Jump to content

Red Barricades: Pool 2 på Armagedon


carlsson

Recommended Posts

Vi blev också klara med dag 1 i tisdags! smile.gif

Vi hade som tyskar satt upp primärmålet Kommissariens hus, och tryckte därför på med 90% av våra styrkor längs med den östra flanken, utan att ens titta åt fabriksmassivet. Vår plan fungerade mycket bra, bortsett från att ryssarna gjorde ett lokalt motanfall i nordvästra hörnet och brutalt slaktade några tyskar...

Vi har nu i besittning Apoteket såväl som Kommissariens hus, men också viktiga punkter runt Kommissariens område. Vi är mycket nöjda.

Tyskt inköp:
Rifle Coy
OBA 80 mm
Offboard Obs
Prereg x2
SPW platoon
Sniper
Fort.

Förluster: 41 CPP, varav 16 fordon (ouch)
Ryska föruster: 42 CPP

Vi klantade oss lite och kommer vara lite mer eftertänksamma den 18:e... huh.gif

post-1-1173997991_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hade ni alltså 2! super-OBA? Funka det bra?

Vad hade ni Fort. till? Jag tror inte man kan komma in med dummies.

Jag antar att i bröt igenom fullständigt runda 2, eller?

Janusz

 

Varför skulle det inte gå att komma in med dummies? Från initial SSR: "The only "Fortifications" the Germans may purchase are additional "?". ". Har jag missat nåt?

 

 

Det fungerade väldigt bra med 2xOBA. Vi hade preregat totalt 3 positioner, samtliga för rök. Ryssens 45:a uppe i Kommissariens hus hann de använda en runda (då den också slog ut två st SPW's pga idiotiskt spelade av mig) men sen var den inrökt tills vi var inne i byggnaden och kunde ta hand om den galne ryssen... :)

 

Runda två kom vi fram till Apoteket, efter det var det väldigt lite motstånd...

 

Bilden visar hur det såg ut efter runda 2.

post-1-1174175659_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Andreas Skrev:

Vi klantade oss lite och kommer vara lite mer eftertänksamma den 18:e...

 

-----------------------------------------------------------------------------------

 

Men ändock- viken genombrytning, :)

 

Kul att de kom sig att vi startade 3st RB-AAR samtidigt , jag har även ett

annat syfte med min AAR - Arbetar på en sammanställning av

22 st House Rules och kommentarar till varje om varför vi andvänder

dem.

 

mvh Melvin

Link to comment
Share on other sites

Kul att de kom sig att vi startade 3st RB-AAR samtidigt

 

Inte nog med det - vi har *ytterligare* en RB-pool nere på föreningen. Dom har inte hunnit klart dag 1 än dock och där har tysken blivit något mer tillbakapressad.

 

 

jag har även ett annat syfte med min AAR - Arbetar på en sammanställning av 22 st House Rules och kommentarar till varje om varför vi andvänder dem.

 

Spännande, ser vi fram emot! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jahopp, då har det gått ett antal dagar utan någon återrapportering, så här kommer en liten uppdatering! Vi har precis klarat av dag 4.

 

20/10 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

 

Efter att i tre dagar ha tryckt tillbaka ryssen och orsakat honom stora förluster, så lyckades vi under RePh sänka vår ELR till 3, medan ryssen höll kvar sin på 3. En intressant gest som visade vad som komma skall...

 

Anekdot från den 19:e som lätt hamnar på jobbigaste/sjukaste-listan i år. Tysken erhöll två oerhört jobbiga förluster när våra två bästa ledare dog i samma sekund! Situationen är båda makaber och härligt tillrättavisande av den stora ASL-guden:

Enheter på västra flanken, längs med rälsvallen, ska tillintetgöra ett fäste besatt av en HMG, en squad och en 10-2-ledare. Min medspelare är ruggigt trött på 10-2:an och hans manskap som dominerar området. Något överilat rusar han fram med en 9-2 och två 548:or. Ryssen, som redan skjutit First Fire, skjuter såklart Subsequent med 4 minus 1. Det blir moralslag av något slag. Vår tyska ledare slår 6,6 och dör på fläcken. Manskapet med honom förlorar naturligtvis fattningen och på LLMC:et som följer så aktiverar vi Snipern...

Zaitsev, som ligger beredd nånstans på den östra flanken, har just uppmärksammat en grupp soldater och en tysk ledare som rusar mot Apoteket. När ledaren stannar till för att rekognosera, så får han raskt ett skott i pannan!

 

Vår bästa ledare - en 10-2 - dog alltså på grund av att vår nästa bästa ledare - en 9-2 - dog sekunden innan och genom hans fall triggade en grupp en sniper!!*

Sensmoral:

- Spring inte i hög.

- Glöm inte placera ut Sniper-vakter.

- Glöm inte skratta.

 

Samma ryska ledare Battle Harden:ar nån runda därpå till en 10-3 (den första ryska 10-3:an jag ser i RB). Inte så konstigt, med tanke på hur många tyska dödsfall han varit ansvarig för under dagen... :blink:

 

 

Nåväl, efter den 19:e hade vi tyskar kvar 25 squads och ryssen 28. Klart vi ska fortsätta anfalla! :D**

Vår tankegång var att vi skulle ligga stilla och beskjuta ryssen med artilleri och tunga vapen och på så sätt decimera hans styrkor ännu mer. Vi fick inte så många poäng och köpte i princip bara 2 st 100mm-moduler.***

 

På min flank drog jag först ett rött kort, och sedan X:ade jag Fälttelefonen. Obersturmführer Ewers fick in två salvor, som inte gjorde någon skada (en enhet blev PIN om jag minns rätt) och sedan drog han två röda i rad...

 

På grund av en intressant tysk inledning på min flank (lyckades döda mängder med ryssar), och innan jag visste av den tragiska artillerisituationen, så beslutar jag mig för att inleda ett minianfall! Jag frångick alltså planen och det fick jag sota stort för!**** Genom mitt minianfall öppnade jag upp för ryska trupper som snart gick till anfall på bred front. Vi förlorade mängder av trupp, en HMG och en DC (som ryssen till råga på allt fick behålla i RePh).

 

För att göra en lång historia kort så såg fördelningen ut så här när den 8 (!) rundor långa dagen var slut:

Tysken 13,5 squads, 3 ledare.

Ryssen 18 squads + ca 20 i reserv, 11 ledare.

 

Perimetern drogs tillbaka och ser nu ut som följer:

post-1-1178835631_thumb.jpg

 

Nu, den 21:a, deklarerade vi IDLE och ryssen naturligtvis ATTACK... :P Vi ska således starta ett nattscenario om två veckor. Vi har dock köpt in några intressanta saker som vi hoppas ställer till det för bolsjevikerna! Det ska bli kul med natt även om det blir tufft för oss... :unsure:

 

 

Den 20:e var en av de sämsta kampanjdagar jag någonsin spelat, men jag lärde mig många läxor, och med lite tur kommer jag till och med ihåg att inte göra om dom! Samtidigt så märks det att ryssen har börjat komma in i spelet (dom har inte spelat RB innan) vilket borgar för en hård och intressant kampanj.

 

:)

 

 

* Vi glömde helt att lägga ut Snipervakter, den missen gör vi inte igen...

** Jag har nu lärt mig den hårda vägen att det inte går att anfalla med så lite manskap.

*** Man måste nog köpa in minst ett infanterikompani varje anfallsdag, annars blir det problem.

**** Frångå inte planen.

Link to comment
Share on other sites

Åh, tack. Jag har verkligen sett fram mot fler AAR från Borås, men antagit att det gått väldigt långsamt.

Det verkar som tysken inte kommit särskilt långt efter en lysande dag 1.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Natten den 21:a påbörjade igår. Med en NVR på 5 så blir det ingen superanstorming från ryssen, men väl ett tillbakatagande av terräng.

 

Vi hann till runda 3b, med 4 CVP var... Nu har vi dock ett antal enheter brutna på ett dumt sätt varför det snart kan komma att flyta mer tyskt blod.

 

Det absolut coolaste som ryssen gjorde, vilket dom ska ha en eloge för, var att smyga in på bottenvåningen i Commissar's house - medan vi febrilt sköt mot dom från övervåningarna - och tända eld på huset! Inte bara på en, utan två, platser. Och dom lyckades med båda försöken! Nästa runda är det risk att det tar sig... Ett "Hehe" måste man nog ändå bjuda på... :D

 

Kampen går vidare...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dag 5, 21/10 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

 

Ryssarna anföll under natten och tog därmed tillbaka Apoteket såväl som Kommissariens hus. Båda har nu brunnit ner till grunden.

 

Förlusterna var acceptabla (25-27 CVP om jag minns rätt).

 

Perimetern:

post-1-1181302936_thumb.jpg

 

 

Dag 6, 22/10 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

 

Inget att rapportera, båda deklarerade Idle.

 

 

Dag 7, 23/10 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

Nationaldagen till ära spelade vi de två första rundorna. Vi har nu bunkrat upp med mer infanteri och anfaller i stor skala längst sydväst, med Pionjärer, Stormtrupper och infanteri!

 

Tyvärr började det regna första rundan, vilket innebar att vår tänkta rökridå gick om intet. Tärningsguden gillar INTE tysken hittills denna dagen, det är helt klart.

 

Volgaflanken har blivit totalt demorilaserad. En viss Major Karmanov (10-3) har med två tunga kulsprutegrupper förintat ett halvt kompani soldater. Detta skedde under en DFPh med 10 ROF i rad.

 

I det stora hela går det trots allt bra. Lite väl mer förluster än vi räknat med och när ryssens artilleri tursamt dundrade ner över vår OBA-ledare, som självklart bröt och avslöjade sin position, var det inte heller helt kul...

 

Känner dock att vi har initiativet på vår sida och kan tillfoga Bolsjevikerna rejäla förluster denna dag!

Än så länge 31-26 i CVP.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dag 7, 23/10 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

Efter sju rundor intensivt kriganade gick dagen då till ända...

CVP: 103-77 till tysken. En MYCKET blodig dag mao, och alldeles för stora förluster för oss. Vi kan förvisso gotta oss med att vår plan gick, bortsett från Volga-fadäsen (hela Volga-flanken är nu förlorad), ungefär enligt planerna. Dessutom är hälften av ryssens kvarvarande 44 Squads Conscripts... :)

 

I stort gick planen ut på att inta de södra delarna och bryta in mot mitten så gott det gick. Ni ser själva på bilden hur perimetern ser ut nu. Ryssen har fortfarande kvar en fick i västra kanten dock.

 

Det slutade aldrig regna, efter runda 2 blev det Heavy Rain och det höll i sig hela dagen. Tröttsamt.

 

Bifogar även ett foto som visar hur många byggnader som nu har blivit pulvriserade!

 

Perimetern:

post-1-1183922405_thumb.jpg

 

Foto efter att vi avslutat dagen och trupper räknats in:

post-1-1183922573_thumb.jpg

 

 

Inför 24/10 förklarade tysken Attack och ryssen Idle, nu på tisdag ska vi fortsätta att hamra på den röda massan!

Link to comment
Share on other sites

Riktigt kul och inspirerande läsning, i synnerhet eftersom jag och Rasmus också spelar RB just nu. Jag spelar tysk och får RIKTIGT duktigt med stryk!!! :(. Men er plan ger mig lite bra idéer! Förresten, har ni någon erfarenhet av Stukas i RB? Jag har nämligen just fått in 2... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Riktigt kul och inspirerande läsning, i synnerhet eftersom jag och Rasmus också spelar RB just nu. Jag spelar tysk och får RIKTIGT duktigt med stryk!!! :(. Men er plan ger mig lite bra idéer! Förresten, har ni någon erfarenhet av Stukas i RB? Jag har nämligen just fått in 2... :rolleyes:

 

 

Det har ju gått riktigt röven för oss så jag vet inte vad du får för idéer...? :lol:

 

Hur som helst, initialplanen var riktigt bra, felet vi gjorde var att fortsätta anfalla utan manskap. Mål 1 var att inta Volgaflanken, vilket gick över förväntan. Mål 2 att kila in i mitten, sedan arbeta därifrån. Nu gick inte det, men vi har fortfarande bara gjort åt 1/5 av våra styrkor och det är långt kvar än....

 

Angående Stukas så är dom bra till att Pinna ryssar (man blir pinnad oavsett om Stukan får resultat eller inte), vilket du ska utnyttja till fullo. Och glöm inte använda dina Stukas, det är lätt hänt att man missar dom i stridens hetta...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Det finns en del problem, och fördelar med flyget.

1: Lägg märke till att de pinnar ner efter första attacken. Så mot en springande enhet har du -2 bara på din första MG-attack.

2: Det är svårt att hitta killar i hus. Däremot är tanks nam-nam.

3: Jag använde mina stukas till att låsa ner all rysk omgruppering. Jag anföll i princip bara flyttande ryssar i OG/shellholes/bypass (särskilt ledare i stack), dels för att Sighting blir skitlätt och dels för att anfallet med bara MG faktiskt kan ha nån effekt. Det resulterade i att ryssarna slutade flytta runt, och då kunde jag på slutet av MPh använda stukas mot mer osäkra mål.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dag 8, 24/10 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

Regn, regn och åter regn.... Suck. Det har regnat konstant i tre dagar. Börjat smått med vanligt regn, men en runda eller två senare blir det alltid Heavy Rain.

Med regnet kommer några nackdelar och några fördelar.

Nackdelar:

- Det går inte lägga rök.

- Det går inte lägga rök.

- Det går inte lägga rök.

- När man skjuter blir det sämre effekt.

- Sa jag att det inte går att lägga rök?

 

Fördelar:

- När ryssen skjuter på oss får de inte heller lika bra effekt.

- Man får alltid nån form av extraskydd när man rycker fram.

 

Jag hade dock föredragit att kunna skjuta hårt och framförallt att kunna lägga rök, men det framgick nog... :D

 

Höjdpunkter under dagen:

- Vi drog in en Nebelwerfer i syd som förintade 2 st 9-2:or och två tunga kulsprutor. Lite Rubble och brander hör ju också till. En mycket lyckosam Nebelwerfer.

- En PzIVF2-pluton förstärkte och kunde nog gjort lite skada om det inte regnat så förbannat. En av dom malfade kanonen och gjorde därpå en ogenomtänkt manöver mot en rysk 45:a. Sen var dom bara 2...

- Två ryska 76:or hade rostat ihop pga regnet och försvann således från spelplanen. Två 45:or gick vi själva in och förstörde! :lol:

- En av våra 9-2 Battle-hardeneade samt blev Hero, så nu har vi en 10-3! :)

 

Hur som helst, kortaste dagen hittills - tog slut på runda 5. Kändes bra för alla parter, dock var Stone Locationsfördelningen 64-44 så ryssen tog hem segern denna dagen. CVP:n slutade på 57-31.

 

RefitPhase bjöd på en välkommen sänkning av ryssens ELR till 0! :)

Naturligtvis blev det Overcast igen och vi kan se emot en ny dag i regnets tecken. Snart möglar väl trupperna bort misstänker jag...

 

Har redan bestämt vad vi ska köpa in nästa dag och kan knappt bärga mig till nästa tisdag...

post-1-1184766258_thumb.jpg

Edited by carlsson
Fel på perimetern åtgärdad.
Link to comment
Share on other sites

Skämt åsido...en seriös fråga:

Hur gör du dina snygga bilder på perimetrar m.m?

 

Kartan scannade jag in i delar om A4 som sedan lappades ihop i Photoshop. Tittar man noga på dom högupplösta bilderna kan man se skarvar där scanningen har överlappat. Ska dock göra om ihoplappningen i nya PS, de har förbättrat den funktionen avsevärt.

 

Den färdiga kartan ligger som bakgrund i ett dokument gjort i FreeHand (som tyvärr lades ner efter att Macromedia köptes av Adobe).

 

Jag har jobbat i FreeHand sedan 1988, så man har lärt sig ett och annat.... :rolleyes: Ett hexagonmönster tillsammans med funktionen "Snap to point" gör att det är lätt att dra perimetern. Olika 'Styles' och 'Layers' gör det smidigt och enkelt att göra ändringar.

 

Nytt för idag är att jag även la in Rubble på kartan (syns tydligt längs med Volgaflanken)! :)

 

 

Tack för komplimangen!

Link to comment
Share on other sites

På tal om bilder, tittade lite längre upp i tråden. Frågan är om det inte är roligare att se perimeterdragningen så här:

post-1-1184756308_thumb.jpg

 

Blir ju iofs lite otydligare när man zoomar in... Yeye, har någon någon åsikt så kläm fram den annars blir det nog det andra alternativet iallafalll... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

25/10 Mellanrapport

Man förstår varför tyskarna aldrig tog in Stalingrad. Det är som att skalla huvudet blodigt mot en stenvägg. Vi skjuter och skjuter och det händer ingenting! Frustration är bara förnamnet.

 

Hursomhelst, lite konkret händelsebeskrivning:

Utan att säga för mycket (det finns spioner här och dagen är inte slut än) så har vi tagit det förhållandevis lugnt och legat med några s k "Killer stacks" för att beskjuta ryssarna, samtidigt som långsamt avancemang har försigått i norr och i mitten.

 

- Killer-högarna har fungerat uruselt. En gång fick vi till och med ROF med en HMG, då var det stor fest! Vår 10-3:a hann få iväg en salva innan hann blev nerskjuten av en elak 76:a. NMC, då slår vi 11. Vår 9-2-hög får en 2MC mot sig vilket resulterat i att 9-2:an lipar loss och blir en 9-1, jämte en av hans grupper som både halveras och ELR:ar. Nu, till runda 5 är 10-3:an uppe igen och kan kanske visa varför han är besmyckad med järnkors?

 

- Vi hade köpt in Nebelwerfer för att mjuka upp centrum. Vi hade pre-regat perfekt utan ryssens vetskap och det kändes härligt att kunna dra ner en saftig salva som garanterat skulle döda ett antal bosjeviker.

Första kortet var rött. Andra kortet var svart, men pga att vi inte såg fienden fick vi dra ett kort till, det var rött. Det tredje var rött. Kul spel.

 

- Vi hade som komplement köpt in en 80 mm OBA-modul (som till råga på allt hade fått Scarce ammunition). Första kortet var rött (synkroniserat med Nebeln?). Andra kortet var svart och festen kunde börja. Efter mycket om och men fick vi ner den på ett bra ställe, ända till det var dags för att dra nästa Fire Mission-kort som naturligtvis var rött. *SUCK!!* Kunde den åtminstone ha dragit två röda i rad så man kunde få tillbaka den nästa dag??

 

- Vårt anfall i mitten såg rätt bra ut ända till ryssens OBA började studsa omkring. Naturligtvis träffade den MITT i högen av anfallande tyskar! (50% chans att den inte träffar något, 34% chans att den träffar EN tysk och 17% att den träffar helt fel (dvs, där den faktiskt träffade). En chans man kan leva med, men tydligen inte...)

 

- Ryssens 10-3:a ROF:ar fett och dödar allt den ser (den har ensamt bragt livet om minst ett kompani). Som tur är så befinner den sig på Volga-flanken som vi för tillfället inte engagerar oss så mycket i...

 

 

Nåväl, det jämnar ut sig till slut, men det känns verkligen döfött. Poängmässigt står det 16-21 (G-R) vilket ju är rätt katastrofalt. Vi har fått fram våra 2 PzIV:or till bra positioner, men utan OBA-understöd och med Killerstacks som beter sig som dagisbarn så är det jobbigt.

Å andra sidan så ELR:ar ryssen ständigt och det är väldigt många 426:or på plan just nu... Även om vi inte dödar så mycket så mjukar vi iallafall upp dom.

 

Suck. <_<

 

På tisdag fortsätter slakten och då ska det flyta RYSKT blod i barrikaderna!!

 

:)

:vampire:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Dag 13, 29/10 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

Det var ett tag sen jag hunnit med att rapportera. För mycket på jobbet, privat och för mycket över huvudtaget...

 

Hur som helst. Vad som har hänt de senaste 5 dagarna är att ryssen långsamt men säkert har tagit mer mark. Vi är nu båda på ELR 0 eftersom vi som tyskar har attackerat varje dag. Bra eller inte, men så har det blivit. Tyvärr så är känslan av att stånga sig blodig mot en stenvägg kvar. Detta gör att man stundom blir hyfsat frustrerad, men vi har en plan som vi ska följa. Vi får väl se hur det går med den... Halva området har brunnit ner, det finns endast två stycken 2,5 nivåers byggnader kvar. Ryssen har alla kanthexagoner förutom några tyska i sydvästra hörnet.

 

Från båda sidor har spelare dragit sig ur, så nu är det bara jag kvar som tysk och Lars-Henric kvar som ryss!

 

Perimetern efter 29/10:

post-1-1204638774_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är nu man behöver ett stöttande tal från Fuhrern, som manar trupperna till hjältemodiga insatser för fosterlandet. Alla vet ju att ryssen bryter samman när som helst.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det är nu man behöver ett stöttande tal från Fuhrern, som manar trupperna till hjältemodiga insatser för fosterlandet. Alla vet ju att ryssen bryter samman när som helst.

Janusz

 

Selbstklar!

 

Det ser lite brunt (!) ut, men vi löser nog det här. Med ELR0 dröjer det inte länge förrän till och med den mest tappra ryss har förvandlats till en degig massa.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dag 14, 30/10 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

Striden fortsätter. Ryssen köpte in 3 kompanier 527:or i reserv, och jag köpte in ett (depleted) 548-kompani.

 

Ryssen tryckte på alltför bra i syd och tog tillbaka lite stenhus, tysken fick däremot lite område i mitt.

 

Båda hade valt attack och dagen vanns av ryssen med 44 poäng mot 43...

 

Perimeter som nedan. En obehaglig känsla av lugnet före stormen infinner sig hos bolsjevikerna...

post-1-1206526967_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dag 15, 31/10 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

Mellanlägesrapport Operation Mannstein

 

Så kom då dagen som soldaterna väntat på. Hitler hade lovat Paulus förstärkning och till slut anlände den i form av "Operation Mannstein"; Två kompanier elitsoldater understödda av 150- respektive 80-mm artilleri samt en pluton Stug IIIB.

 

En massiv attack iscensattes i södra delen av barrikaderna, understödda av kulsprutenästen runt kanterna. Tre rundor in i dagen ser det fortfarande ljust ut, men...

 

Varför varför varför får man aldrig använda sitt artilleri!? TVÅ (2) Fire missions (en 150 och en 80) fick jag ner innan båda artillerierna kapitulerade för ödesguden. Ska det vara så j*a svårt? Det var nog världen dyraste fire missions. Med varsin prereg och en offboard observer till 150:an var det 11 CPP som strök med. Kul spel. :(

(Det är ju inte första gången i kampanjen detta händer heller, dag 3 köpte vi in två stycken 100-mm OBA. De utsattes för i princeip exakt samma öde - en resp två Fire missions, sen var dom borta. Jag fattar inte, lider jag av nån form av OBA-relaterad misstur eller vad är det frågan om??! AAAAAARGH!)

 

Well, enough rant. Det har trots allt gått bra, ett kompani 838:or och ett kompani 548:or håller just i detta nu på att jämna marken med ryssen. En Stug dog i en oaktsam manöver, en annan malfade sin kanon och är nu på väg från stridsområdet. Så jag har ju kvar en Stug iallafall!

 

Tyvärr finns det mer smolk i bägaren, men det tar vi när dagen är slut, vill ju inte avslöja för mycket för hundarna! ;)

 

post-1-1207164958_thumb.jpg

Så här ser det ut...

Edited by carlsson
Lagt in foto
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dag 15, 31/10 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

Operation Mannstein

 

Vi blev klara med 31/10 idag. Eftersom både 838:orna och 548:orna kom in depleted så gick det inte så bra som jag hade velat. Hade verkligen behövt de extra fem squadsen för att göra det jag ville. Till saken hör att 467:or för två dagar sen OCH 548:or dagen innan också var Depletade. För att inte tala om artillerimisären...

 

Tyskt inköp:

838 Depleted, 2xFT, 1xLMG, 1xDC

548 Depleted, 1xMMG, 2xDC

150mm OBA, Offboard Observer, 1xPrereg, Scarce

80mm OBA, 1xPrereg, Plentiful

StuG IIIB

20 FPP (11 Concealment, 1x6AP, 1 HIP Squad)

Sniper

 

Ryskt inköp:

1 kompani ??? i reserv

80 mm Mortar

76mm INF-gun

HIP och Concealment

 

Dagen slutar med 93 CVP till tysken och 42 till ryssen.

 

Snabb sammanfattning:

1a

Båda hade deklarerat Attack; Tysk setup och tysk förstarunda. Inte alls som jag ville, eftersom jag var osäker på var han hade sina fästen. Jag var således relativt lugn. Ville inte riskera röda kort i onödan så jag drog inte heller inte nåt OBA.

 

1b

Ryssen öppnade försiktigt eld med diverse enheter, bl a Spotterledda Mortars och 76mm INF. Ingen OBA.

150mm drog rött.

80mm drog svart och jag hade preregat ett av ryssarnas näste, vilket förvandlas till Rubble. Skönt.

 

2a

Drar in allt längs med södra kanten förutom 1 Squad + HS 548 längs med västra kanten. Ryssen slår snabbt om till defens när han ser vad som kommer in...

150mm drog svart. Hade preregat mittenhuset men den divierade iväg något och avslöjade en hippad 80 mm MTR som nyttjas med en Spotter. Inget annat händer.

80 mm fortsätter bomba.

Malfar ena Stug:en.

 

Känns generellt som en bra runda, tar mycket mark och pressar på rätt bra!

 

2b

Lagar StuG:en med malfad kanon.

150mm; Ser inte Blast Height fabriken som den landat mitt i är för hög. Jag vill inte förlora min Fire Mission och drar därför iväg den på Mandatory Correction men ingenting händer. Hade räknat med Rubble och kanske nån brand av detta massiva artilleri, men än så länge är 150:an värdelös. Och värre ska det bli...

 

3a

Avancerar i söder. Fungerar bra.

150 mm, drar rött kort. Inget mer 150mm. Skitspel.

80 mm, slår 6,6 på radiokontakten. Inget mer 80mm. Skitspel.

Malfar en annan StuG.

Kör en av StuG:arna på ett klantigt sätt, så att den elimineras i Street Fight.

Avslutar rundan med att ställa mig offensivt så att jag kan Defensive Fire:a Adjacent med allt på ryssens sydöstra försvarslinje.

 

3b

X:ar StuG:en som var trasig. Recallas. 1 StuG kvar. Skitspel.

Ryssen går vilse i kloakerna med 2 squads och en ledare. Hmm, tre hexes därifrån står två stycken 548:or med varsin LMG... 32-2 är ett bra skott och ryssarna i kloaken dör. Kul spel.

De tyskar som inte bryter när ryssen skjuter med den tidigare nämnda försvarslinjen skjuter tillbaka på DFPh, men med slag som 10, 11 och 12 så uträttar man inte så mycket. Inte en ryss bryter, och jag tvingas att självbryta med ett gäng för att inte dö en säker död.

Dock avslutar ryssen med att trotsa oddsen och avancera in med en 527 mot en tysk 548 och 8-1-ledare. Självklart ambushar han och dödar hela rasket. Skitspel.

 

Efter denna rundan börjar det kännas tungt. Inte mycket går som jag vill och från att ha varit en tysk fest har det blivit nåt av en återhållsam långsam attack. Har dock fortfarande kvar några tyska MG-nästen som terroriserar ryssen på bästa tänkbara sätt.

 

4a

Börjar nu smita över med enheter över Gullyn i söder, men ryssen har fortfarande kvar trupp som gör det motigt. Lyckas klämma förbi den kvarvarande StuG:en bakom linjern i söder och står där resten av spelet. De bakre sydöstra linjerna består fortfarande av 4 st 527:or som vägrar bryta, och de håller ensamma tillbaka hela attacken i området.

På ryssens Defensive Fire löper några ryska Mortars och MG-nästen amok och bryter samtliga mina bakre MG-nästen. CH från både 50mm och 82mm känns. Min 10-2 ELR:ar och blir en 9-2. Även min Pak-40, som jag har haft några dagar, åker på eld och besättningen bryter.

 

4b

Utan tyska MG-nästan, OBA och Pak-40:n blir det en enkel match för ryssen att ta terräng i väster. Västra flanken faller långsamt men säkert.

 

5

Allmän beskjutning från båda sidor. Inget spektakulärt händer. Tvingas till självbrytning eftersom ryssen vägrar bryta, och jag vill INTE dö i HtH med fler trupper.

Den goda nyheten är att ryssen genom hela spelet haft otur med sina Guns, och det fortsätter. Nu är det bara en 76mm INF-Gun kvar. Dock är båda Mortrarna kvar och de är jobbiga.

Pak40:n faller i ryssens händer.

 

End of game dr = 4

 

6a

Börja sakta men säkert bita mig fast i den stora fabriken i söder. större mängden av trupp är över gullyn eller tar in hus i sydöst.

 

6b

MTR of Hell löper amok igen. ROF:ar 10 gånger, varav två träffar är CH. Överlever helt mirakulöst utan en skråma.

 

End of game dr = 5

 

7

Skönt, en runda till! Trots massiva infanterförluster har jag stora möjligheter att ta mer mark.

Jag bytte tärningar under runda 6 och har sedan dess fått 3 hjältar och Battle Harden:at 3 Squads!

Ryssen får dock två Berserkar under Rallyn som ställer till det något.

 

End of game dr = 1

 

 

Sammanfattning

En 7-rundors dag som borde sett helt annorlunda ut. Med två artillerier som understöd till infanteri och pansar så SKA man helt enkelt döda mycket mer ryssar och ta mycket mer mark! Jag klagar sällan på tärningar men det känns helt sjukt att tre dagar i rad ha fått i princip allt man köpt Depletat, och att dessutom båda artillerien försvinner efter EN fire mission var. Luften går liksom ur en.

 

Jag är dock nöjd med min insats i söder. Bortsett från att jag klantade mig med min ena StuG och gjorde några ogenomtänkta manövrar med infanteriet, så tycker jag att jag fick ett bra grepp runt ryssen.

 

Nåväl, min taktik med ELR 0 och att trötta ut den ryska horden får förhoppningsvis effekt vad det lider. Men just nu känns det motigt.

post-1-1207692247_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta är det knasigaste parti jag hört talas om. Fattar inte hur det funkar, ryssen måste ju ha enorma mängder trupp!

Men det är skitkul att följa, och se vad som händer. Lycka till allihopa.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Detta är det knasigaste parti jag hört talas om. Fattar inte hur det funkar, ryssen måste ju ha enorma mängder trupp!

Men det är skitkul att följa, och se vad som händer. Lycka till allihopa.

 

Kan inte mer än hålla med. Vändningen som kom efter de första dagarna har gjort det oerhört... märkligt och omväxlande. Svårt att förstå egentligen. Men också kul! :)

 

Ryssen har inte otroligt mycket trupp faktiskt. Ungefär dubbelt så mycket som mig. Ska räkna exakta siffror och återkommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dag 16, 1/11 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

 

Ytterligare en dag med tyska framgångar. Känns skönt. Kom in med ett Sturmkompani och två stycken Pak38:or. Ryssen hade köpt in sina två sista 447-kompanier och ett 527-kompani i reserv, samt ett HW.

 

Slutsumma CVP

German: 55

Russian: 19

 

Styrkor kvar

German: 25 Squads

Russian: 55 Squads

 

post-1-1210149064_thumb.jpg

Perimeter efter den 1/11

 

Nu kommer vi till den förhatliga 2 november, då jag som tysk har +2 Historical DRM, tack och lov har ryssen ±0...

 

Det blev Clear & Gusty, och kampen fortsätter nästa tisdag!

Link to comment
Share on other sites

Ojoj, nu sveptes det ordentligt i SÖ-hörnet. 15 hexes till i öster och hela ryska armén blir isolated. Coolt.

Ställer ryssen upp med mycket trupp för att skydda mot eventuell entry i väst och öst?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Ojoj, nu sveptes det ordentligt i SÖ-hörnet. 15 hexes till i öster och hela ryska armén blir isolated. Coolt.

 

Det hade varit skojigt, men så länge ryssen har östra kanthexagoner så blir dom inte isolerade. Även Volgastranden alltså. Men visst, jag har tänkt tanken...

 

Eller har jag fattat fel? :o

 

 

Ställer ryssen upp med mycket trupp för att skydda mot eventuell entry i väst och öst?

 

Ryssen tenderar att sprida ut sig ganska jämnt, med en handfull strongpoints. Reserverna längst i norr, och resten utspridda längs med fronten. Tack vare att fronten är såpass stor som den är gör det svårförsvarat... :P

Link to comment
Share on other sites

Det hade varit skojigt, men så länge ryssen har östra kanthexagoner så blir dom inte isolerade. Även Volgastranden alltså. Men visst, jag har tänkt tanken...

 

Eller har jag fattat fel? :o

 

Janusz, kan du bekräfta eller dementara tack?

Link to comment
Share on other sites

De loopar som inte ska bli pockets måste ha en "friendly controlled non-water obstacle map edge hex" att utgå ifrån. Att Volgastranden är strategic locations är en annan sak, den hade inga färjelägen vid RB.

 

Så jag tror att tysken bara behöver skära av vid landsidan för att göra allt innanför till en pocket, samt grovt hindra ryska reinforcements att gå in på kartan.

Ni bör nog ta ställning till den knasiga regeln i CG9. Där står det hur ryskan enheter får komma in på kartan. Om tysken tar kanten så stänger han detta avsnitt, tills det bara är en hex kvar. Tar han den öppnas dock en mindre sektion upp igen. Självklart ska denna sektion alltid vara öppen, den är ju närmast färjeläget bakom Röda Oktober. Ändra så att det står "in all cases, it may always enter on...".

 

Min åsikt

Janusz

Link to comment
Share on other sites

De loopar som inte ska bli pockets måste ha en "friendly controlled non-water obstacle map edge hex" att utgå ifrån. Att Volgastranden är strategic locations är en annan sak, den hade inga färjelägen vid RB.

 

Just det, jag läste det som att en map edge-hex också var strandhexagoner. Blandat ihop lite saker och ting, tack för klarifikationen!

 

 

Så jag tror att tysken bara behöver skära av vid landsidan för att göra allt innanför till en pocket, samt grovt hindra ryska reinforcements att gå in på kartan.

Ni bör nog ta ställning till den knasiga regeln i CG9. Där står det hur ryskan enheter får komma in på kartan. Om tysken tar kanten så stänger han detta avsnitt, tills det bara är en hex kvar. Tar han den öppnas dock en mindre sektion upp igen. Självklart ska denna sektion alltid vara öppen, den är ju närmast färjeläget bakom Röda Oktober. Ändra så att det står "in all cases, it may always enter on...".

 

Jag förstår vad du menar. Du vill att det ALLTID ska gå att gå in på/söder om JJ36 för ryssen. Det har iofs kännts väldigt logiskt hittills, men nu när du säger det så blir man lite fundersam på varifrån denna regel kommer?

 

Hur som helst känns det lite knasigt att plötsligt ändra denna regel, får se hur vi gör.

 

Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dag 17, 2/11 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

 

En Pyrrhisk seger för tyskarna. Har kvar en halv 548 och 2 st 838:or, resten är 2nd liners och Conscripts...

 

Har aldrig haft sånt flyt med OBA:t, drog enbart ett rött kort under hela sessionen! :D

 

Tanken var att långsamt avancera längs med öster, och eventuellt ta in trafikhuset om tillfälle gavs. Hade köpt in ett 100 mm OBA och ett 80 mm. Offboard observer och Prereg till 100mm. Började bra med att döda massa ryssar, dels med hjälp av artielleriet men också med ren stridskraft. Min Sniper hann få iväg ett (1) skott innan han blev nedskjuten av två snabba ryssar. Å andra sidan var det skottet avgörande för hela östra flanken, han tog nämligen med sig en 9-2:a i graven med tillhörande infanteri..

Efter en lyckad mangling av ryssar med 100mm-artilleriets första Fire Mission var det då dags att lägga in den där jag preregat, nämligen Centralkontoret. Ett av de högsta husen kvar i området, och oerhört strategiskt viktigt. Låg med artielleriet där från och med runda 2 till runda 7, utan att det hände någonting!! Jo, förvisso, jag fick en 1MC varvid ryssens 9-2:ledare ELR:ade och låg bruten en stund, men 2 st 458:or vägrade att ge vika och höll ut till sista runden. Då dom malfade båda sina HMG's.... Men att det ska vara så svårt att slå ut ett fortifierat hus med 100 mm artilleri....!?

 

I övrigt fick jag in tre stycken Stukas på första rundan, och de gjorde livet obehagligt för ryssen. Förutom att slå ut den KV-1:a som har gäckat tyskarna sen länge tillbaka så var dom ivägen för ryssen mest hela tiden. Ett av mina bästa köp sen spelstart, helt klart! Två av Stukorna bombade ovan nämnda hus, Centralkontoret, men missade båda gångerna. Får hitta någon annan metod att sänka eländet.

 

Hur som helst, sista rundan hände det som jag hade väntat på så länge! Mitt 80mm OBA fick in en träff på Karmanikov, den ryska 10-3:an som har gäckat oss sen dag 2. Han blev sårad och hemskickad efter dagens övningar...! Äntligen!!

 

 

I det stora hela var det en bra dag för tysken, men att bara ha kvar 14,5 squads varav hälften är skit, känns lite tungt. Intog dock mina mål för dagen och är nöjd med skadorna jag har tillfogat ryssen.

 

 

 

Slutsumma CVP

German: 64

Russian: 26

 

Styrkor kvar

German: 14,5 Squads

Russian: 52 Squads

 

post-1-1213789242_thumb.jpg

Perimeter efter den 2/11

 

Inför den 3:e blev det Clear, och visst kan man höra det välbekanta ljudet av Stukas på avstånd...? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dag 18, 3/11 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

 

Jag retirerade långsamt tillbaka och förlorade mark samtidigt som ryssen långsamt malde ner det han kunde.

 

Stuka kom in i form av ett flygplan runda 1. Gjorde inte mycket nytta mer än att pinna några squads.

 

Dagen tog slut runda 5, vilket båda tyckte var både bra och dåligt. Min nyinköpta PzIII H-pluton gjorde bra ifrån sig och hade hamnat i ett ganska bra läge. Å andra sidan så fortsatte ryssen att mala och det var nog lika bra att det slutade.

 

post-1-1214944216_thumb.jpg

En vanlig dag i Barrikaderna

 

 

Slutsumma CVP

German: 10

Russian: 11

 

Styrkor kvar

German: 20 Squads

Russian: 62 Squads

 

post-1-1214944230_thumb.jpg

Perimeter efter den 3/11

 

Nu blev det Fog och lite frågor kring det (se separat tråd i Regelavdelningen), och som vanligt tysk Attack och rysk Idle...

Link to comment
Share on other sites

Dag 19, 4/11 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

 

Dagens motto var: Fog +3 upp till level 2. Dvs, ingen såg något vilket resulterade i massiv död medelst HtH Melee...

 

Fortsätter att retirera så gott det går både medelst selfbreak och springande. Mirakulöst överlevde mina PzIII:or vilket jag är mycket tacksam för!

 

Dagen tog slut runda 8 vilket var väldigt tråkigt eftersom jag inte hade mycket att säga till om.

 

 

Slutsumma CVP

German: 14

Russian: 16

 

Styrkor kvar

German: 11,5 Squads

Russian: 63 Squads

 

post-1-1215554457_thumb.jpg

Perimeter efter den 4/11

 

Clear och Gusty inför nästa dag. Ryssen hade köpt in 628 Assault Engineers vilket ju borgar för en "intressant" novemberdag... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Men men, jag fattar inte. Även om nästan allt ryssen har är Conscripts, så startade han dagen med 70 mot 20 squads, ungefär. Hur kan han misslyckas att ta massor med mark? Tysken måste vara så utspridd att det finns stora hål att köra en HW genom.

Sen att det är över, att tysken på 10 dagar aldrig kan ta hela kartan, är ju solklart, tycker jag. Men ni vill kanske spela hela vägen för sakens skull, eller?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag hade definitivt väntat mig att bli ännu mer överkörd! Några saker som spelade in tror jag är:

- Man sätter upp innan man får reda på dimmans nivå och styrka.

- Allting kostar en MF extra att röra sig i. Det går inte fort...

- Ryssen är fortfarande orolig för att jag bryter igenom i norr. Jag var faktiskt inne med en pluton och nosade, försökte tända eld på ett Rubble, men var tvungen retirera igen när ryssen på 3:e rundan kunde ta mig i CC. Inga reserver aktiverades eftersom vi inte såg varandra! Men på det sättet drog jag trots allt till mig ett 10-tal squads som skulle dragit sig söderut annars.

 

Det ser onekligen brunt ut. Men det är fortfarande 10 dagar kvar och jag ska spela klart vare sig det går eller inte! Först när sista dagen är spelad ska jag ge ryssen en välförtjänt seger.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dag 20, 5/11 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

 

En förhållandevis lugn dag från båda sidor. Första dagen som ryssen inte köpte in infanteri.

Själv köpte jag in ett 467-kompani i reserv + en stuka som faktiskt fick in en träff i ett av ryssens MG-nästen! En DR 6,5 på resultatet är dock inget att vara stolt över. Totalt, med hjälp av OBA, decimerades nästet som leddes av en 10-2 till en 9-1 och squadsen ELR:ade också till slut...

 

Slutsumma CVP

German: 12

Russian: 7

 

 

Styrkor kvar

German: 20 Squads

Russian: 59 Squads

 

post-1-1216899374_thumb.jpg

Perimeter efter den 5/11

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dag 21-23, 6-8/11 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

 

Har spelat några dagar utan att rapportera.

 

6/11 German Attack

7/11 Idle (Man blir oerhört trött på att attackera utan några styrkor, därför valde jag att deklarera Idle vilket ryssen också gjorde)

8/11 Russian Nigh Attack (försökte smussla in två Idle-dagar i rad, men det ville inte ryssen...) Passade på att ta lite terräng i norr utan att ryssen gjorde något åt det.

9/11 German Attack, vi håller på med denna dagen nu.

 

Slutsumma CVP 6/11

German: 13

Russian: 27

 

Styrkor kvar

German: 12,5 Squads

Russian: 68 Squads

 

 

post-1-1225276264_thumb.jpg

Perimeter efter den 8/11

Link to comment
Share on other sites

Prexis. Hitler har utlovat EN ny pansarvagn. Tror INTE den kommer avgöra kriget.

Det är Carlssons motståndare som inte märkt att Stalin sjungit, delat ut medaljer och gått.

Janusz

 

Men han sa till oss att vi kommer få 100 divisioner med sådana vagnar. Dessutom börjar snart provianten att delas ut!

 

Det ser ljust ut, onekligen!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dag 24, 9/11 1942. Stalingrad, Obersturmführer Carlsson

 

En mycket spännande och intressant dag med fantastiskt bra resultat för de godhjärtade tyskarna!

Ett pionjärkompani understött av 3 Stukas och ett 100 mm OBA. OBA:t gick i vanlig god ordning åt h*e (första kortet rött, sen tre missions och sen ett rött till), men resten skötte sig som det skulle.

 

 

Slutsumma CVP 9/11

German: 77

Russian: 27

 

Styrkor kvar

German: 8 Squads

Russian: 37 Squads

 

post-1-1227809548_thumb.jpg

Perimeter efter den 9/11

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...