Jump to content

Några J8-scenarion - ett första intryck


Mattias Rönnblom

Recommended Posts

På Winter Offensive körde jag en del J8-scenariona, och här en snabb sammanställning:

 

Ishun Tank Traps [Nygårds]

 

Ett rätt litet, trevligt och rätt okomplicerat (regelmässigt) scenario. Det speciella med scenariot är givetvis Tank Traps-SSRn, och den är enkel och effektiv i sin beskrivning och känns rimlig i sin effekt. Min motspelare läste dock fel ändå, och satte ut 11 tank trap hexes istället för de 6 han egentligen hade. Han gjorde dock en serie allvarliga misstag, och även om nästan alla mina stridsvagnar försvann ner i fällorna så hade jag inga problem att vinna. Min gissning är att det är lite pro-ryskt, men det är svårt att säga något efter en så osymmetrisk spelning. Jag hade gärna sett en mer matig historisk text.

 

Sovkhos Haystacks [Nygårds]

 

Vid första anblicken ett rätt litet scenario, men det visade sig vara en rätt komplicerad situation och det tog ett bra tag att spela. Jag körde ryss, och använda inga "haystacks" alls, utan ställde upp allt mitt pansar HD bakom muren på bräde 43. Tyskens anfall var inte koncentrerat, utan han skickade fram Tigrarna en-och-en mot min hord av HD AFVs. Det spelade dock ingen roll, eftersom jag inte hade APCR på en enda vagn, och sedan malfade 5 AFV MAs och en AT Gun. Alla (!) repair dr slutade i '6'. Gnyyy.

 

Hursomhelst var det en intressant situation och ett roligt scenario. Efter mycket trixande med saker som att ställa mina fordon iväg så att han blev tvungen att ESBa för att gå ut från kartan så lyckades jag få till situation där jag var tvungen att slå '5' TH för att vinna, vilket jag inte gjorde.

 

Brigade Hill [McCloskey]

 

Ett PTO-scenario med Japaner mot Aussies. Situationen är rätt rörig, och vad som händer i scenariot är väldigt öppet. Jag spelade mot Bret Hildebran, och det blev en fantastiskt rolig och jämn match, och en nagelbitare som han lyckades vinna i sista CC. En nackdel med scenariot är att det har en terräng-morfnings-SSR, där Marsh blir Light Jungle. Hade nog föredragit en lösning med overlays istället. Hursomhelst - ett utmärkt scenario, och jag tyckte mig inte se några balansproblem heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sitter och bläddrar genom J8 och kommer till J122.

 

Där hittar jag 2 st US LMGs, med 2PP och B11, har inget minne av någon sådan LMG i den amerikanska arsenalen, är det meningen att man skall använda dm MMGs? Eller finns dessa LMGs tillgängliga?

Link to comment
Share on other sites

Sitter och bläddrar genom J8 och kommer till J122.

 

Där hittar jag 2 st US LMGs, med 2PP och B11, har inget minne av någon sådan LMG i den amerikanska arsenalen, är det meningen att man skall använda dm MMGs? Eller finns dessa LMGs tillgängliga?

Dom kom i Gun Ho! om jag minns korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Det trodde jag med, men dessa LMGs har bara 1PP inte 2 och utseendet är annorlunda.

Läser man SSR 3 ( var det i alla fall på proofing kopian) och aftermathen så framgår det att vapnen

representerar .30-cal from några bar och "sköt från höften" ala Rambo. Så det finns inga brickor

för dessa. Du får komma ihåg att hjältarna bär på dom.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...