Jump to content

Overstacking , residual


Kenth

Recommended Posts

(1)Det står att man kan overstacka en ruta med "negativa effekter" av det, men låt säga att man har en ledare och tre squads(good order) i en ruta , kan man routa in 2 st broken i den rutan?????

 

(2) Låt säga att man har skjutit mot en fiende som flytta till rutan bredvid dig så du fick PBF, no effect, du lämnar Residual, han movar till rutan bredvid, du skjuter inte något mer på han.

Sen kommer det en till squad och flyttar in i samma ruta där du lämna Residual, effekten av residual blev "no effect", Funderingen är eftersom det är residual i rutan från din trupp, residual kommer först, kan man skjuta igen med samma trupp mot den nya truppen som flytta in där, eller går han fri eftersom jag lämna residual??? Jag hade 2 st 447 i rutan om det spelar ngn roll.

 

Mvh//Kenth

Link to comment
Share on other sites

(1)Det står att man kan overstacka en ruta med "negativa effekter" av det, men låt säga att man har en ledare och tre squads(good order) i en ruta , kan man routa in 2 st broken i den rutan?????

 

(2) Låt säga att man har skjutit mot en fiende som flytta till rutan bredvid dig så du fick PBF, no effect, du lämnar Residual, han movar till rutan bredvid, du skjuter inte något mer på han.

Sen kommer det en till squad och flyttar in i samma ruta där du lämna Residual, effekten av residual blev "no effect", Funderingen är eftersom det är residual i rutan från din trupp, residual kommer först, kan man skjuta igen med samma trupp mot den nya truppen som flytta in där, eller går han fri eftersom jag lämna residual??? Jag hade 2 st 447 i rutan om det spelar ngn roll.

 

Mvh//Kenth

 

(1) Ja, man får dock ignorera en ruta som är (eller kommer att bli om man routar in i den) överstackad när man routar om man vill. En av de negativa effekterna är att det kostar mer att gå in i en sådan ruta, 1MF mer för varje squad-ekvivalent man överstackar med. (avrundat uppåt till närmaste hel squad-ekvivalent).

 

(2) Du får skjuta igen i andra läget, (dvs när den nya enheten flyttar in i den rutan du lämnat residual FP i). När en residual FP placerats ut (undantaget Fire Lane som är en variant av residual FP och kan användas av MG) så existerar det inte någon koppling mellan residual-FP markören och den/de enhet(er) som ursprungligen skapade den. (Inte ens LOS vilket i vissa enstaka fall kan skapa en situation där residual-FP markören anfaller mål som inte de enheter som skapade den har LOS till).

 

Efter en lång arbetsdag (som iofs ännu pågår) försöker jag ge ett enkelt och klart svar, känner att jag inte riktigt når fram, så hojta till om det är något i mitt svar som är förvirrande, eller om jag missat vad du egentligen frågat om... :)

 

Antar att det inte är starterkit serien ni spelar, om jag minns rätt, så får man inte overstacka i den. Isf är svaret nej på punkt 1

 

/ Holmgren

Link to comment
Share on other sites

(1) Ja, man får dock ignorera en ruta som är (eller kommer att bli om man routar in i den) överstackad när man routar om man vill. En av de negativa effekterna är att det kostar mer att gå in i en sådan ruta, 1MF mer för varje squad-ekvivalent man överstackar med. (avrundat uppåt till närmaste hel squad-ekvivalent).

Jag tror inte att man kan frivilligt välja bort en Building/Woods Locations som är overstackad (eller kommer att bli). Däremot så kostar den ju mer MFs

att ta sig till och det måsta man ta med i beräkningen av vilken som är närmast i MFs räknat.

 

A10.51:

"...Assuming it can abide by the previous requirements, a routing unit must move to the nearest (in MF calculated at the start of its RtPh) building or woods hex (even if overstacked) unless that route is through/into a known minefield or FFE, or is not traversable (e.g., through a Blaze, unbridged Water Obstacle, Cliff, etc.). ..."

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att man kan frivilligt välja bort en Building/Woods Locations som är overstackad (eller kommer att bli). Däremot så kostar den ju mer MFs

att ta sig till och det måsta man ta med i beräkningen av vilken som är närmast i MFs räknat.

 

A10.51:

"...Assuming it can abide by the previous requirements, a routing unit must move to the nearest (in MF calculated at the start of its RtPh) building or woods hex (even if overstacked) unless that route is through/into a known minefield or FFE, or is not traversable (e.g., through a Blaze, unbridged Water Obstacle, Cliff, etc.). ..."

 

Det låter vettigt att man måste välja den närmsta vägen i MF...men är det ett val eller ett måste, jag blir inte riktigt klok på denna regel, kul tycker jag om man kan trycka in ett gäng kycklingar i samma ruta och sen spottar ut fullblodiga tigrar nästa runda. Men kontentan är att har man ingen annan väg och ta vägen då väljer man rutan med ledaren o 3 squads, istället för och low crawla 4 rutor till närmsta skog???

 

Vi leker med tanken att mina 2 broken står intill en byggnad med en ledare och 3 squads. 2 rutor bort finns en skog, går jag in med första gubben kostar det 3 MF, vill jag gå in med den andra kostar det 4 MF, men bara 3 MF till skogen måste jag gå in i skogen eller kan jag slinka in lite lätt i huset.???

 

Mvh//Kenth

Link to comment
Share on other sites

Vi leker med tanken att mina 2 broken står intill en byggnad med en ledare och 3 squads. 2 rutor bort finns en skog, går jag in med första gubben kostar det 3 MF, vill jag gå in med den andra kostar det 4 MF, men bara 3 MF till skogen måste jag gå in i skogen eller kan jag slinka in lite lätt i huset.???

Det beror nog på i vilken riktning huset/skogen är.

Är huset åt samma håll som skogen kan du göra en Low Crawl in i hustet.

Link to comment
Share on other sites

Det beror nog på i vilken riktning huset/skogen är.

Är huset åt samma håll som skogen kan du göra en Low Crawl in i hustet.

 

Vi tar snipermarken. Huset ligger på 1:an,rutan bredvid, skogen ligger på 6:an 2 rutor bort.

 

Varför lär du Low Crawl när du ska in i huset en ruta ifrån??? Är det inte bara att knalla rätt in i huset utan att Low Crawl, det trodde jag bara man gjorde när man routar ut i openground och inte vill bjuda på interdiction?

 

Kan man när man kommer offboard börja direkt med bypass, eller lär man börja på hel eller halv ruta och den terrängkostnaden???

 

Mvh//Kenth

Link to comment
Share on other sites

Vi tar snipermarken. Huset ligger på 1:an,rutan bredvid, skogen ligger på 6:an 2 rutor bort.

Se illustrationen nedan - en skog på "på 6:an 2 rutor bort" finns i hex M6.

Du kan inte använda Low Crawl in i huset i detta fallet eftersom du inte rör dig närmare målet - huset i hex M6.

Kan du nå målet på 6 MFs, måste du försöka ta dig fram - med ett par undantag, varav att använde LC är ett.

 

Om målet i stället är skogen i N5 (3 MF bort, antag att O6 ör overstackad med 1 squad, 4MF) så kan du gå till N5 via

O6 (och även stanna i O6 tror jag). Du kan även i detta fallet använda LC till O6, eftersom du rör dig närmare målet

i N5.

 

Varför lär du Low Crawl när du ska in i huset en ruta ifrån??? Är det inte bara att knalla rätt in i huset utan att Low Crawl, det trodde jag bara man gjorde när man routar ut i openground och inte vill bjuda på interdiction?

Low Crawl kan alltid användas så länge men rör sig mot närmaste hus/skog inom 6 MFs. Ibland kanske man inte vill routa iväg flera hexes till

närmsta skog - då kan man använda Low Crawl för att endast flytta sig en hex på det hållet.

 

http://i215.photobucket.com/albums/cc150/klasmalmstrom/Illustrations/Illustration_001.gif

Link to comment
Share on other sites

Se illustrationen nedan - en skog på "på 6:an 2 rutor bort" finns i hex M6.

Du kan inte använda Low Crawl in i huset i detta fallet eftersom du inte rör dig närmare målet - huset i hex M6.

Kan du nå målet på 6 MFs, måste du försöka ta dig fram - med ett par undantag, varav att använde LC är ett.

 

Om målet i stället är skogen i N5 (3 MF bort, antag att O6 ör overstackad med 1 squad, 4MF) så kan du gå till N5 via

O6 (och även stanna i O6 tror jag). Du kan även i detta fallet använda LC till O6, eftersom du rör dig närmare målet

i N5.

 

 

Low Crawl kan alltid användas så länge men rör sig mot närmaste hus/skog inom 6 MFs. Ibland kanske man inte vill routa iväg flera hexes till

närmsta skog - då kan man använda Low Crawl för att endast flytta sig en hex på det hållet.

 

http://i215.photobucket.com/albums/cc150/klasmalmstrom/Illustrations/Illustration_001.gif

 

Ok, det börjar ramla ner ett gäng polletter, tack än en gång

 

Mvh//Kenth

Link to comment
Share on other sites

För ordningens skull, så måste jag säga att efter att ha läst regelboken i söndags (4/11), så upptäckte jag att The Emperor's Finest tydligen har helt rätt, iaf i frågan om man får eller inte får välja bort en overstackad hexagon att routa till. I den regeln han hänvisar till står det så klart och tydligt (så klart och tydligt som någon regel är i ASL... :) ) att man inte får välja bort en sån hexagon vilket jag sa att man fick, jag hade uppenbarligen fel och är därmed nu något visare än tidigare... tackar så mycket för det! :)

 

Mitt mycket sena svar beror på att min uppkoppling krånglar kraftigt hemma, och när jag är här på jobbet har jag inte tillgång till regelboken, därför ska jag inte ens lägga mig i den senare diskusionen gällande LC. (vill tjuvkika i regelboken först den här gången, nu när jag inte är fullt lika säker på vad den säger som jag var på dina två första frågor Kenth ;) ). Dyker det inte upp någon protest nästa helg, har jag inte hittat något att protestera mot.

 

/Holmgren

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...