Jump to content

Red Barricades Armagedon 2015


carlsson

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

22 Oktober klart. Tysken har penetrerat hårt i mitten, och tack vare alldeles för många minusledare har vi som ryssar haft svårt att hålla emot. ELR 1 gör det ju inte enklare heller...

 

Framförallt har vårt försvar bestått i "osynliga" operatörer, såsom:

120 mm OBA

80 mm OBA

2 Spotted 81 mm MTR's

Minor

Tyvärr har det inte gett bästa möjliga effekt, snarare hindrat tysken från att komma längre än vad de gjorde. Och det är klart, Heavy Winds hela dagen innebar att det inte blev någon rök vilket också var bra för oss.

 

Tysken avancerar inte långt, men de spelar smart och konserverar trupp.

 

Nu ser vi fram emot när hela fronten öppnar upp sig den 23:e. Rysk setup sker på söndag och med lite tur kan vi påbörja nästa torsdag! :)

 

Lite stats:

ELR:

Tysk 4

Rysk 1

 

SAN:

Tysk 3

Rysk 3 (vi har köpt upp denna varje dag, men den går ständigt ner pga olika omständigheter... Gaaaah!)

 

CVP (ca):

Tysk 53

Rysk 36

 

 

post-1-0-42736900-1443159749.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är det mycket MMG o HMG på tyska sidan ??

 

Inte så brutalt mycket som det kan bli. Vilket vi är extremt tacksamma för förstås.

Nu har tysken köpt in ett HW-kompani så det kommer göra lite ont.

Samtidigt har vi maxat Booby Trap och med tanke på hur mycket trupp det är på plan kommer det bli många Task Checks...

 

Jag glömde skriva att vi köpte Ingenjörer förra dagen. Lite tråkigt att göra det som ryss när man har ELR 1, men det blir lite extra leksaker iallafall. Hoppas hoppas att eldkastarna överlever dagen!

Link to comment
Share on other sites

Vi kör med första delen av Mel's leaflet. Garanterat 2 svarta kort, OBAt kan ta slut och att radio/telefon kan gå sönder.

 

Enligt mig bättre/enklare än att hålla på med att räkna extrakort. Samt att vi bibehöll mer av slumpfaktorn.

 

24. OFFBOARD ARTILLERY: When attempting Battery Access for an OBA module and no more than one black and/or red chit(s) have been permanently removed from the Draw Pile and the second permanently-removed red chit is drawn, return it to the Draw Pile instead, and that ends the Observer’s OBA actions for that Player Turn (i.e., the second red chit can only be removed from the Draw Pile if at least two black chits have been permanently removed from the Draw Pile for that OBA module).

Link to comment
Share on other sites

23 oktober, vi ska börja på tysk MPh.

Båda sidor har två attilleri, båda har misslyckats ganska duktigt.

Tysken har hemska MG-stacks och maler ner ryskt infanteri. 9-2 i poäng.

Dagens fail: Vi hade HIP:at en 628 med FT lömskt mitt framför Centralhuset. Vår DFPh, vi skjuter. Slår elva. Tack.

Nu ser vi fram emot nästa torsdag! :)

post-1-0-58006400-1443738340.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hej, är det den enda ni kör med?

 

Betyder det att man slår PTC för redan Pinnade och brutna trupper och så vidare?

 

En sak att betänka är väl att Snakes och 2x6 är mycket vanligare slag än man tror, tänkte så när jag läser att ni spelar med att man fortfarande kan X:a bort Fälttelefoner och även Radio app. på liknade sätt.

 

Ser de gröna/gula brickorna i bilden tror det är reserver, är det någon tanke med att de står så långt från kanten, där tysken kan äntra? ju närmare kanten de står desto fortare aktiveras reserverna.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Hej, är det den enda ni kör med?

Nej, vi kör med rätt många. Lägger de längst ner i inlägget.

 

Betyder det att man slår PTC för redan Pinnade och brutna trupper och så vidare?

Jupp.

 

En sak att betänka är väl att Snakes och 2x6 är mycket vanligare slag än man tror, tänkte så när jag läser att ni spelar med att man fortfarande kan X:a bort Fälttelefoner och även Radio app. på liknade sätt.

Vi pratade om det, men flera av oss anser att den där äckliga slumpen är en del av spelet. På gott och på ont...

 

Ser de gröna/gula brickorna i bilden tror det är reserver, är det någon tanke med att de står så långt från kanten, där tysken kan äntra? ju närmare kanten de står desto fortare aktiveras reserverna.

Hmmm... Funderar på om vi har gjort fel. Vi har helt sonika antagit att hela kartkanten räknas som tysk location, vad gäller reserverna. Men utan att kolla reglerna så tror jag f*n att vi har gjort fel.. Gaaah!!!

 

 

 

RB Armagedon 2015 SSR:

RED BARRICADES CAMPAIGN GAME III – THE BARRIKADY STALINGRAD 1942

The Leaflet House Rules The Leaves Fall... But Not Stalingrad

1. VICTORY CONDITIONS: There are no longer any conditions that will determine which side has won a CG Day. In essence, winning the whole Campaign Game III (O11.53) is only what really

matters (delete O11.32 and O11.6235).

2. BURNING BARRICADES:

Kindling (B25.11) is not allowed.

Rule V7 (Gutted Buildings) and V12.6104 (Non-Factory Building) are used.

There can never be more than one Flame counter per Location..

No Rooftop Location (B23.8) can contain a Flame counter. Each time a Flame becomes a Blaze in the building Location directly beneath a Rooftop Location, a Blaze counter is also immediately placed in that Rooftop Location.

3. STILL HIDDEN UNITS: Each still hidden non-Isolated unit in RePh step O11.602 not subject to O11.604 (Encirclement & Minefields) may remain hidden until RePh step O11.607 or until the next CG scenario if included in the exceptions in O11.607, unless such a unit must either be used to determine the friendly Perimeter and/or to obstruct the non-friendly Perimeter.

Hidden units confined to setting up in specific Locations, such as the possessor of a Gun in a Fortified-Building-Location/Pillbox may drop possession of its Gun and the inherent crew of an Immobile AFV may Abandon its AFV (D5.411 applies) to be allowed to be removed from the map, but if this option is taken its hidden status is lost.

A unit that remains hidden may record a new CA before each CG scenario. All units except Guns must spend FPP to retain HIP.

4. TRENCH: Each Trench counter is treated as a building for Rout (A10.51) towards and beneath it, and for Rally Bonus (A10.61) purposes. Units beneath an Trench counter is considered to be in Concealment Terrain. A hidden unit beneath an Trench counter would immediately be placed on-map unconcealed if the Trench counter is removed, unless still in Concealment Terrain.

5. MOL-PROJECTOR & MOL: An attack using MOL or a MOL-Projector may only be made vs Locations containing at least one Known/concealed enemy unit. Each TH# printed on the back of the MOL-Projector counter is decreased by two [EXC: Each TH# is decreased by three vs Large vehicles and decreased by four vs Very Large vehicles]. Contrary to O10.45 a MOL-Projector hit does not create any Smoke and fire in the same way as a SW without Smoke capability (delete O10.45 and the sixth sentence [starting with “Moreover, in”] in O10.2).

6. ASSAULT ENGINEERS: Each German Pionier Coy RG (I3) and each Russian Engineer Coy RG (I6) is always received at Full-Strength.

7. MILITIA COMPANY: Each Russian Militia Coy RG (I5) is always received at Full-Strength, and they receive no SW (O11.6202).

8. LIGHT MORTARS (LT. MTR): At the end of each of the following four phases: PFPh, MPh, DFPh, and AFPh, each LT. MTR’s Area Acquisition counter is removed from play.

9. ARMORED FIGHTING VEHICLES: In rule O11.6133 (AFV MG Exchange) replace the word “may” with “must”. Each AFV on the map must always attempt to Repair all of its Malfunctioned weapons during each Rally Phase. Withdrawal of an AFV that belongs to a pltn never occurs, but Recall occurs as usual (delete O11.6142 and O11.6143).

10. SPOTTER PLANE: Ignore E7.6-.62 and use the following rule instead: A Spotter Plane is treated as an Offboard Observer (C1.63) with the additional advantages that the Spotter Plane Observer has a LOS to all Locations [EXC: Sewer/Culvert] on the map and Hindrance drm never apply to the Accuracy dr. No Spotter Plane is allowed in a CG scenario with Overcast/Fog/ Heavy-Mist/Mist weather conditions and only one Spotter Plane may be used per CG scenario. The use of a Spotter Plane Observer must be revealed immediately when the module assigned to the Spotter Plane Observer has its SR or AR converted to an FFE:1. A Spotter Plane is only available for non-Rocket OBA ≥ 100+mm.

11. OFFBOARD ARTILLERY: When attempting Battery Access for an OBA module and no more than one black and/or red chit(s) have been permanently removed from the Draw Pile and the second permanently-removed red chit is drawn, return it to the Draw Pile instead, and that ends the Observer’s OBA actions for that Player Turn (i.e., the second red chit can only be removed from the Draw Pile if at least two black chits have been permanently removed from the Draw Pile for that OBA module).

12. RUSSIAN INFANTRY RG: In rule O11.4, SSR CG9, RUSSIAN INFANTRY RG section, replace the last sentence with “Russian RG may always enter along the east edge on/south-of JJ36.”.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Efter en heldags spelande på barrikaderna skall vi börja nästa tillfälle med TURN 6a. Så här dagen efter ( när jag fått lite sundare perspektiv ) skall det villigt erkännas att TYSKEN får med beröm "väl godkänt" för sina tappra insatser hittills den 23e okt.

 

På Volga flaken har tysken trotsat alla odds ( dvs villigt kastat sig fram och bl.a. överlevt rysk eldgivning i form av 12-1, 8-1 ) och penetrerat fram i höjd med kommisariens hus.

 

I de mer centrala delarna har nu tysken fått fotfäste i Kraftverket. Samtidigt har ett kompani stormat över järnvägen från väster och hotar att flankera och omringa de ryssar som bitar sig kvar i området.

 

Södra anfallet får ses som delvis lyckat. Tysken fick inte det genombrottet som var tänkt men har ändå skapat en tillfredsställande perimeter. Sent vaknade den ryska björnen i området i form av OBA. Mängder av brutna tyskar ledde till halt och reträtt.

Link to comment
Share on other sites

say no more say no more..................

Här nere i blekinge skall ett World in flames parti starta (i samma lokal rygg mot rygg med RB-gänget som jag lämnat temporärt för WIF) , o det finns bara två spel i universum som kan få en att tappa kontrollen o i ett klassiskt fall, ta av sig tröjan gå ut på trappan rakt ut mot storgatan i Asarum o storskrika, den gången var det RB som orsakade detta utbrott men World in flames ligger i samma kategori.

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

går den att se?

 

Jo den gick att se, men för mig blev den upp och ner. Finns det något bra program där man kan rotera filmklipp.

 

Det var ett lovvärt test, men lite svårt att få förståelse för vad som pågick på spelplanen smile.png.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Några glädjande fakta till A.L när du kommer hem från resan.

 

Tysken slutade dagen med 8 heroes och 2 nya ledare. Inklusive refitfasen battlehardnade 15 squads. 7 från heroes, 4 i refitfasen och 4 under spel. De 2 som blev fanatiska räknas inte med. En 8-1 blev Hero och BH och börjar således nästa dag som 9-2. En annan 9-2 blev befordrad till 10-2 i refitfasen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AFTERMATH: 7 Game Turns. ________ Booby Traps: Casualities (Level A) 2 Squad Eq.

Russian Losses: 97 CVP

German Losses: 30 CVP

 

Red Army Order of Battle at the end of 23/10 {SAN: 4}, [ELR: 1]: 10 Leaders.

38 Squad Eq: 4 Crews, 10 Elite, 13,5 First Line, 12,5 Conscripts.

17 Support Weapons: 4 HMG, 1MMG, 4 LMG, 1 Lt.MTR, 2 ATR, 4DC, 1 FT.

3 Guns: 2x ART 76mm, 1x MRT 82mm.

1 AFV: Dug-in KV-1

 

Wehrmacht Order of Battle at the end of 23/10 {SAN: 2}, [ELR: 4]: 21 Leaders.

78 Squad Eq: 13 Crews, 44,5 Elite, 23 First Line, 3,5 Second Line, 0,5 Conscripts.

37 Support Weapons: 5 HMG, 9 MMG, 13 LMG, 2 Lt.MTR, 5 ATR, 3 DC.

9 Guns: 1x INF 150mm, 3x INF 75mm. 2x MTR 81mm, 3x AT 75mm.

4 AFV: 2x StuG IIIG, 1x PzKpfw IIIH, 1x PzKpfw IIIL (Immob).

1 H-T: 1x SPW 251/1.

Edited by Raslurbat
Link to comment
Share on other sites

Några glädjande fakta till A.L när du kommer hem från resan.

 

Tysken slutade dagen med 8 heroes och 2 nya ledare. Inklusive refitfasen battlehardnade 15 squads. 7 från heroes, 4 i refitfasen och 4 under spel. De 2 som blev fanatiska räknas inte med. En 8-1 blev Hero och BH och börjar således nästa dag som 9-2. En annan 9-2 blev befordrad till 10-2 i refitfasen.

MY GOOOOD

 

Eller rättare Mein Gott

 

Måste vara rekord i hela ASL-världen

 

Tärningsgudarna bodde visst i Tyskland , ja där ser man.

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Livet är orättvist.

Vi tävlar om vem som har mest otur i vår lokal om onsdagarna.

Italienska grodmän tar sig in Gibraltar o spränger ett antal skepp.

I RB klarar 4-2-6:or moralcheck efter moralcheck..............

 

Jag funderar på decibelmätare , APP-store kanske.............

Link to comment
Share on other sites

Pasta ätande grodmän är grymma i WIF.

 

P.S ryssen slutade dagen med 2 Heroes och fick 1 ny ledare från CC. Samt ett gäng bärsärkar som tysken mejade ner innan någon hann fram i närstrid.

 

Personligen tror jag en stor del i den tyska framgången detta parti beror på skillnaden i ELR. Vi som tyskar har medvetet satsat på inköpsstrategi baserat på just ELR. Enbart denna CG-dagen blev motsvarande 25 squads degraderade till Conscripts. Lägg därtill X antal ledare och elittrupper.

Edited by Raslurbat
Link to comment
Share on other sites

Ok det var en helt ny tanke för mig , att köpa in för att bibehålla ELR , du kan ha rätt att sitta med en tysk ELR 4, mot kanske en rysk, på 2 eller ännu värre 1.

Det gör skillnad.

 

Sist körde vi med STAVKAs regler angående ELR dock hoppade jag av så jag kan inte kommentera

Link to comment
Share on other sites

Det har han definitivt inte! Vi gick igenom alla regler innan spelstart och kom överens om vilka vi skulle använda och inte. Dock är jag den av oss fyra som har spelat flest kampanjer, och på så sätt kanske min åsikt väger mest.

 

I just detta fallet så anser jag att det helt enkelt blir roligare med att en ständigt attackerande sida måste tänka över hur de gör – Precis som Larsson och Lars-Robert har gjort. De har helt enkelt varit smarta.

 

Men nej, det är inte roligt att ha ELR 1... wacko.png

Link to comment
Share on other sites

Ja, god idé med ELR-inköp, faktiskt tyvärr aldrig riktigt slagit mig att fundera på det sättet.

 

Gamey att köpa för att skydda sin ELR ???

Nja kanske inte , förstärk moralen med lite tuffare förband så får alla lite mera djävlar anamma.

Link to comment
Share on other sites

24 Oktober 1942. Vi slutar innan Ryssen ska börja sin Mph i 1b.

Äntligen har vi fått lite effekt av Sniper och Booby Trap (i form av kontraslag på Searching) redan runda 1. Vidare har vi dragit ner ett 150 mm OBA över Centralhuset. Skönt med lite eldkraft efter förra dagens slakt!!!

post-1-0-96033900-1449345318.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ryssen har 7 HMGs och 1 MMG. Tysken har 5(9) HMGs och 10(12) MMGs.

 

* inom ( ) är hur många vi kunde haft maximalt.

 

Dessa alla HMGs ...., har hört att speltestarna för RED OCTOBER använder Leaflet House Rule - HMG - rule, dessa ROF and Tear apart days will be over.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Ser tyvärr ut som om den ryska fronten kommer braka ihop närsom, siffrorna talar väl ändå sitt tydliga språk.

 

Möjligen kan ett Ryskt ingenjörs kompani med ELR 0 rädda situationen wink.png

 

AFTERMATH: 7 Game Turns. ________ Booby Traps: Casualities (Level A) 2 Squad Eq.
Russian Losses: 97 CVP German Losses: 30 CVP

Red Army Order of Battle at the end of 23/10 {SAN: 4} [ELR: 1]: 10 Leaders.
38 Squad Eq: 4 Crews, 10 Elite, 13,5 First Line, 12,5 Conscripts.
17 Support Weapons: 4 HMG, 1MMG, 4 LMG, 1 Lt.MTR, 2 ATR, 4DC, 1 FT.
3 Guns: 2x ART 76mm, 1x MRT 82mm. 1 AFV: Dug-in KV-1

Wehrmacht Order of Battle at the end of 23/10 {SAN: 2}, [ELR: 4]: 21 Leaders.
78 Squad Eq: 13 Crews, 44,5 Elite, 23 First Line, 3,5 Second Line, 0,5 Conscripts.
37 Support Weapons: 5 HMG, 9 MMG, 13 LMG, 2 Lt.MTR, 5 ATR, 3 DC.
9 Guns: 1x INF 150mm, 3x INF 75mm. 2x MTR 81mm, 3x AT 75mm.
5 AFV: 2x StuG IIIG, 1x PzKpfw IIIH, 1x PzKpfw IIIL (Immob). 1x SPW 251/1.

 

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Ser tyvärr ut som om den ryska fronten kommer braka ihop närsom, siffrorna talar väl ändå sitt tydliga språk.

 

Möjligen kan ett Ryskt ingenjörs kompani med ELR 0 rädda situationen wink.png

 

 

Nej nej, nu förstår jag inte alls vad du menar! ;)

(Du om nån borde väl veta att vad som helst kan hända i ASL)

 

Ryssarna har lärt sig av sina misstag och kommer rädda situationen.

Eller, i vilket fall så är det inte över så länge vi har minst 5 Stone Locations på kartan!

 

PS. Vi har redan ingenjörer på kartan. Åtminstone fyra stycken kvar, en FT och fyra DC.

Link to comment
Share on other sites

Våra tyska MG-stacks har varit ganska effektiva. Mysigt med ROF 3 vapen. Är lite motståndare till mängden HMGs, men protesterade inte nämnvärt eftersom jag spelar på tyska sidan. Jag gillar kombon av Leaflet House Rule 12 &13. --> Gör de dyra HW-plutonerna prisvärda.

Edited by Raslurbat
Link to comment
Share on other sites

Jo innan jag fick personlig K/4 i vårt parti ojade jag mig rätt ordentligt att man faktiskt måste ha sina HMG för att kunna bekämpa rysskräket.

 

Sen retade jag upp mig på att ryssen fick garanterat 2 smällar med sitt artilleri för en extremt billig peng , vi funderade på en annan variant , typ betalar du 3 eller mer för ett OBA så garanteras du 3 smällar o betalar man 1 poäng som ryssen gör så garanteras man bara en smäll.

 

Dock känns det bra med leaflet ELR-regler tycker jag nog, samt ingen recall på pansarplutonerna o fullt antal STUKAS samt Pioneers.

 

Så någon blandning är nog det ultimata

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...