Jump to content

Plastfickor


truganini

Recommended Posts

Förmodar att denna fråga varit uppe tidigare ...

 

Vad kallas egentligen pappersformatet som ASLRb är tryckt i? Är det utomlands som gäller för att få tag på plastfickor som passar?

 

Fick hem ett använt Code of Bushido för ett tag sedan å där var japanernas Chapter H plastat i perfekt passande plastfickor. Blev lite sugen på köra den varianten för hela regelboken. Pärmskrället sliter ju för mycket på pappret annars.

 

Har testat hålsförstärkare, men det har blivit mycket svårare att bläddra i pärmen som resultat.

 

Hur har ni andra gjort för att bevara er regelbok?

 

Hmm ... blev många frågor på en gång. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Formatet heter US Letter och kräver mycket riktigt samma format på plastfickor. (Detta format används såvitt jag vet endast i USA och är enligt diverse analyser ett sämre format än A4.)

Hur som helst så måste du nog beställa från USA för att få tag i detta. Nu är det några som vill ha tag i detta, kanske man ska göra en sambeställning?

 

Hålförstärkare är tyvärr kass, ja.

 

Själv kör jag med US Letter plastfickor som jag köpte för snart 10 år sen.

Link to comment
Share on other sites

Har testat hålsförstärkare, men det har blivit mycket svårare att bläddra i pärmen som resultat.

Jag kör med hålförstärkare och tycker att det har fungerat mycket bra i över ett årtionde.

 

Problemet man kan få är precis som du beskriver att det är svårbläddrat.

Detta kan uppstå om man köper hålförstärkare av den tjockare modellen.

För att det skall bli lätt bläddrat så bör man även klippa ut mitten av hålförstärkarna så att hålförstärkarnas hål blir av samma diameter som regelsidorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag började också klistra på hålförstärkare tills jag insåg att hålförstärkarna gjorde regelpappret mycket tjockare. Nu har jag allt i plastfickor från USA, men har en ny regelbok på beställning som jag kommer att binda in. Är det någon av er som känner till ett bokbinderi och priserna däromkring?

Link to comment
Share on other sites

Jag började också klistra på hålförstärkare tills jag insåg att hålförstärkarna gjorde regelpappret mycket tjockare.

Det kan som sagt hända om man inte tänker sig för när man köper hålförstärkarna. Det finns en typ av hålförstärkare som är gjorda i väldigt tunn plast som eliminerar det problemet.

 

Även jag har en stående beställning på en regelbok som jag tänkte få inbindunden, så jag är också intresserad av att hitta ett billigt binderi om någon vet.

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Formatet heter US Letter och kräver mycket riktigt samma format på plastfickor. (Detta format används såvitt jag vet endast i USA och är enligt diverse analyser ett sämre format än A4.)

Letter Ja!

Sämre? Nej!

 

Med Letterpapper får du lättare plats med två kolumner etc. Det enda som är kasst är de tre hålen.

Jag har hysteriskt i Sverige försökt få tag på passande plastfickor utan att lyckas.

Det är helt sjukt. Inte heller Letter-papper går att få tag i vilket skulle göra uprintning av replacement pages mycket snyggare.

 

Dessutom skulle alla europas printerproblem upphöra sekunden vi bytte till letter, aldrig mer printerjobb som hänger sig eller blir fula pga pappersformatet! :)

 

Jag kör med page-pro fickor vilka var svindyra och beställdes från en foto-butik på nätet i USA, fick inte alla jag beställt,

dessutom några av fel typ, men då frakt, tull var mycket dyrt så orkade jag aldrig reklamera.

 

Det borde finnas billiga fickor av hög kvalitet i USA, Trojanen får ta hem en låda.. :)

Dessutom skulle det inte vara fel med några amerikanska pärmar..

 

/mvh

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Med Letterpapper får du lättare plats med två kolumner etc. Det enda som är kasst är de tre hålen.

Jag har hysteriskt i Sverige försökt få tag på passande plastfickor utan att lyckas.

Jag har läst två studier där man påvisar att A4 är ett bättre, rent ergonomiskt och visuellt, format än US Letter, det var det jag menade. (ska försöka hitta dessa, men det var ganska länge sen så jag lovar inget)

 

Mig spelar det ingen roll, vore dock skönt med samma format. Sen kan man ju fråga sig om det är resten av världen som ska anpassa sig till USA, eller tvärtom...? Att vi har problem med skrivare etc idag beror ju på att det flesta skrivare och operativsystem som görs är anpassade till USA...

 

Jag kommer att undersäka US Letter-plastmappsinköp. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...