Jump to content

Red Barricades: Pool 2 på Armagedon


carlsson

Recommended Posts

  • 7 months later...

Då har det återigen gått några kampanjdagar utan återrapportering...

 

Den korta historian är:

Vi är på sista dagen och allt har skitit sig kapitalt för tyskarna.

 

Den långa historien är:

Ända sedan dag 4, då vår 9-2 och 10-2 dog samtidigt har det varit uppförsbacke. En handfull med lyckosamma manövrar, men i det stora hela total misär! Vi har stångat huvudena blodiga, sett när ryssen ROF:at 4-8 gånger på majoriteten av sina skott osv osv... Men vi har haft en riktigt intressant plan; Vi använder bara 33% av våra poäng och sparar resten! :)

Där har ni alltså förklaringen till varför vi inte har kunnat pressa på mer.

 

En stor och mödosam planering skedde, med i förväg bestämda inköp och den 10/11 skulle allting vara klart för:

3 kompanier 548

2 kompanier 838

1 pluton StuIG 33B

1 pluton PzIV F1

1 100 mm OBA med Offboard Observer och Preregad hex

1 80 mm OBA med Offboard Observer och Preregad hex

 

Så kom då dagen med stort D, och pga min äckligt sugiga otur (mer om det i epilogen) så fick jag in för lite poäng två eller tre dagar i rad, och var helt enkelt tvungen att skjuta upp min attack. Å andra sidan fick jag in 1 kompani 838:or till då, men jag hade behövt de extra dagarna för att kunna ta in den mark som jag hade planerat...

 

Så, den 13/11 fick det bli Dagen D!

Jag kom in med 57 Squads. När dagen var slut fanns det kvar 22.

Första DFPh KIAde ryssen 7 squads. Hans första PFPh KIAde han ytterligare 6.

Mitt 80 mm OBA (10 svarta, 3 röda kort) fick iväg en fire mission innan jag hade dragit två röda. Smoke Barrage:n som den skulle lagt ut var vital för mina truppers överlevnad i norr.

I söder kom jag 3 hexes på lika många rundor. Och då ska man veta att jag hade mängder med HMG, MMG, FT och DC. Samt Major Alter, en 10-3. Men det spelar ju ingen roll när man inte vet hur ROF stavas...

 

När dagen tog slut stod det 97:77 i CVP till tyskens fördel. En stor vinst för ryssen alltså, och med det var kampanjen i praktiken över. Vi har dock valt att spela de två sista dagarna för att verkligen bli HELT klara, och är nu på runda 4 sista dagen. Jag har kvar 5 Squads om jag minns rätt.

 

Om de bara håller ut till i morgon har Hitler lovat 100 nya "Tiger"-tanks och divisioner med Stukas. Lådorna med järnkors är öppnade och festsalen står redo! :lol:

 

Nästa onsdag är det med största sannolikhet slut på eländet och jag kommer att skriva en epilog om vad som hänt och varför det har hänt. Och läxor lärda.

 

Känns ändå skönt att ha spelat klart en hel RB-kampanj innan någon sida gav upp för att det gick dåligt en dag eller två.

 

 

post-1-1246474301_thumb.jpg

Perimeter efter 13/11.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Red Barricades: Pool 2 på Armagedon 2007-2009

 

Epilog

Ända sedan kampanjen tog slut har jag avsett att skriva en slutrapport. Nu är den här. Det här var ju ett tag sen och jag minns inte allt, mina stödanteckningar till trots.

Planen
Vår plan var från början tydlig, enkel men ganska vågad:
1. Inta Volgaflanken upp till Commissar's House.
2. Vik av västerut och pocketera in fabriksområdena.
3. Med halva kartan tagen, börja beta av ryssen.
Justeringen
På den femte dagen hade vi gjort ett antal missar och efter ryssens nattanfall den 21/10 stod det klart att vi var tvungna att tänka om. Den nya planen blev:
1. Att köra ELR 0-taktiken
2. Att spara mer än hälften av CPP varje dag.
3. Att spela slut kampanjen oavsett vad som händer.
Genomförandet
På grund av ELR 0-taktiken och extremt sparande av CPP blev intrycket från den ryska sidan att vi aldrig hade någon plan, eftersom vi deklarerade attack även om vi inte borde.
Men vi hade ju en plan, och det var att göra ett MASSIVT anfall 5 dagar innan kampanjslut, och fram till dess beta av de ryska horderna...
Hur dagen D gick går att läsa i tidigare inlägg. Jag har för mig att jag kom in med runt 70 CPP. Just det anfallet var väldigt dåligt genomfört och inget jag är stolt över... ph34r.png
Vad gick fel?
Bortsett från avsaknaden av insikt att det inte går att anfalla med för lite manskap, samt ett ett bitvis inte helt motiverat spel, så hade ödet en alldeles för stor avgörande faktor. Visst händer det att tärningarna påverkar hur ett scenario förlöper, men i en kampanj kännns det omöjligt. Så tänkte iallafall jag innan denna kampanjen.
Visst vann ryssen förtjänt, men jag har aldrig varit med om maken till skev fördelning av tur/otur. Ta bara sista anfallet; 7 (sju) stycken KIA på ryssens DFPh (och då är det inte ens FFMO/FFNAM -1/-2)! Och 6 stycken KIA påförljande PFPh. Sånt händer ju inte!
Lärdomar
Löst skrivna punkter som jag noterade efter kampanjslut:
- Sluta spela när det är kört (men sluta aldrig för tidigt).
- Dra inte ut linjerna för mycket.
- Minor är bra om dom används rätt (ryssen använde sina minfält på ett mycket effektivtt sätt).
- Ryska MG-stacks är brutala.
- Ha inte för bråttom. Kampanjen är lång, tappa hellre mark än kött.
- Eliminera höga ryska nästen innan anfall (medelst rök eller pulvrisering).
- När är det för tidigt att ge upp?
- Snipervakter
- Hata regn - Går inte lägga rök. Undvik anfall en regnig dag.
- Känslan mot ryssen är ju, oavsett var man visar sig så kommer en 2+3 och motståndaren slår 1,2... ROF med MTR till förbannelse...
- För lite trupper för två flanker. Man behöver framförallt mer OBA
- Ingen vinner mot Alexander Lukas!
- Aldrig mer ELR noll-metoden!
Slutsummarum
RB är en grym kampanj som håller för oändligt antal omspelningar!
Bifogar ett foto från själva kapitulationsögonblicket:
post-1-0-71025500-1392816274_thumb.jpg
Så här såg området ut vid avslut. Som man ser så finns det inte mycket trupp kvar från någon sida egentligen...
post-1-0-82553500-1392816271_thumb.jpg
post-1-0-39917000-1392816273_thumb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...