Jump to content

Counter Improvements article


Klas Malmström

Recommended Posts

Förutom ovanstående så klipper jag de stora brickorna (5/8") eftersom de är större än rutorna på de vanliga brädena. Om man t.ex. har flera fordon som står sida vid sida så kan det helt enkelt vara svårt att få plats med brickorna, och det underlättar om man kapar hörnen på dem.

 

Om man vill vara riktigt avancerad antar jag att man skulle kunna klippa fordon/kanoner så att tre av hörnen var mer putsade än det sista, för att på så sätt tydligt kunna ange (V)CA.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt inlägg från Melvin, tack för att du vidarebefordrade det Klas!

 

Själv kan jag tycka att kantmarkeringarna ibland kan gå till överdrift, det blir för plottrigt helt enkelt, vilket inte representerar ASL i övrigt. Lagom är bäst. Markerar själv Snipers, Sikten och ett antal brickor till. För min del är syftet med att markera dessa att man kan lägga de underst i högen och hittas lätt efteråt. Övriga brickor jag själv kommer att färga enligt Mels förslag är SMOKE och Entrenchmentbrickorna. Dessutom är Roadblock-tipset riktigt bra! :)

 

Angående kantklippning så är det guld värt! Det blir så mycket trevligare att spela med brickor som inte har fransar eller sticker ut för mycket. Håller dock inte med Mel om att det blir bättre resultat med en sax. Möjligen lika bra, men jobbigare. Däremot behövs en sax för att klippa längs med kanten på brickorna som är stansade på det gamla sättet.

 

Patrik - jag har provat att klippa några fordon med en spetsigare CA, men det blev jättekonstigt. Dessutom visar man ju CA på enheter som ligger under Concealment...

 

IMHO

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Håller dock inte med Mel om att det blir bättre resultat med en sax.
Pröva med en elektroniktång (sidavbitare eller vad det heter pa korrekt svenska). Skarpa plus att de har en fjäder som öppnar tången igen. Bara att trycka, snurra pjäsen, trycka, snurra, .... :blink:

 

Patrik - jag har provat att klippa några fordon med en spetsigare CA, men det blev jättekonstigt. Dessutom visar man ju CA på enheter som ligger under Concealment.

 

Här är en annan ide (från SZO): http://www.geocities.com/rdoxx/ <_< Coolt med SL pjäserna iaf.

Link to comment
Share on other sites

Patrik - jag har provat att klippa några fordon med en spetsigare CA, men det blev jättekonstigt. Dessutom visar man ju CA på enheter som ligger under Concealment...

 

Jag spelade mot Marten Veenstra (Grebbe-guiden) nere i Arnhem. Vi använde hans counters, och samtliga fordon han hade var klippta rejält i diagonalhörnen, alltså ej i VCA eller reverse. Det blev visserligen inte fullt lika gyttrigt på brädet, men det såg jäkligt skumt ut. Och VCA var inte särskilt svårt att gissa ...

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Jag spelade mot Marten Veenstra (Grebbe-guiden) nere i Arnhem. Vi använde hans counters, och samtliga fordon han hade var klippta rejält i diagonalhörnen, alltså ej i VCA eller reverse. Det blev visserligen inte fullt lika gyttrigt på brädet, men det såg jäkligt skumt ut. Och VCA var inte särskilt svårt att gissa ...

 

Fråga är om det är tillåtet, från Index:

 

"Counter: any of the die-cut square pieces of the game"

:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej skall bara klargöra att den typ av färgpennor som

rekommenderas ska ha namnet POSTERMAN tryckt

på pennorna (se bifogad bild).

 

En hänvisning till alla de olika förslagen,

så tycker jag att nummer 1 till 9 är bland

de mest vettiga och de andra (10 - 24) inte

ger så mycket.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Hej,

 

Jag skulle gärna vilja ha denna artikel men jag hittar inte länken i denna tråd. Har första post'en blivit borttagen?

 

Har spelat med Peter Rogenholt i krigsspelslokalen i Stockholm och hans blippar hade fina kantmarkeringar som gjorde spelet lättare att följa.

 

Hälsn,

 

- Björn

Edited by Björn H.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...