Jump to content

First wave at Omaha


Morgan

Recommended Posts

Fick igår denna nya HASL från Critical Hit.

 

Allt kommer i en enkel plastmapp, omslag och regelbok svartvita tämligen fula kopior, men det spelar inte så stor roll för min del, däremot är de nya brickorna som skickas med snyggare än MMPs standardbrickor, spelplanen ser dessutom snygg ut.

 

I vanlig CH anda så utgår de historiska kommentarerna ensidigt utifrån den amerikanska horisonten, nå det kan ju vara lite irriterande, men spelet är ju utvecklat i USA så det får man väl leva med.

 

Men det som verkligen fick mig att fundra är hur man värderar den Amerikanska respektive Tyska sidan.

 

Rangers är 6-6-8, till skillnad mot AH/MMPs 6-6-7, dessutom infanteriregementet, det 116:e (Från 29:e div) som fick den del av Omaha som spelplanen representerar på sin lott är inte bara 1 line (6-6-6) utan delvis också elite (6-6-7), med tankte på att detta var soldater utan stridserfarenhet så känns även den värderingen i högsta laget. (Dessutom har 116:e ELR 4)

 

Den tyska divisionen (352:a) som försvarade Omaha var ju en stridserfaren enhet som kom från östfronten, men den innehåller en betydlig andel av 2:nd line 4-4-7 or. (och ELR 3)

 

Det finns 16 scenarior, de 15 första använder bara delar av spelpanen medan scenario 16 är en CG som inkluderar hela spelplanen och med landstigningarna i den ordning som de skedde historiskt. I detta scenario finns en slumpgenerator (2 st tärningar) som avgör kvaliten på soldaterna och befälen. Ju högre siffra desto sämre befäl och det finns en +1DRM som tysk, d.v.s de tyska befälen från den stridserfarna 352 inf div är av sämre kvalitet i allmänhet än de från det gröna 116:e regimentet.

 

Vore kul med lite kommentarer, någon annan som köpt denna historiska modul?

 

Personligen tycker jag det känns som om CH övervärderar den amerikanska sidan och undervärderar den tyska.

 

Morgan

Link to comment
Share on other sites

Jag hade skrivit på ett svar i ungefär 30min, när jag fick "blue screen of death".

 

Men svaret var roligt, informativ och ändå djuplodande.

 

Så det så

Och så fick "Mazek fire brigade" sig en känga.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Mors,

 

Fick mitt ex häromdagen jag också. Det är minst sagt imponerande, framförallt är kartorna smått otroliga. Kvaliteten på alla counters är möjligen medelmåttig, och det lilla regelhäftet känns smått amatörmässigt sett till det enorma omfånget på resten av innehållet. Men att knyta ihop allt detta är beundransvärt, i alla fall enligt min mening. Framförallt gäller ju det då scenario 16, "Black day for the 16th" eller vad det nu hette. 40 turns och en komplett OOB borgar för åtminstone ett halvårs spel, möjligen längre om kattjävlarna visar intresse eller om sambon gör anspråk på matsalsbordet.

För det går åt från kant till kant, och vill man ha plats för lite player aids och annat lär man stoppa i iläggsskivan också.

Jag är som sagt imponerad. Mitt ex kommer för övrigt att finnas till allmän beskådan i Tullinge i helgen, om någon skulle vara nyfiken.

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag fick ockå mitt exemplar nu i veckan och kan bara instämma med tidigare postings. Det är ett imponerande paket CH har fått ihop. Det ser ut till att ha en bra balans av scenarios som använder små delar av kartorna till jätten som ersätter ett CG på sätt och vis. Det här kommer att ge många stunders trevlig spelning.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Jag fick ockå mitt exemplar nu i veckan och kan bara instämma med tidigare postings. Det är ett imponerande paket CH har fått ihop. Det ser ut till att ha en bra balans av scenarios som använder små delar av kartorna till jätten som ersätter ett CG på sätt och vis. Det här kommer att ge många stunders trevlig spelning.

 

 

Hej ni som äger detta monster.

Behöver man "gung ho " för att fixa det ?

eller är det regler för landstigningsfarkoster i spelet ?

 

/jerry

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Du behöver hela ASLRB och alla utility markers (prep fire-brickor o dyl) för att kunna spela. Det enda i regelväg som finns i paketet är SSR. Vad spelpjäserna beträffar finns alla enheter.

 

matts

 

tack

där ser man, sålde mitt "gung ho" med därtill hörande regler två månader efter jag hade köpt det, höll på att få spader på de övermänskliga marinkåristerna :)

Vill någon vänlig själ kopiera sina "gung ho regler" så skall jag pröjsa vad ni tycker det är värt

 

/jerry

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...