Jump to content

Swedish Volunteers


Martin Svärd

Recommended Posts

... dom gjorde det för STAVKA ARCHIVES. Men jag håller med, det är egentligen en struntsak.

 

Njaa .. det är ganska stor skillnad på de eventuella IP övergrepp som gjorts inom ramen för CTABKA och SV.

SV har inte gjort något annat än vad LFT gör gång på gång, och där verkar det ju gå bra.

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Njaa .. det är ganska stor skillnad på de eventuella IP övergrepp som gjorts inom ramen för CTABKA och SV.

SV har inte gjort något annat än vad LFT gör gång på gång, och där verkar det ju gå bra.

 

/Robert

Jag tror att LFT påstår att de använder sig av VASL counter art vilket då innebär egen original counter art och inte rakt av de officiella, dessutom har deras scenariokort små avvikelser från det officiella formatet, och sedan tror jag att MMP/LFT helt enkelt är goda vänner. Men MMP har själva licensen till låns och får inte ge sitt samtycke till någon annan att använda officiellt format.

Link to comment
Share on other sites

Njaa .. det är ganska stor skillnad på de eventuella IP övergrepp som gjorts inom ramen för CTABKA och SV.

SV har inte gjort något annat än vad LFT gör gång på gång, och där verkar det ju gå bra.

 

/Robert

Hej Robert, kan du förklara de stora skillnaderna?

Vad menar du med IP övergrepp?

Link to comment
Share on other sites

Det första exemplaret som såldes på eBay gick för 51 USD!!! Lite klumpigt av köparen att inte hitta länken till den förträffliga ordersidan!

Dessutom låg ju länken på Ebay sidan. Trodde att det här bara var en blänkare (reklam) för modulen. Men men, det kan ju vara en köpare som är van att handla E-Bay och komfortabel med det. (Min wild guess, Pitcavage ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Robert, kan du förklara de stora skillnaderna?

Vad menar du med IP övergrepp?

 

Hej Mel,

detta är mest spekulationer från min sida då MMP själva varit mycket begränsade och/eller avsiktligt luddiga

i dessa ärenden, men betraktat utifrån tycker jag att man visst fog kan påstå att vad SV och LFT gjort är

att de "kopierat" den officiella layouten. Något som MMP inte gillar, men det verkar som om man försvarar

detta hårdast inom USA. Den enda gången jag hört om någon som fått ovett utanför USA, så handlar det

om vår egen favorit-dalmas.

 

Sin vana trogen tog ju CTABKA ett steg längre genom att inte bara använda officiell layout, men också att

kopiera (om än också förbättra) en stor overlay samt att kopiera delar av scenarion (historisk bakgrund).

Häri ligger skillnaden mellan LFT/SV och CTABKA archives. Jag har själv inte sett några MMP kommentarer

på detta, utan kan bara gissa att dom inte uppskattar detta. Självklart uppstod det moralisk panik på GS-forum

med tillhörande radering av inlägg.

 

Vad det gäller IP-övergrepp (om brott mot Intellectual Property lagar utförts i fallen ovan), så handlar det nog

mera om hur MMP uppfattar det hela (eller hur vi tror dom uppfattar det hela) innan det behandlas juridisk

(vilket troligtvis aldrig kommer att inträffa, då det handlar om kaffepengar och det enda MMP kan få ut är badwill).

 

Jag diskuterar gärna detta med dig, men helst då vi ses nästa gång.

 

 

Hälsningar,

Robert

Link to comment
Share on other sites

Den enda gången jag hört om någon som fått ovett utanför USA, så handlar det om vår egen favorit-dalmas.

Ja, tror själv att om det inte är "HELT uppenbart" att andra förstår att dom vet om det så ignorerar dom saken. (hängde ni med? ;-)

Alltså, om det kommer till deras kännedom (direkt e-mail ex), måste dom agera (enligt licensöverenskommelse med MMP). Men om det ligger en diskussion på ett forum kan de ju alltid hävda att de inte sett/vet om saken (så länge de inte kommenterar saken i tråden).

 

Min hädelse var ju att jag gjorde reklam på deras eget company-forum, consim (tror jag slängde in en blänkare där).

Då var det ju rätt obvious! Men eftersom jag inte hade till avsikt att sälja, utan bara ge bort gratis PDF (trodde fler med mig på den tiden att det var OK att använda layout/counterart).

Första breven var mycket "MMP President - Hasbro affilicated" hitochdit med önskemål om att stänga ned WEB-sida etc...

 

Det var i alla fall ett mycket officiellt e-mail, som de senare kunde visa upp för Hasbro om det behövdes för att visa att de "tagit" action.

De följande mailen var mycket trevligare där de önskade att jag ändrade layout eller ännu hellre submittade scenariona.

 

hejhopp.

/ola

Link to comment
Share on other sites

Njaa .. det är ganska stor skillnad på de eventuella IP övergrepp som gjorts inom ramen för CTABKA och SV.

Det är med andra ord ingen skillnad på IP=copyright övergrepp om du synar SV brickorna så kan du med lätthet se att de flesta

har kopierats eller härrör från C. Kiblers artwork copyright. LFT har även de gjort brickor och även kartor som är en direkt kopia av officiella kartor eller använt samma woods layout etc, VASL har verkligen använt sig av ASL layout till 90%+ de kan alltid kontakta Hasbro de som äger dessa rättigheter:

 

If you'd like to speak with someone over the phone, find out how to contact us. Go Media contact.

 

Product questions, comments and game play can be addressed quickly through our self-service database. If your question is not covered, you can email us from there. Go Email Hasbro Media Contact.

 

Get in touch with our Media Services

Overlayen som kom ut 1999 och gick out of print inom en snar framtid

kom i AP 2. hur ska någon kunna komma över den har kopierat mina overlays som nya spelare inte har någon möjlighet

att komma över på något annat rimligt sätt. Den historiska text (även funnit fel i datum på ett av dem antar att boken de tog texten från har samma fel) och fotografier har de själva kopierat från historiska krigsböcker och fotoarkiv. Erbjöd mina scenarior för MMP inget svar - det skulle nog vara bättre om de sket i om jag transformerade scenarior till en helt annan version som många anser vara bättre scenarior än slog bakut speciellt med tanke på att vi inte är jänkare. Annars får de kontakta Hasbro som sedan får kontakta svensk (fransk)advokat byrå.Att gå efter VASL skulle väl ändå vara betydligt enklare eftersom det är baserat i USA.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Vill man höja nivån på en snillen spekulerar diskussion, bör man ringa och tala med

Hasbro om de anser som du uttryckte det - ganska stora skillnader på Copyright övergrepp mellan

Stavka Archives och andra TPP.

 

Brand: Customer Service Phone Number:

Games

(Milton Bradley, Parker Brothers, Hasbro Games) 888-836-7025

Link to comment
Share on other sites

han gillar inte mitt scenario :o (

 

Målet med hans inlägg var att starta en copyright debatt, inte recensera själva packet. Jag tror han fortfarande är bitter över att folk blev förbannade på hans svarta brickor och försöker nu leda ett korståg mot andra som bryter mot copyright, Även då han också tycker att det inte var så farligt det han själv gjorde. Konstig kille...

Link to comment
Share on other sites

Men det gör Conny! Han tyckte det var coolt, annorlunda och fungerade bra.

Själv är jag mest impad över "Free position overlay" i SSR. Har förut själv tänkt använda det i scenarios.

 

Den SSRen finns också i "Forest of the North" av Pete Mudge ifrån Jatkosota packet. Ett riktigt bra pack för övrigt.

Link to comment
Share on other sites

Målet med hans inlägg var att starta en copyright debatt, inte recensera själva packet.

Själv tror jag inte det var hans mål med inlägget, däremot tycker jag att det var onödigt att nämna sådant överhuvudtaget.

 

Men strunt samma - jag tror det bästa (i alla fall för oss som var inblandade på något sätt i SV) är att inte

kommentera/svara på frågor/försvara om sådant på Gamesquad/Consim.

 

Låt dom som vill skriva om det göra det - det kommer dom i alla fall att göra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Hej Mel,

detta är mest spekulationer från min sida då MMP själva varit mycket begränsade och/eller avsiktligt luddiga

i dessa ärenden, men betraktat utifrån tycker jag att man visst fog kan påstå att vad SV och LFT gjort är

att de "kopierat" den officiella layouten. Något som MMP inte gillar, men det verkar som om man försvarar

detta hårdast inom USA. Den enda gången jag hört om någon som fått ovett utanför USA, så handlar det

om vår egen favorit-dalmas.

 

Sin vana trogen tog ju CTABKA ett steg längre genom att inte bara använda officiell layout, men också att

kopiera (om än också förbättra) en stor overlay samt att kopiera delar av scenarion (historisk bakgrund).

Häri ligger skillnaden mellan LFT/SV och CTABKA archives. Jag har själv inte sett några MMP kommentarer

på detta, utan kan bara gissa att dom inte uppskattar detta. Självklart uppstod det moralisk panik på GS-forum

med tillhörande radering av inlägg.

 

Vad det gäller IP-övergrepp (om brott mot Intellectual Property lagar utförts i fallen ovan), så handlar det nog

mera om hur MMP uppfattar det hela (eller hur vi tror dom uppfattar det hela) innan det behandlas juridisk

(vilket troligtvis aldrig kommer att inträffa, då det handlar om kaffepengar och det enda MMP kan få ut är badwill).

 

Jag diskuterar gärna detta med dig, men helst då vi ses nästa gång.

 

 

Hälsningar,

Robert

Hej Robert, vi har nu träffats två ggn men du har fortfarande inte förklarat vad du menar med

att det skulle "vara en stor skillnad", det du tydligen syftar på att det är.

 

Har aldrig hört någon annan tycka att det är någon skillnad, inte heller

Perry Cocke tycker att det är någon skillnad:

 

(Swedish Volunteers)....steal official art.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Men det gör Conny! Han tyckte det var coolt, annorlunda och fungerade bra.

Själv är jag mest impad över "Free position overlay" i SSR. Har förut själv tänkt använda det i scenarios.

Se scenario A49 Delaying Action för inspiration,

första scenariot med denna SSR kom i ett Squad Leader scenario (1977-82).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...