Jump to content

Trojan Games säljer Raaco!


carlsson

Recommended Posts

Trojan Games har precis fått ok för att sälja Raaco-lådor! Raaco är det sortimentsystemet som jag själv använder, och jag anser att det är oövervinnerligt vad gäller förvaring av våra kära hobby-gluters.

 

Innan vi tar in alldeles för mycket tänkte jag fråga om det finns intresse från er som läser detta att köpa Raaco?

 

Bilder och motsvarande kommer upp på nätet snarast!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror absolut att det finns intresse, själv har jag Raaco-systemet och kommer så länge ASL kommer ut med fler moduler kontinueligt behöver mer lådor och boxar.

 

Ett annat förslag är att köpa in är amerikanska plastfickor [blanka och av högsta kvalitet - pris spelar ingen roll] och amerikanska pärmar!

Link to comment
Share on other sites

Raaco är helt klart en bra produkt. Enda problemet just nu är hur jag ska finslipa systemet. Det gäller ju att hitta en lämplig avvägning mellan separation och kraven på utrymme och transporterbarhet B)

 

Mitt intresse för att köpa beror ju på priset: Kommer att köpa en handy box och lite insatser men eftersom jag kan göra det lokalt här i Uppsala (Clas Ohlson och via kontakter) så kanske det är det bästa alternativet - vi får se!

 

Pärmar (och plastfickor) låter också intressant, kolla med grabbarna bakom Grenadier som tog fram ett set med tre pärmar med tryck. (Beställde ett set men det verkar ha skitit sig) :( . 200 kr ca för alla tre med en beställning kring 50 set...

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Har du ett hum om vad priserna för Raaco-boxarna kommer att bli?

 

Jag har tyvärr inte sett priserna än, men en hyfsat sund chansning är drygt 200,- inklusive insatserna.

 

Vi kommer lagerföra PCS-04 med insater A75 och A78 samt Handy Bags:en.

 

Skickar med en bild på hur min tysklåda ser ut. Insatserna med fem avlånga fack är A75.

post-2-1077133675.jpg

Link to comment
Share on other sites

Andreas (och övriga som sett ljuset) B)

 

Håller som sagt på att se över mitt system när det gäller trängseln i förvaringslådorna - hur gör ni andra med fordon och artilleri? Allt i samma låda eller väldigt separerat? Känns just nu som om de små konservburkarna får bre ut sig onödigt mycket... Kör just nu med en uppdelning efter kaliber men eftersom storleken inte ska spela någon roll [1] så funderar jag på alternativ där med.

 

[1] Den som kom på det uttrycket spelade uppenbarligen inte ASL :o

 

Mattias, tack för tipset om pärmarna som ju verkar vara intressant. Någon som är sugen på att sambeställa? Kunde ju vara coolt att få mängdrabatt och kanske hjälpas åt att fixa en egen design?

 

Apropå köp&sälj så kan nog jag erbjuda en del tomma lådor också till den som fått en religiös upplevelse! :P

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

...hur gör ni andra med fordon och artilleri?

 

Fordon och 5/8" Ordnance uppdelade efter regelboksordning (i den ordning de kommer i regelboken) på nedre plan i lådorna. Det får plats fyra olika modeller per fack (förutom i extremfall, som t ex Px IV H och SPW 251) och med ett indexblad sorterat i bokstavsordning fastsatt på lådlocket är det mycket lätt att hitta...!

Link to comment
Share on other sites

Allt i samma låda eller väldigt separerat?

 

Måste bara skriva om sorteringen vi hade på den gamla goda SL-tiden :)

Hos en kompis med stort bord (8 bänkplatser) låg SL upplagt konstant.

Alla brickorna i en stor hög mitt på bordet, efter färdigspelat scenario hälldes alla brickorna tillbaks i högen. Nästa dag efter skolan, ny spelning, aaaahh nostalgiskt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Måste bara skriva om sorteringen vi hade på den gamla goda SL-tiden  :)

Hos en kompis med stort bord (8 bänkplatser) låg SL upplagt konstant.

Alla brickorna i en stor hög mitt på bordet, efter färdigspelat scenario hälldes alla brickorna tillbaks i högen. Nästa dag efter skolan, ny spelning, aaaahh nostalgiskt :rolleyes:

Då kan man ju observera att det var ett optimalt system, man letar ju alltid i rätt hög <_<

 

Blir du riktigt nostalgisk så går det ju dessutom lätt att återskapa SL-systemet! :P

 

Riktigt så radikal hade jag väl inte tänkt bli, sortering á la Carlsson låter mer lovande...

 

Fordon och 5/8" Ordnance uppdelade efter regelboksordning (i den ordning de kommer i regelboken) på nedre plan i lådorna. Det får plats fyra olika modeller per fack (förutom i extremfall, som t ex Px IV H och SPW 251) och med ett indexblad sorterat i bokstavsordning fastsatt på lådlocket är det mycket lätt att hitta...!

 

Gillar det där med regelboksordning, det löser ju ett problem som jag upplevt med min nuvarande metod (samma fordon kan hamna rätt långt ifrån varandra om de finns med olika kanonvarianter). Indexbladet låter också listigt och värt att ta till sig... Har en plan att märka upp insatserna också, får se när jag får tid med det. :rolleyes:

 

Funderar (när jag köper en ny handy box) på att lägga alla nationaliteters fordon och art tillsammans. Möjligen är det lite väl turnerings orienterat och det kanske leder till en del problem. Vi får se.

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Du kan få en kopia på mina färdigskrivna indexblad om du kör med Raaco A78.

Ja tack, gärna! :D

 

Kör iofs inte bara 78:or utan lite blandat, använder Nick Edelstens variant (som tyvärr inte finns på nätet längre). Hittade däremot en del andra länkar om raaco - nåja, bara en som inte var död:

 

http://asl.histofig.com/storage/index_en.html

 

Kanske till nytta för någon?

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Under SydCon råkade jag hitta lite ASL-fynd som gjorde att jag nu förutom Starter Kit #1 även äger Hollow Legions och Kampfgruppe Peiper II. Behovet av bra förvaring har därför dykt upp och jag undrar nu helt enkelt hur jag enklast ska sortera allting?

Raaco blir det iaf, men finns det fler sorteringstips än de på länken här ovenför? carlsson hade ju indexblad som jag gärna tar del av, det kanske finns någon mer som också har det?

Link to comment
Share on other sites

Av en ren slump håller jag just på att färdigställa min Raaco-instruktion, med index-blad och hela baletten!

 

Men det är precis som Mattias säger; Det är hur JAG vill ha det, och det är inte säkert att DU tycker om det...!

 

Raaco-instruktion med förklaring och bakgrund kommer innan helgen!

Link to comment
Share on other sites

Skära loss blipparna låter klart smart, på YLVA är det många som brukar kapa av alla hörn lite lätt, men det känns som ett rätt tidskrävande och lite småtråkigt arbete...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

 

Bifogar en PDF som beskriver hur jag använder Raaco-systemet.

Jag som just börjat skriva på min egen franska ordning :(

 

Får väl använda "TrojanGames Standardization Formula" ändå :-)

Link to comment
Share on other sites

Bifogar en PDF som beskriver hur jag använder Raaco-systemet.

Jag som just börjat skriva på min egen franska ordning :(

 

Får väl använda "TrojanGames Standardization Formula" ändå :-)

Öh, franskt? :huh: Berätta gärna mer om hur du hade tänkt dig saken. Blir lite nyfiken, håller nämligen på och skissar på ett justerat system och vill få lite andra infallsvinklar.

 

Förvaring á la Carlsson verkar ju också intressant, kommer att ha nytta av det dokumentet. Kommer dock att göra mitt med lite annan utgångspunkt.

 

Hmmm, jag känner hur en artikel till magasinet kommer över mig :ph34r:

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

... Kör just nu med en uppdelning efter kaliber

 

Den varianten har jag alltid använt. Mest för att det är den beteckning som syns bäst på countern och för att den ofta särdelar fordon med ungefär samma namn. Dvs. de hamnar i olika fack, vilket underlättar identifiering.

De fordon som saknar beväpning har jag sorterat enligt deras MP:s.

 

Eftersom jag har hållit på ett tag, ligger mina counters i ASL counter trays (4x4 fack), vilka passar i orginal kartongerna. Fordonen är sorterade 4 typer i varje fack. Varje fack är märkt med etikett med fordonsnamn och kaliber.

 

Eftersom jag aldrig reser med ASL sitter alla informations counters i en speciell hemmabyggd hållare. Återkommer med bild på denna.

 

Gillade Carlssons "notes" kolumn på sina index-sidor. En påminnelse om de alltid skall läsas !

Link to comment
Share on other sites

Vad fick du förresten för svar från Agrippa?

Jag fick ett erbjudade om att köpa pärmar för 179 kronor + moms och frakt eller något i den stilen. Hade inte pengar just då, och sedan har jag faktiskt glömt av det. Men Trojan Games var väl på väg att ta in Agrippa vill jag minnas?

Tråd om detta

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ett erbjudade om att köpa pärmar för 179 kronor + moms och frakt eller något i den stilen. Hade inte pengar just då, och sedan har jag faktiskt glömt av det. Men Trojan Games var väl på väg att ta in Agrippa vill jag minnas?

Ah, just det. Hade förträngt den där tråden om alla pärmars monstermamma...

 

Med var det 179:- för en sån där "bindercase" eller för en vanlig (stål)pärm? Skulle ju egentligen helst se en lättare pärm, gärna i olika bredder och där man har möjlighet att rymma plastfickor om man vill.

 

Får gärna ha insticksfickor på utsidan med möjlighet att märka upp pärmarna på ett bra och snyggt sätt.

 

Det vore väl också intressant om Trojan ville ta in plastfickor i sortimentet, förresten! ;) Om det inte blir för dyrt.

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Jag som just börjat skriva på min egen franska ordning  :(

 

Får väl använda "TrojanGames Standardization Formula" ändå :-)

Öh, franskt? :huh: Berätta gärna mer om hur du hade tänkt dig saken. Blir lite nyfiken, håller nämligen på och skissar på ett justerat system och vill få lite andra infallsvinklar.

 

Jo det var så att jag använder Andreas ordning men hade inte fått de franska papprena (tror inte han hade gjort dom)

 

Så därför började jag på en egen ordning för att sortera fransmän, därav fransk ordning :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Är det nån skillnad på den RAACO-handybox som Trojan Games säljer mot för den på Clas Ohlson? Var inne och kikade på CO och kunde endast se en nivå av fack på visningsexet de hade framme där. Men man kanske kan köpa till nya fack och byta ut hela innandömet i den för att få det i två nivåer?

Link to comment
Share on other sites

Är det nån skillnad på den RAACO-handybox som Trojan Games säljer mot för den på Clas Ohlson? Var inne och kikade på CO och kunde endast se en nivå av fack på visningsexet de hade framme där. Men man kanske kan köpa till nya fack och byta ut hela innandömet i den för att få det i två nivåer?

 

Själva Handyboxen är det ingen skillnad på. Däremot är lådorna (PSC4-01) och insatserna inte likadana. På Clas Ohlson är det stora insatser (som täcker båda våningarna), dessutom är det räfflor i locket, vilket gör att det inte går att stänga lådorna när man använder de små insatserna (dvs dom som Trojan säljer).

 

Hoppas detta besvarar dina frågor!

/Andreas Carlsson, Trojan Games

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...