Jump to content

Har jag förstått RPh rätt?


ondbjörn

Recommended Posts

det ska ju tydligen inte finnas dumma frågor, så here goes: :rolleyes:

 

(vänligen bortse från att terminologin kanske inte är helt korrekt.. still learning <_< )

 

Om jag har förstått det hela rätt så i RPh börjar ATTACKER (den vars "runda" det är, antar jag) att försöka "ralla" brutna trupper.

Om man bortser från de inledande reglerna för SW, så får ATTACKER försöka ralla ALLA sina units med "self-rally-rutan runt moral värde" (vilket då endast verkar vara SMC) samt EN MMC.

Behöver det finnas en leader i samma location för detta?

 

Härefter skall då DEFENDER försöka samma sak, förutom att han inte får försöka self-rally på en MMC?

 

 

Sedan skall båda (ATTACKER först) ralla brutna trupper som har en Good Order Leader i samma location.

 

 

((Försöker bara få lite överblick över vilka trupper man igentligen KAN ralla, så har jag förstått allt rätt? (ber om ursäkt ifall det är lite rörigt skrivet ) ))

Link to comment
Share on other sites

Observera att man bara får försöka göra en sak i en RPh, utom ledare som rallar sig själv först, och sedan kan försöka ralla brutna i samma location.

 

Det kan vara bra att tydliggöra om det är ASL eller ASLSK du frågar om, för annars skriver folk lätt att "jag vet inte i SK, men i ASL så är det...", eller "i SK är det såhär" och missar att du vill ha ett ASL-svar.

 

Du har fattat RPh perfekt. Först tar du alla ledare, sedan MMC med self-rally, sen EN MMC som inte har finfin ledare i location, sist alla brutna med ledare.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Observera att man bara får försöka göra en sak i en RPh, utom ledare som rallar sig själv först, och sedan kan försöka ralla brutna i samma location.

 

 

:huh: "göra en sak"??

 

Det kan vara bra att tydliggöra om det är ASL eller ASLSK du frågar om, för annars skriver folk lätt att "jag vet inte i SK, men i ASL så är det...", eller "i SK är det såhär" och missar att du vill ha ett ASL-svar.

 

Du har fattat RPh perfekt. Först tar du alla ledare, sedan MMC med self-rally, sen EN MMC som inte har finfin ledare i location, sist alla brutna med ledare.

Janusz

 

jaha... ja, igentligen vill jag väl ha ett ASL-svar, fast det är ASLSK jag sitter med. jag tog för givet att det var samma sak.. my bad. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

(edit-funktionen verkar inte fungera så bra)

 

aha! såg vad du (Janusz) menade med att bara göra en sak. :ph34r:

var bara lite osäker på hur det gick till och vilka units man fick ralla och så, men då vet jag att jag tolkat reglerna rätt.. :)

tackar och bockar.

 

Tänk även på att alla self rallies (den extra eller ledare) alltid har en +1 modifier för att det är self rally (negeras ofta av -1 för att du är i skog, byggnad osv dock). Ska du försöka self rally på en MMC måste du göra den först innan några andra self rally attemts (dvs före de med boxad moral). DM brickorna tas bort i slutet av RPh efter alla rally attempts. Tror även att alla på en sida (self rally och vanliga) sker innan försvararen gör sina, inte som du först skrev alla self och sen alla normal.

Link to comment
Share on other sites

Ska du försöka self rally på en MMC måste du göra den först innan några andra self rally attemts (dvs före de med boxad moral).

Tror inte det finns någon sådan begränsning - i alla fall inte i ASL.

 

Har du t.ex. en bruten ledare och en bruten squad i samma Location kan du först försöka ralla ledaren och misslyckas det kan du försöka med

Self-Rally på squaden också.

 

En begränsning vad gäller MMC Self-Rally (för MMCs utan Self-Rally) är att det måste vara det första MMC rally försöket.

 

Har du t.ex. bruten squad och en bruten crew (båda utan GO leader i sina resp. Location) så får du tekniskt sett inte försöka ralla squaden

om du redan har försökt ralla crew:en (som ju har Self-Rally).

 

Dock tror jag dom flesta spelare inte är så hårda vad gäller denna ordningen.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det finns någon sådan begränsning - i alla fall inte i ASL.

 

Har du t.ex. en bruten ledare och en bruten squad i samma Location kan du först försöka ralla ledaren och misslyckas det kan du försöka med

Self-Rally på squaden också.

 

En begränsning vad gäller MMC Self-Rally (för MMCs utan Self-Rally) är att det måste vara det första MMC rally försöket.

 

Har du t.ex. bruten squad och en bruten crew (båda utan GO leader i sina resp. Location) så får du tekniskt sett inte försöka ralla squaden

om du redan har försökt ralla crew:en (som ju har Self-Rally).

 

Dock tror jag dom flesta spelare inte är så hårda vad gäller denna ordningen.

 

Nu blir jag förvirrad rejält. Först säger du att jag har fel och sen säger du att precis det jag sa gäller? (kanske uttryckte jag mig inte klart nog?)

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag förvirrad rejält. Först säger du att jag har fel och sen säger du att precis det jag sa gäller? (kanske uttryckte jag mig inte klart nog?)

 

När du skrev så här...

Ska du försöka self rally på en MMC måste du göra den först innan några andra self rally attemts (dvs före de med boxad moral).

...så tolkade jag det som om du menade att den MMC med "gratis" Self-Rally måste försöka innan alla andra enheter med Self-Rally kapabilitet, även ledare.

 

Men jag antar att du menade endast före MMCs med Self-Rally kapabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...