Jump to content

Red Barricades Armagedon 2015


carlsson

Recommended Posts

Ang Leaflet-reglerna så tror jag att vi vanliga dödliga har spelat för få antal gånger för att kunna ha en riktig uppfattning om vad som är bra eller inte.

 

Vad jag inte gillar med Leaflet-reglerna är att det blir för lite slump kvar, och mycket blir maxat.

Ja, det ÄR tråkigt när man slår sugigt på tärningarna, men det BRUKAR jämna ut sig! Slumpen är en av de sakerna som gör ASL så förbaskat roligt. Går det åt helvete för att man malfar alla sina HMG's eller motsvarande får man helt enkelt revidera sin plan, och DET är roligare än att hela tiden ha samma förutsättningar.

 

Tycker jag (kanske inte håller med när jag spelar RB för 50:e gången)... wink.png

Link to comment
Share on other sites

Ang Leaflet-reglerna så tror jag att vi vanliga dödliga har spelat för få antal gånger för att kunna ha en riktig uppfattning om vad som är bra eller inte.

 

Vad jag inte gillar med Leaflet-reglerna är att det blir för lite slump kvar, och mycket blir maxat.

Ja, det ÄR tråkigt när man slår sugigt på tärningarna, men det BRUKAR jämna ut sig! Slumpen är en av de sakerna som gör ASL så förbaskat roligt. Går det åt helvete för att man malfar alla sina HMG's eller motsvarande får man helt enkelt revidera sin plan, och DET är roligare än att hela tiden ha samma förutsättningar.

 

Tycker jag (kanske inte håller med när jag spelar RB för 50:e gången)... wink.png

 

Tror att vi vanliga dödliga kan komma överens om att orginal reglerna till RedB har uppenbara fel och brister, med regler som bygger för mycket på teori (än speltest, typ som kapitel E) . Charlie Kibler själv uttryckte det som så att han chansade ”wing it” kommer inte ihåg själva uttrycket men det var något liknade.

 

Reglerna är såpass dåligt utformade att vi inte ens skulle kunna tänka oss att spela orginalet igen, ELR 0 urk,

 

Tror mina resonemang klart tydligörs i mina footnotes (stavkaarchives.com) där jag motiverar varje hus regel för sig, påstående - att slump mininmeras och mycket blir maxat - är svävande påståenden, ej direkt specifikt, och överlag har du fel.

 

Men du får gärna gå i svaromål på mina footnotes, kan möjligen ta lärdom och förstå hur du tänker.

 

Link to comment
Share on other sites

Trots att jag är med min fru i Rostock över helgen lyckas jag inte slita mig från denna tråd. Jo jag VET, jag är sjuk i hela huvudet ;).

 

Har inte helt bestämt mig var jag står vad gäller RB. Detta är första gången jag spelar kampanjen. Min utgångsståndpunkt är ändå att det skall vara balanserat och roligt. Carlsson tror jag vill detsamma fast med tyngdpunkt på roligt och i viss mån oförutsägbar. Därav bibehålla slumpen som den avgörande faktorn utan att det gynnar någon sida.

Edited by Raslurbat
Link to comment
Share on other sites

Hur fasen vinner man som tysk egentligen ?

 

Är det rätt att ALDRIG ALDRIG ALDRIG inlåta sig i närstrid ?

Det är väl viktigare att nedkämpa ryssar än att vinna rysk terräng ? (man har ju 30 dagar på sig)

Stacka inte mer än maximalt 2 squads ?

Har jag mina bästa chefer med i anfallen eller leder dom eldgivning ?

 

Tips

Tips

Tips

 

tack tack tack.......

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på vårt parti, där vi anser att tysken leder, så har de:

- Avancerat långsamt men säkert.

- Haft de (den) bästa ledaren i fronten.

- Haft övriga bra ledare på MG-positioner.

- Tar gärna närstrid om de slåss mot Conscripts. (-1 när man tar tillfånga)

- ROF:at mycket. ;)

 

De har spelat smart – Sakta men säkert och inte tagit mer än de mäktar med.

Link to comment
Share on other sites

Jupp Tack !

Inte gapa över för mycket med andra ord................

Närstrider är min stora mardröm som tysk , förra veckan gick det en ilning i lokalen , (trots att jag samt 3 andra inte är med på RB längre) då en rysk 426:a concealed , klev in i en hex med 3 st 548:or........... men missade .....................

Link to comment
Share on other sites

 

Tror att vi vanliga dödliga kan komma överens om att orginal reglerna till RedB har uppenbara fel och brister, med regler som bygger för mycket på teori (än speltest, typ som kapitel E) . Charlie Kibler själv uttryckte det som så att han chansade ”wing it” kommer inte ihåg själva uttrycket men det var något liknade.

 

Reglerna är såpass dåligt utformade att vi inte ens skulle kunna tänka oss att spela orginalet igen, ELR 0 urk,

 

Tror mina resonemang klart tydligörs i mina footnotes (stavkaarchives.com) där jag motiverar varje hus regel för sig, påstående - att slump mininmeras och mycket blir maxat - är svävande påståenden, ej direkt specifikt, och överlag har du fel.

 

Men du får gärna gå i svaromål på mina footnotes, kan möjligen ta lärdom och förstå hur du tänker.

 

 

Jag har skapat en separat tråd om detta:

http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=3340

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Har inte statistiken, men tror tysken vunnit de flesta närstriderna. Vi tar gärna en CC om oddsen är fördelaktiga.

 

1. Se till att ryssens ELR är 1 eller helst 0. --> Fler ryssar blir Conscrips.

Conscripts har usel bruten moral. Skjut så mycket det går för att döda.

 

2. Så snart en frontlinje utgörs av en majoritet av Conscrips skall den utsättas för hårt tryck.

Full fart frammåt. De som inte dukar under av verkanseld skall hoppas på i närstrid.

Conscrips har som sagt usel moral. Pinnar lätt ( mumma i CC ), bryter lätt och redan brutna

halveras lätt. Om inte ryssen måste stanna för att hålla sin linje är det troligt att han självbryter.

Effektivt sätt att ta både mark och trupp. Vilket efter någon TURN öppnar upp fronten

och kanske möjliggör ett genombrott och total kollaps.

MEN tysken ska i regel INTE hoppa på concealade Conscrips.

 

( I vårt parti har det varit overcast de flesta dagarna och ryssarna har ganska lätt kunnat

täppa igen luckor, samt även gjort små motanfall. )

 

3. Självbryt och fly från ryska First line och Elite om det inte är alldeles nödvändigt att stanna.

Edited by Raslurbat
Link to comment
Share on other sites

Vad gäller våra stödjepunkter aka MG-nästen/Guns.

 

Vi vill alltid ha dem för att understödja anfallen.

Vi vill ha fler än en. Helst tre eller fler. Med bara ett så är det risk

att anfallet stannar av. Ryssen kan få en en lyckträff.

 

Med bred framryckning och många understödspunkter får ryssen så många mål

samtidigt att han får svårt att bekämpa alla. Vilket leder till svåra beslut. Skall han bekämpa

de närmaste och mest hotande målen eller bekämpa understödspunkterna? Troligtvis de närmast

framryckande trupperna. --> MG-nästena kan roffa loss och göra bönder av ryska fronten.

 

Mycket handlar om att ta och behålla initiativet och sätta tempot. Tvinga ryssen att reagera på vad

du gör istället för att hitta på massa egna hyss ;)

 

Att sätta ryssen i många val och tvingad att reagera istället för agera leder med stor säkerhet till

att han kommer göra misstag.

 

Men vad vet jag. Har inte spelat RB innan. Har under 1300 i ranking. Började med ASL först 2009.

Tycker iof att jag är bra på kampanjspel. Har inte förlorat än. 1* KGP, 2* Valor of the Guards,

2* Pegasus Bridge, 2* Festung Budapest.

Edited by Raslurbat
Link to comment
Share on other sites

Det är väl viktigare att nedkämpa ryssar än att vinna rysk terräng ? (man har ju 30 dagar på sig)

 

Komplex fråga.

 

Vår inledande taktik var att:

 

- Ta lite förluster

- Bygga upp en manskapsbas. ( som sagt, ta det lugnt man har ju 30 dagar på sig )

- Sänka ryssens ELR. --> Ryska Conscripts --> Rysk personlig moral?

- Börja nöta ner ryssen med massiv eldkraft. --> Skjut sönder brutna trupper och ta Conscrips som fångar.

( som sagt plocka CVP )

- Ta viktiga positioner. Är avgörande för att inte tappa momentum.

 

Gör inget om Andreas och Ivar vet detta då vi anser att vi uppfyllt det vi önskade.

 

Nu handlar det mest om att försöka ta så mycket CVP att ryssen inte har manskap att försvara en lång frontlinje.

Att ta terräng kommer så att säga på köpet nu när vi har 2:1 i tysk manskapsfavör.

Edited by Raslurbat
Link to comment
Share on other sites

Har jag mina bästa chefer med i anfallen eller leder dom eldgivning ?

 

Korrekt som Andreas skriver. Vi änvänder de bästa ledarna i fronten och helst -2 ledare att leda MG -nästen.

 

Har i andra sammanhang anfallit stenbyggnader utan eller med sämre ledare. Alla slott med +3 TEM.

Det är så sjukt mycket lättare att få momentum i anfallen med tex en 10-3.

Se det som att ledare lever på lånad tid. Dina bästa ledare kommer att dö någon gång under kampanjen.

( fate, boobytrap trap, Sniper mm). Se till att utnyttja dem maximalt innan de hinner dö.

Link to comment
Share on other sites

 

Stacka inte mer än maximalt 2 squads ?

 

Vi sätter ihop så många dödsstjärnor vi bara kan. 3st squads med HMG och MMG. 24 FP inom normal räckvidd och 16 FP inom 12 hexes. 2st 548 med varsin MMG är kickass i fabrikerna.

 

Sen beror det helt på situationen. Utgångspunkten är att inte stacka och ge ryssen många mål och många val.

Vid setup är det vanligt att vi stackar. Vi kommer ändå röra oss och sprida ut oss så mycket det går.

Mycket Half-squads som söker, bumpar och sonderar terrängen innan vi går in och avgör. Information är A och O för ett lyckat anfall.

Ta inga dumma risker. Är ryssen starkare än du trodde håll linjen och skjut ihjäl honom istället.

Tvinga ryssen att skjuta och visa vad han har. Concealade ryssar är dumma ryssar. Farliga i närstrid, hindrar anfall och värst av allt dom överlever längre än sina oconcealade kusiner.

Link to comment
Share on other sites

"Mycket Half-squads som söker, bumpar och sonderar terrängen innan vi går in och avgör"

 

det var nog den kaxigaste skönaste tyska kommentar jag hört i hela mitt RB/ASL - liv ............laugh.png laugh.png laugh.png laugh.png laugh.png laugh.png laugh.png laugh.png laugh.png laugh.png laugh.png

 

Tackar för alla funderingar o tips , massor att se över innan nästa hemska kampanj startar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Intressant, skall bli roligt att se utvecklingen av detta.

Ser onekligen bra ut för övermänniskosläktet.

 

Men vad vet jag ......

finns säkert många faror som lurar.

 

Vilken dag , vilken turn ??

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Vilken dag , vilken turn ??

 

Gammal, förvirrad och överarbetad som jag är, så minns jag inte riktigt. Runda 3 den 25:e? Eller den 23:e kanske. Lars-Robert!??

 

biggrin.png

 

Edit: Det är den 24/10, runda 3a ska ta sin början.

Vad det röda kortet gör på spelplanen vet jag inte. Vi har ett ryskt 150 mm OBA som gör underverk, vars SR för tilfället ligger inmosat mellan husen i centrala fabriksområdet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nej ,det är misär när det inte går åt fritzar................verkar ha gått fort , ja , 25/10 sa ni ...........

Å andra sidan kan en ryss också vara svår att ha ihjäl dom brukar (här hos oss) nästan aldrig vistas utomhus utan sina "?" vilket gör dem något jobbiga att ta kål på.

 

Artilleri Artilleri Artilleri

Link to comment
Share on other sites

Vi skall börja nästa speldag TURN 6a Mhp. 63 vs 34 CVP. Tysken leder stort och det råder TOTAL misär i ryska leden. Tyska flygobservatörer har rapporterat till staben att det ligger brutna och sårade ryssar överallt. Endast några få fragment bestående av enstaka full squads och envisa half-squads försöker hålla stånd. Varav majoriteten utgörs av Consqripts.

Edited by Raslurbat
Link to comment
Share on other sites

Herr Carlsson

 

 

1.61 An Observer not in Good Order immediately loses Radio Contact. A different Observer or one restored to Good Order may use the radio again but must reestablish Radio Contact.

 

1.23 FIELD PHONES: A Field Phone is equal to a radio in all respects,

 

Hittar inget just nu som motsäger att din pinnade Observer kan kalla ner en AR från det otäcka 150mm OBAt

Link to comment
Share on other sites

"Mamma,

runt mig faller mina kamrater och jag har hört att hela regementen blir skjutna av Herr Kommissarien för sin ovilja att slåss.

Men vi vågar inte. Tyskarna är överallt och de fortsätter att komma. Vi pressas tillbaka på alla flanker och alla mina kamrater från vår division är såvitt jag vet döda eller tillfångatagna.

De kallar oss för "Untermensch" och jag börjar tro att det faktiskt är så. Vi förtjänar att dö."

post-1-0-16066400-1454144421_thumb.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

 

Det är endast OBA eller bomb som ger extra minus DRM på IFT när FP överstiger 36, dock.

Så har man lärt sig något idag också, även om det var lite av en besvikelse. Man vill ju att Mera ska vara Mera smile.png.

Link to comment
Share on other sites

 

Det trodde jag också, ända till jag för ett halvår sen läste att det gällde även vanlig IFT. Men nu hittar jag inte det, har man ändrat detta?

Nej, Heavy Payload gäller endast för OBA/bomb. En "vanlig" IFT attack ger (och har aldrig gjort det tror jag) inget "extra".

 

A7.3:

"...The attacker uses the rightmost column of the IFT whose listed FP (in bold type) does not exceed the total adjusted FP of the attack. Any excess FP factors have no effect [EXC: Heavy Payloads; C.7]...."

Link to comment
Share on other sites

Det var som faan.............

Nedlagt förstår jag , vilken dag kolapsade ryssen ?

 

Hur många tyska/ryska kompanier av varje infanteri-klass hade ni kvar att köpa in ?

 

nyfiken , sist vi körde här nere (näst sist) så tog de tyska infanterikompanier helt enkelt slut.

Link to comment
Share on other sites

Andreas är en storartad motståndare. Vi ska spela klart för att faktiskt få ett riktigt avslut. Vi kommer spela en kampanjdag till. Rent tekniskt har ryssen vunnit just nu :) Vi ska påbörja kampanjdag 9,alltså den 25 okt.

 

Tysken har kvar att köpa:

 

7st Rifle Coys

5st Sturm Coys

7st Pioneer Coys

 

Har ingen koll på vad ryssen har kvar.

 

Ska säga att vi har skrivit fel på datumen. Det korrekta är att vi avslutade 24 okt.

Edited by Raslurbat
Link to comment
Share on other sites

Helt ärligt så är det ingen som riktigt fattat vad det beror på.

Det är liksom helt sjukt, det känns inte som att någon av oss har haft extremt tärningsflyt/oflyt heller.

 

Vi glömde ju två stycken SMG Coys första dagen. Nånstans känns det som att tysken tack vare detta fick ett för stort brohuvud för fort. Men jag vet inte.

Link to comment
Share on other sites

Första dagen kändes som en helt vanlig perimeter. Tysken tog en hel del förluster, dock mest fordon.

 

Ja Jerry tysken har mycket trupp kvar. Bl.a. 51 Elite squads. 21,5 468or och 29,5 548or.

 

Ryssen har till 99,9% förlorat kampanjen. Räknade att ryssen har 6,5 squad eqvivalents och tysken har 86 plus 4 AFVs och 10 GUNs. Ryssen har 0 GUNs och 1 Isolerad Dug-in KV-I som endast har sin rear-kulspruta kvar. Tyska övertaget i SW vågar vi inte ens räkna.

Edited by Raslurbat
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Igår kväll kom till slut ögonblicket för den ryska kapitulationen. De ryska förstärkningarna iform av

2 raketatrilleri och T-34or lyckades inte vända stridslyckan.

 

Snart dax för nästa kampanj. Stort tack till Andreas och Anders ni besitter stort tålamod och inre styrka. Inte många som klarat av att bli minst sagt slaktade på det sättet.

Link to comment
Share on other sites

Bifogar en bild på kapitulationsögonblicket.

Sista dagen var mest ett test för att se om det öht går att vända en så desperat situation med enbart eldkraft (Katuysha gör ont), men det hängde ju förstås extremt mycket på hur bra raketerna skulle slå ner. Tyvärr inte tillräckligt bra, och efter en immobiliserad T34 och 6 st GO Squads kvar var det bara att inse att tysken fick en välförtjänt seger! Roligaste momentet var dock att en av tyskens 10-2:or valde att gå bärsärk tillsammans med en pluton 648:or. Det ser man inte varje dag.

 

Summering

Så här lätt ska det inte gå för tysken i RB.

Vi har analyserat våra strider och kommit fram till följande:

- Ingen av oss hade extremflyt/oflyt med tärningarna, men några avgörande tärningsslag sabbade det för ryssen rätt rejält. T ex; ELR-sänkningar, SAN-sänkningar (de första 4 eller 5 dagarna gick vi ständigt ner till 2 eller 0).

- Vi hade som ryssar tre stående inköp varje dag; 1 INF-kompani, 1 OBA och max minor, samt spara 3-5 poäng varje dag. Så här i retrospect skulle jag vilja ändra det till "Minst 2 INF, resten tar vi som det kommer."

- Våra sparade poäng använde vi till ingenjörer vilket var totalt värdelöst.

- Tysken fokuserade på infanteri och köpte in i rätt takt för att få lagom plus och minus på ELR-tabellerna.

- Tysken avancerade långsamt men säkert. Enligt min mening lite för säkert, men det fungerade ju uppenbarligen. tongue.png

- Avslutningsvis gjorde vi som ryssar stundom ganska dåliga defensiva val och setups, vilket man väl får skylla på dåligt spel helt enkelt. dry.png

 

Nåväl, tack för en - oftast - rolig kampanj! Nu ser vi fram emot 6 feta Kakazu Ridge-scenarion och sedan sannolikt Operation Watchtower.

 

smile.png

post-1-0-64400500-1458399578_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kul.

Vi körde nästan alltid två OBA , o maxat med Fortifikationsprylar , mest minor , samt så mycket infanteri vi kunde uppbåda, vi sparade - i stort sett - aldrig några poäng.

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...