Jump to content

Counter Clipping?


Sith73

Recommended Posts

Vilket påminner mig om att jag måste puncha hela Guderian's Blitzkrieg II till på söndag. Gnn.

Har punchat och klippt hela GBII.

Har dock ännu inte vågat sätta igång med ASL...har man väl börjat så måste man ju göra det klart juh... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu klippt alla counters från BV med nagelsax (konvux). Limmat alla kanter med ZAP snabblim (trögflytande) och sedan lackerade jag dessa med Humbrol "matt finish" på ovansidan och sedan "clear finish" på broken sida. Systembrickor laminerade jag i en nyköpt maskin och kapade sedan de resterande lamineringsbitarna i en " US Size paper-cutter mod IIIa". Sorterat allt i hemmagjorda trä-fack (faner och björk) med kombinationslås och tillörande vagn för turneringsspel. 1 låda för varje nationalitet, dessutom speciella AFV-lådor sorterade efter CS. Partisaner uppdelade efter CMYK skala i 5 olika fack.

 

PS.

Passade samtidigt på att klippa kanterna på mina Precision Dice's för att bättra på finishen. Slipade sedan dessa färdiga med Bandsåg/Slipmaskin från Clas Ohlson (art-nr 40-5577)

DS. :rolleyes:

 

Känns nu som jag är redo att spela lite VASL. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu klippt alla counters från BV med nagelsax (konvux). Limmat alla kanter med ZAP snabblim (trögflytande) och sedan lackerade jag dessa med Humbrol "matt finish" på ovansidan och sedan "clear finish" på broken sida. Systembrickor laminerade jag i en nyköpt maskin och kapade sedan de resterande lamineringsbitarna i en " US Size paper-cutter mod IIIa". Sorterat allt i hemmagjorda trä-fack (faner och björk) med kombinationslås och tillörande vagn för turneringsspel. 1 låda för varje nationalitet, dessutom speciella AFV-lådor sorterade efter CS. Partisaner uppdelade efter CMYK skala i 5 olika fack.

 

PS.

Passade samtidigt på att klippa kanterna på mina Precision Dice's för att bättra på finishen. Slipade sedan dessa färdiga med Bandsåg/Slipmaskin från Clas Ohlson (art-nr 40-5577)

DS. :rolleyes:

 

Känns nu som jag är redo att spela lite VASL. :lol:

 

:blink:

 

Vissa människor har för mycket fritid. ;)

 

Däremot brukar jag använda Humbrol lack till att lacka klisterlapparna man sätter på pjäserna i diverse blockspel, funkar finfint. Att lacka alla brickorna i ASL känns som lite väl mycket jobb, men gör man det innan man punchar dem så kanske? Skall fundera på det när jag får mitt ex av BV.

 

Varför laminerade du just systembrickorna förresten, varför inte alla brickor? Har själv en lamineringsapparat och som många vet är det lätt att få lamineringsnoja och laminera allt inom räckhåll. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu klippt alla counters från BV med nagelsax (konvux). Limmat alla kanter med ZAP snabblim (trögflytande) och sedan lackerade jag dessa med Humbrol "matt finish" på ovansidan och sedan "clear finish" på broken sida. Systembrickor laminerade jag i en nyköpt maskin och kapade sedan de resterande lamineringsbitarna i en " US Size paper-cutter mod IIIa". Sorterat allt i hemmagjorda trä-fack (faner och björk) med kombinationslås och tillörande vagn för turneringsspel. 1 låda för varje nationalitet, dessutom speciella AFV-lådor sorterade efter CS. Partisaner uppdelade efter CMYK skala i 5 olika fack.

 

PS.

Passade samtidigt på att klippa kanterna på mina Precision Dice's för att bättra på finishen. Slipade sedan dessa färdiga med Bandsåg/Slipmaskin från Clas Ohlson (art-nr 40-5577)

DS. :rolleyes:

Såååå kewl! Får jag bli ordförande i din fanclub? Pleeease! :D

Link to comment
Share on other sites

Bara om du skaffar en liten vagn för ASL turneringsspel! :lol:

Doomfarer, med risk för att aldrig på tagen på allvar så var ovanstående bara trams.......

 

Trams eller inte, jag har läst om folk som klarlackar sina brickor (innan dom klipper ut dom).

Skyddar tydligen bra. Kanske en rimlig åtgärd om man äter chips och spelar samtidigt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag har flera tyska ledare och 1st liners som är välidgt slitna. Jag har lackat några av de brickor som jag använder mest, som snipers, PzIIIL (RBIII), tyska LMG och Pantrar. Det är bara att spreja.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag har flera tyska ledare och 1st liners som är välidgt slitna. Jag har lackat några av de brickor som jag använder mest, som snipers, PzIIIL (RBIII), tyska LMG och Pantrar. Det är bara att spreja.

Janusz

 

Som sagt var, om man sprejlackar innan man trycker ut pjäserna borde det inte ta många sekunder att göra. Har tyvärr ingen sprejlack hemma men man kan väl ta en roller och doppa den i lacket och köra? ;)

 

Och sedan vill förresten ta ta tillbaka min medlemsanökan till ON TOPS ASL:s fanclub. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Själv tror jag Ola i sin ironi egentligen bara är avundsjuk på alla oss andra som kan tillåta oss att dedikera en veckor åt tärningstornstillverkning, bricklackning, bricksidomålning, kantklippning osv. Själv är jag en stolt nörd, med extra stora bokstäver! :D

 

Fråga. Kan man spela ASL utan att ha den minsta lilla gnutta nörd, geek eller dork i sig?

Link to comment
Share on other sites

Jag har jag lite att tänka på när jag börjar med detta ;)

 

Måste det vara något slags ädelträ i vagnen eller kan man ta vad som helst?

 

Tror ni att 8 liter klarlack räcker?

 

Kanske till och med handmåla all brickor i ljustträ?

 

Vad tror ni om det?? ;)

 

Får man några förmåner i Fancluben?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...