Jump to content

ASL i Göteborg


Maglica

Recommended Posts

Med anledning av den allt större samlingen ASL-spelare i Göteborg borde vi fundera på om vi inte skulle försöka organisera något liknande det som våra bröder i Borås och Oslo gör, dvs att träffas regelbundet på en i god tid i förväg utannonserad tid. Vad tycker ni? Om ja, hur ofta? Känner någon till en lämplig lokal?

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ju börja med en gång i månaden, för att sedan utöka om intresset blir väldigt stort. Har tyvärr inget tips på bra lokal som är gratis, men jag arbetar med Studiefrämjandet och kan hyra lokaler i varierade storlek genom dem. Kostar dock lite pengar.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ju börja med en gång i månaden

Tror att det är smart att ta det lungt i början. I Oslo hade vi fasta spelningar för ett par år sedan. Tyvärr satt vi upp alldeles för många speltillfällen som resulterade i att folk inte behövde dyka upp eftersom "man ju kunde komma till nästa gång".

 

Detta urvattnade hela grejen och oftast var kommentaren, "ojj var det den här helgen, njaaa nu har jag ju planerat det och det..."

 

I övrigt kan ni väl ta och aktivera Bernt Ribom!

Jag har 0-4 i förluster och vill gärna se att han startar upp igen. :D

Link to comment
Share on other sites

Kolla samtidigt vad medlemsavgiften är, det kan ju bli billigare..

Medlemsavgiften i YLVA är 150 kronor i kvartalet. Alternativt 125 kronor i månaden, då får man rätt till att förvara saker nere i lokalen och möjlighet finns även att få ett eget skåp.

Link to comment
Share on other sites

Medlemsavgiften i YLVA är 150 kronor i kvartalet. Alternativt 125 kronor i månaden, då får man rätt till att förvara saker nere i lokalen och möjlighet finns även att få ett eget skåp.

Det blir ju rätt dyrt om man bara spelar där 1-2 ggr/månad. :(

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Det är en ganska hög medlemsavgift jämfört med många andra föreningar. Är månadsmedlem själv, trots att jag inte har varit där på evigheter. Hoppas kunna ändra på detta dock.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är med i YLVA så kan jag ta på mig att fixa det praktiska med lokalen. Bokning, iordningställade och chefa över efterstädning.

Styrelsen har fått in förfrågan och diskuterar den just nu.

Link to comment
Share on other sites

Någon som känner sig manad att ta tag i detta? (Jag hjälper gärna till)

Förslag på första tillfälle och frekvens? Jag tycker att en lördag per månad är ok och man t ex skulle kunna ha första tillfället 2/10.

Tänkte just på att det kanske skulle gå att hålla till på Studenternas Hus.

I konferens rummet och/eller atriet. Vet inte hur man skulle kunna ordna det dock.

Och grejerna går nog inte att förvara. Osäker på det dock.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om den 25 september som ett första datum om allting funkar med lokalen?

25 september funkar inte för mig. Kan bara jämna veckor pga mina familjeförhållanden. Därav mitt förslag B) .

Dessutom är det ju precis som Klas säger veckan efter Arnhem.

Link to comment
Share on other sites

En plan för resten av året skulle t ex kunna vara

 

Lö v40 - 2 Oktober

 

Lö v44 - 30 Oktober

 

Lö v48 - 27 November

 

Alltså ett möte var 4:e vecka. Vad tycks? Finns det anledning att ta en annan

veckodag än lördag? Fördelen med lördag är att man kan starta relativt tidigt

och hålla på länge utan att skola/jobb blir lidande. Å andra sidan kan ju eventuell familj ha åsikt om hur man bör tillbringa lördagen.

 

Vitt vin och räkor? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag heter Magnus och är ny på det här forumet. Är ASLspelare och medlem i föreningen YLVA. Det är jag som kontaktat styrelsen och jag har nu hört från dom igen. Det går bra att vi samlas i YLVAs lokaler en lördag i månaden under hösten.

 

Anledningen till att vi valt lördag är att söndagar är det ordinarie medlemsmöten och då är föreningen full av spelare, mest 40Kare. Det brukar anordnas LAN någon lördag i månaden också men de är inte annonserade ännu. Så eftersom vi redan är klara vilka datum vi vill ha kommer inte dessa att läggas på samma dagar, givetvis.

 

De dagar som är föreslagna är:

 

2 oktober

 

30 oktober

 

27 november

 

Jag föreslår att vi träffas någon gång mellan 11-12 och att vi håller på så länge vi orkar. Dock brukar de vanliga medlemarna dyka in vid 12-tiden på söndagarna.

 

Jag kommer att skriva på föreningens forum att vi vill använda dessa dagar reserverade.

Länken är http://www.foreningenylva.org/ för den intresserade.

 

Information om föreningen finns på http://www.foreningenylva.org/

Där finns allt som vägvisare m m.

 

Det ekonomiska är följande. Föreningens normala medlemsavgift är 150.- per kvartal. Då får man tillgång till föreningen på ordinarie medlemsmöten, som är onsdag kväll och söndag. Men om en s k fullt betalande medlem (125.-/månad) är med kan man ordna egna spel när som helst. Vi har nämligen egna nycklar.

Eftersom några ASLspelare kommer från utanför staden (Göteborg) så tror jag vi kan få undantag och ta 50.-/tillfälle istället för dessa. Men ni som bor i Göteborg skall helst bli kvartalsmedlemmar. Det finns utmärkta tillfällen att aktivera sig i andra spel, t ex spelas mängder av 40K, tyska brädspel, LAN och det finns viss plats att sätta upp större, längre blippspel också.

 

Vid frågor kan du kontakta mig på sergelsgatan3@hotmail.com

jag kommer också att kolla ASLswedens forum med jämna mellanrum fr o m nu.

Link to comment
Share on other sites

Göteborgare skall gå med i föreningen under sista kvartalet 2004. Det kostar 150.- Då kan man spela mycket mer än vid de tre tillfällena vi kör ASL-dag.

Icke-göteborgare betalar 50.- per gång.

 

Vi kommer att hålla föreningens kiosk öppen under ASL-dagen som en service. Där finns godis, läsk, glass och pizzaslices.

 

Det finns gott om pizzerior, gatukök och kinakrogar i lokalens närhet.

 

Jag måste också påpeka att det råder alkoholförbund. Detta måste vi ha för att inte behöva neka folk under 20 år tillträde till arrangemanget.

Link to comment
Share on other sites

Ooops...upptäckte just att jag tidigare "committat" mig att ta hand om min

lilla partisan HS den 2/10. Betyder nog att jag dyker upp del av dagen och

dessutom med tidigare nämnd HS. Hoppas dom kan hålla ut ett scenario...

(För väl ta med Carcassone eller något liknande, bör hålla dom upptagna en stund.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag börjar undra det samma som Maglica. Kommer det någon överhuvudtaget? Det är ju ingen större idé att vi kör ett race 2 oktober om ingen kommer.

...å andra sidan så är min erfarenhet att det bästa är att köra i alla fall, oavsett hur få man är. Då visar man att det faktiskt ÄR aktivitet, och folk som kanske är osäkra i det sista, vet att det går att gå ner ändå, för det "är folk där".

 

Dessutom får ni kanske någon annan som är samtidigt i lokalen intresserad!

 

Kör hårt helt enkelt! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer och även en av mina polare som är nybörjare kommer också. Försöker få med ytterligare en polare också.

Det är klart att vi kör ändå, lokalen finns ju ändå där, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag ni i Göteborg borde fixa en hel turneringshelg - från fredag till söndag - så det är lönt för oss som bor i Stockholm eller ännu längre bort att komma. Varför inte i slutet av november början av december när det är ont om andra turneringar att åka till? ;)

Vi får testa på endagsbasis först innan vi tar i med hel helg ;)

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag ni i Göteborg borde fixa en hel turneringshelg - från fredag till söndag - så det är lönt för oss som bor i Stockholm eller ännu längre bort att komma. Varför inte i slutet av november början av december när det är ont om andra turneringar att åka till? 

Ja, starta upp den gamla GBG-turneringen igen. Sätt ett helg-datum i November så kommer det garanterat ett gäng från Oslo. Vore väl kul att ta upp den traditionen! B)

Link to comment
Share on other sites

Är det inte lite dyrt med 150 kr/kvartal. Det är väl ok om man är där alla gånger, men det ligger ganska nära till hands att man missar en gång, och då blir kostnaden per gång ganska hög.

Jag är böjd att hålla med. Det är dock ett mindre problem för mig eftersom jag kan betala 50 :- per gång då jag inte bor i Göteborg.

 

Personligen tycker jag det är lite konstigt med olika regler beroende på vart man bor, men det är ju (som Robert skrev) dom som har lokalen som bestämmer reglerna.

 

Jag kommer inte denna gång,men skall försöka komma nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Så här tänkte vi angående priser.

Ylva lånar inte bara ut sin lokal till ASL, när alla andra som kommer och spelar andra spel måste betala medlemsavgift.

 

För 150/kvartal får du tillgång till möten på söndagar och onsdagar också, vilket kan vara intressant för den som behöver lokal för sitt ASL-spelande, eller som också gillar andra spel. Däremot är det inte lika bra för en som bor i Borås, och kanske kan vara med på 1-2 träffar per kvartal. Därför är priset olika.

 

Om man bara går två gånger, så blir det 75,- per gång, som en biobiljet. JAG föredrar nog att spela ASL en hel dag.

 

Janusz "som också kommer nästa gång".

Link to comment
Share on other sites

Gött, vi kommer att dyka upp två stycken från Skövde under förutsättning att vi kan få en vägbeskrivning? :)

Följ Fredrikshamns skyltarna när ni kommer till Göteborg. Lokalen ligger i Majorna i västra Göteborg. Ni skall följa Oscarsleden genom hela hamnen. Strax innan leden delar sig i två. En till Västra Frölunda och en till Hisingen är det en avtagsväg mot Mariaplan. Följ skyltarna Mariaplan genom korsningen med Karl Johansgatan.

Lokalen liggen på Carnegigatan 14. Carnegigatan är 2a gatan till höger efter att ni passerat Karl Johansgatan. Det finns en liten park utanför lokalen. Det är längst ner på Carnegigatan. Det finns parkering på gatorna runt omkring.

 

Det finns en en liten karta på hemsidan, över närområdet runt lokalen.

http://www.foreningenylva.org/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...