Jump to content

Destruction of captured malfed Gun


TSUN

Recommended Posts

Kan man göra Recover på en övergiven, fientlig malf:ad ATG i RallyPh och sedan göra SW Destruction i den kommande Prep/DFPh?

Jag kan inte laga en malf:en captured Gun och jag vill inte att dess crew kommer tillbaks och fixar den senare om jag lämnar den obevakad.

A9.73: "may be destroyed...by...possessing unit (that) would otherwise still be allowed to fire it".

Bara för att den inte går att skjuta med, så är väl enheten ändå tillåten att skjuta med den om allt annat är uppfyllt?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är kla t man kan pajja den. Med "otherwise still be allowed to fire it" menar reglerna nog snarare att man inte får ha skjutit upp all sin eldkapacitet för den fasen.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

A9.73 talar ju bara om att enheten skall vara "allowed to fire", inget om att den skall vara "capable to fire". Jag tycker nog att det skall kunna gå och hoppa & banka på en trasig kanon även om den inte går att skjuta med. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Enheten är ju "allowed to fire it", och regeln talar om (enheten. Att kanonen kan avfyras är inget krav.

 

Jag undrar egentligen hur man gör. Misstänker att man släpper ner en handgranat i loppet och sedan täpper till, eller täpper till först och sedan avfyrar pjäsen på avstånd (med ett rep eller likannde)?

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

9.73 SW SELF-DESTRUCTION: A SW/Gun/vehicular-weapon may be destroyed or deliberately malfunctioned (instead of firing it) by the unit or inherent crew possessing it during any PFPh/DFPh in which the weapon and possessing unit would otherwise still be allowed to fire it (see 8.4 for DFPh restrictions). A unit/inherent crew may malfunction/destroy only as many weapons as it could fire were it not engaged in their malfunction/destruction. Such destruction counts as use of a SW.

 

Både enheten och vapnet skall kunna skjuta för att man skall kunna göra detta. Verkar som att det är omöjligt att förstöra ett trasigt vapen.

Link to comment
Share on other sites

Enheten är ju "allowed to fire it", och regeln talar om (enheten. Att kanonen kan avfyras är inget krav.

Instämmer. Har precis tittat på del 2 av Band of Brothers (igen). Där förstörs en hel massa kanoner utan att någon gör någon ansatts för att försöka avfyra dem :) .

Link to comment
Share on other sites

9.73 SW SELF-DESTRUCTION: A SW/Gun/vehicular-weapon may be destroyed or deliberately malfunctioned (instead of firing it) by the unit or inherent crew possessing it during any PFPh/DFPh in which the weapon and possessing unit would otherwise still be allowed to fire it (see 8.4 for DFPh restrictions). A unit/inherent crew may malfunction/destroy only as many weapons as it could fire were it not engaged in their malfunction/destruction. Such destruction counts as use of a SW.

Jag anser att det är befängt att man måste kunna avfyra vapnet för att kunna ha sönder det, jag uppfattar inte att regeln säger något om vapnets tillstånd, endast att övriga förutsättningar ska vara uppfyllda, dvs vapen i possession och ha möjlighet att fortfarande skjuta ett SW.

 

Annars skulle man kunna frivilligt malfa ett vapen i possession, och sedan inte kunna ha sönder det utan att först reparera det, vilket låter en gnutta konstigt i mina öron. Om man har ett trasigt vapen och tar bort alla rörliga delar och sedan slår sönder det som blir kvar, så får man ett ännu mer trasigt vapen som rimligtvis skulle gälla som destroyed, dvs inte möjligt att reparera inom tidsramen för ett ASL scenario.

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Jag instämmer i att det "borde" gå men nu är det ju så att vi försöker utröna vad reglerna tillåter eller inte.

Jag vidhåller fortfarande att det enligt reglerna inte går att förstöra ett trasigt vapen beroende på ovanstående regel.

Andreas är sannolikt rätt ute dock, om det kommer en ruling på det här så kommer en sådan att tillåta att förstöra vapnet, annars kan man ju lämna bordet...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
De vapen och innehar enhet annars skulle fortfarande vara tillåtet att skjuta den. En enhet / inneboende besättningsmedlemmar får fel / förstöra bara så många vapen som den skulle kunna brand var det inte ägnar sig åt sina fel / destruktion.

 

Shit, nu har spammarna verkligen blivit engagerade!!!

 

Trodde först att det var en riktig människa bakom dessa inlägg, men insåg snart att så icke var fallet. Eller, om det är en människa, så är det en stackars kines som sitter och klipper och klistrar hej vilt!

 

Användaren raderad.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...