Jump to content

ASLSK --> ASL


karhart

Recommended Posts

Hej! Jag är helt ny och grön, både här och med ASL.

 

Jag har ganska nyss införskaffat mig ASLSK # 1 och #2. Vi har inte kört igenom några scenarier ännu, men reglerna har nötts och försökt läras. Ett första försök skall göras ikväll!

 

Min fråga är, är det klokt att lira ASLSK om jag sedan vill gå över till ASL? Kommer jag vara tvungen att lära mig allting igen då?

 

Och isf, vad måste jag skaffa för att kunna spela ASL? Är det regelboken samt Beyond valor? Eller ska jag även skaffa Yanks, Paratroopers eller vad allan nu heter. Det är inte gratis att spela ASL direkt...

 

Någon gav mig rådet att "sälj alla andra spel, ditt xbox och allt annat du bara sitter på, för du kommer inte spela något annat igen..."

 

Tacksam för snabba svar, och sjukt bra att se ett svenskt forum!

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag är helt ny och grön, både här och med ASL.

 

Jag har ganska nyss införskaffat mig ASLSK # 1 och #2. Vi har inte kört igenom några scenarier ännu, men reglerna har nötts och försökt läras. Ett första försök skall göras ikväll!

 

Min fråga är, är det klokt att lira ASLSK om jag sedan vill gå över till ASL? Kommer jag vara tvungen att lära mig allting igen då?

 

Och isf, vad måste jag skaffa för att kunna spela ASL? Är det regelboken samt Beyond valor? Eller ska jag även skaffa Yanks, Paratroopers eller vad allan nu heter. Det är inte gratis att spela ASL direkt...

 

Någon gav mig rådet att "sälj alla andra spel, ditt xbox och allt annat du bara sitter på, för du kommer inte spela något annat igen..."

 

Tacksam för snabba svar, och sjukt bra att se ett svenskt forum!

 

Hejsan!

 

Jag skulle först spela med ASLSK, för att se hur man gillar spelet allmänt, det fulla ASL innehåller fler färger än de basfärger som ASLSK använder men principerna är desamma. När man går över till fulla ASL kommer Snipers, Heat of Battle, Concealment mm in och gör spelet bättre.

 

För att börja spela ASL är regelbok och Beyond Valor det som i första hand krävs, tyvärr är Beyond Valor för närvarande OOP och det kan dröja ett tag innan det finns tillgängligt igen, så under tiden kan ni börja upptäcka ASLSK.

 

En annan sak är att man bör komma igång och spela så snart som möjligt, det är bättre att lära sig genom att spela och evntuellt göra något fel som man lär sig till nästa gång än att knäckas av reglernas omfång och ibland byråkratiska uppbyggnad.

 

Hoppas att du/ni gillar spelet.

Link to comment
Share on other sites

jo, jag har märkt att BV är oop. surt. kostar inte lite på ebay heller... men den som väntar på nåt gott.

 

vi körde igenom s1 igår, jag och en polare. men förbannat sån skillnad det är jämfört med de spel jag är van med (euro). sjukt skoj och spännande, man samtidigt känner man att man inte har en susning. kanske så det ska vara?

 

ser att du är från umeå, brukar du spela nere på world of boardgames?

Link to comment
Share on other sites

jo, jag har märkt att BV är oop. surt. kostar inte lite på ebay heller... men den som väntar på nåt gott.

 

vi körde igenom s1 igår, jag och en polare. men förbannat sån skillnad det är jämfört med de spel jag är van med (euro). sjukt skoj och spännande, man samtidigt känner man att man inte har en susning. kanske så det ska vara?

 

ser att du är från umeå, brukar du spela nere på world of boardgames?

Hejsan!

 

Kul att ni gillade ASLSK, om man får fresta lite påstår jag att spänningen ökar ännu mer med fulla ASL regler eftersom extraelementen i reglerna gör att ännu mer kan hända. I min mening är Heat of Battle reglerna det bästa med ASL, då det ger ytterligare spänning och oväntade händelser att hantera.

 

Jag vet att det finns några som ibland spelar ASL(SK) på WoB, men jag spelar oftast i hemmets lugna vrå eller med hjälp av VASL.

 

Ifall frestelsen efter Beyond Valor skulle öka har jag ett extraex av senaste utgåvan som jag kan sälja om det skulle vara till någon hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Jo för fan, ikväll ska vi lira S1 och S2 på "riktigt" utan att bläddra i regelboken hela tiden. :) Otroligt läckert spel, men jag saknar ändå någonting jag inte kan sätta fingret på (iom att jag inte spelat fullspelet..)

 

Jag blir nyfiken, vad tillför heat of battle till striderna? Och det låter intressant med BV, vad ska du ha för din utgåva isf?

 

För visst skadar det inte att skaffa regelboken och BV (och nåt mer) och ha det vid sidan av? Eller komplicerar det bara saker?

Link to comment
Share on other sites

Jo för fan, ikväll ska vi lira S1 och S2 på "riktigt" utan att bläddra i regelboken hela tiden. :) Otroligt läckert spel, men jag saknar ändå någonting jag inte kan sätta fingret på (iom att jag inte spelat fullspelet..)

 

Jag blir nyfiken, vad tillför heat of battle till striderna? Och det låter intressant med BV, vad ska du ha för din utgåva isf?

 

För visst skadar det inte att skaffa regelboken och BV (och nåt mer) och ha det vid sidan av? Eller komplicerar det bara saker?

 

Med Heat of Battle sker lite oväntade saker, det inträffar helt enkelt när man slår snake eyes på en Morale Check, varpå man slår ett nytt DR där utfallet kan bli att en hjälte kliver fram som SMC, och/eller att trupperna förbättras i kvalité (det omvända av ELR), eller att truppen tappar besinningen och går bärsärk, eller att truppen ger sig fångna till fienden.

 

Det är så härligt när man i en pressad situation får en hjälte som med sina egenskaper hjälper till att kanske vända striden, eller när man har en tung kulspruta i en bra försvarsposition och fanskapet till trupp blir bärsärk varpå de i följande MPh släpper HMGn och rusar närmaste väg mot närmaste fiendetrupp för att förhoppningsvis komma fram för ett CC. Som tur är blir deras moral då 10, och de bryter inte ihop vid missad MC utan istället försvinner en Halfsquad i kulregnet.

 

Om det skadar att skaffa BV och regelboken, tja det är klart att det kan bli ett långvarigt missbruk...

 

Jag vill egentligen ha ett extraex av det mesta till ASL, men då BV med största sannolikhet återkommer i tryck kan jag tänka mig att hjälpa någon här på orten nu när det inte är tillgängligt. Mitt ex är oanvänt, men ett countersheet har punchats, samt ett par counters från ett annat (av de totalt 14). Du får det för 700 kr, vilket är vad jag betalade för det.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Kul med fler ASL-spelare från Umeå.

 

Själv har jag tagit mig igenom SK1, SK2 och ett par scenarion i SK3. Jag har även börjat spela lite riktig ASL och har nu insett hur pass mycket roligare det är än starterkit:en (inget ont om dessa dock, det finns många roliga speltimmar i de tre lådorna). Jag och ett par polare brukar spela ASL och ASL SK på söndagar, mest SK har det nog blivit då de scenariona tenderar att ta kortare tid.

 

Det är definitivt ingen nackdel att spela igenom SK innan man går på fulla ASL-reglerna. Det är få saker man måste "lära om". Däremot skulle jag nog tordas påstå att det är mycket svårt att lära sig riktiga ASL utan att till en början spela mot en som kan spelet och lära sig den vägen, alternativt lära sig grunderna via starterkiten. Tar man sig igenom SK1-3 så har man nog lärt sig det värsta, resten av de tillkommande reglerna i ASLRB är väl av varierande svårighetsgrad men personligen tycker jag de tillför så mycket mer än vad det är mödosamt att lära sig dem.

 

Det är synd att en så pass viktig modul som BV tillåts bli OOP, men MMP är MMP...

Edited by minke
Link to comment
Share on other sites

Jag och ett par polare brukar spela ASL och ASL SK på söndagar, mest SK har det nog blivit då de scenariona tenderar att ta kortare tid.

 

Jag försökte editera och lägga till "på World of boardgames" men det bet inte. De har ju öppet hus på söndagar så det är där jag menar att vi spelar ibland :)

Link to comment
Share on other sites

Haha, låter som om att huvudreglerna onekligen medför vissa dråpliga situationer! Men jag ska nog hålla mig till SK så länge, bara för att få in flowet i spelet.

 

Men jag tackar ödmjukast för alla svar och tips. Jag är som sagt helt ny i asl-världen och jag känner ett jävla sug efter att fatta det så att man kan spela det som sig bör.

 

Följdfråga: kan man spela VASL om man har bra koll på SK-reglerna?

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga: kan man spela VASL om man har bra koll på SK-reglerna?

VASL är ett javaprogram som nedladdas på www.vasl.org, där även kartor finns att ladda ner. Sedan kan man spela vilket scenario som helst (ASL eller ASLSK) genom att sätta upp scenariot virtuellt i VASL och spela antingen live över internet och samtala över skype, eller genom PBEM (Play By eMail) med logfiler som skickas med epost till varandra.

 

Det enda man själv egentligen behöver ha är då reglerna och scenariokortet.

Link to comment
Share on other sites

Om du/ni ska stapla upp i vilken ordning man ska köpa regelboken och de olika modulerna (efter eget tycke), hur skulle det sett ut då?

 

Hejsan!

 

Efter ASLRB+BV, är Yanks nästa modul att köpa (notera att den är OOP hos MMP), sedan är det britterna i For King and Country (OOS, kommer 2009-2010), därefter sannolikt Croix de Guerre och sedan Doomed Battalions (ny version på gång i år) och Armies of Oblivion.

 

Partisan kan man köpa om man har lust, men den är inte särskilt viktig. Hollow Legions är OOP, ett nytryck av den kommer att innehålla ökenreglerna från gamla West of Alamein, men ny a HL kan dröja några år som det känns just nu. Code of Bushido och Gung Ho är OOP och kommer samlas ihop i en ny gemensam modul tidigast nästa år.

 

Historiska moduler som intresserar en ska man köpa när man har chansen även om man inte har alla komponenter som behövs för att spela dem, detta eftersom HASL inte alls kommer att nytryckas, enda undantaget ser ut att vara Red Barricades som eventuellt kan bli aktuell för nytryck.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

 

Efter ASLRB+BV, är Yanks nästa modul att köpa (notera att den är OOP hos MMP), sedan är det britterna i For King and Country (OOS, kommer 2009-2010), därefter sannolikt Croix de Guerre och sedan Doomed Battalions (ny version på gång i år) och Armies of Oblivion.

 

Partisan kan man köpa om man har lust, men den är inte särskilt viktig. Hollow Legions är OOP, ett nytryck av den kommer att innehålla ökenreglerna från gamla West of Alamein, men ny a HL kan dröja några år som det känns just nu. Code of Bushido och Gung Ho är OOP och kommer samlas ihop i en ny gemensam modul tidigast nästa år.

 

Historiska moduler som intresserar en ska man köpa när man har chansen även om man inte har alla komponenter som behövs för att spela dem, detta eftersom HASL inte alls kommer att nytryckas, enda undantaget ser ut att vara Red Barricades som eventuellt kan bli aktuell för nytryck.

 

 

Jag kommer nog köpa BV av dig, om du kan vänta till löningen, vill säga. Det beror lite på sambo och barn också. (de är en faktor man icke får förglömma...) yanks finns ju WoB. Hur nödvändig är den för att spela "bra" ASL? (Och vad är HASL?)

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer nog köpa BV av dig, om du kan vänta till löningen, vill säga. Det beror lite på sambo och barn också. (de är en faktor man icke får förglömma...) yanks finns ju WoB. Hur nödvändig är den för att spela "bra" ASL? (Och vad är HASL?)

Yanks innehåller de amerikanska trupperna i Europa, och det blir ganska ofta att man spelar scenarion med amerikaner. Har man ASLSK kits har man dock fått en del amerikanska trupper, men oftast vill man nog ha tillgång till Yanks.

 

Om du väntar på ett nytryck av Yanks kan det ta 2-3 år innan det dyker upp, då det gavs ut på den icke-digitala åldern och inga original finns kvar, vilket innebär att man måste återskapa allt material för att kunna trycka nytt. Fördelen med nytrycket, blir den väsentligt bättre tryckkvalitén i en nyutgåva.

 

HASL är Historical ASL moduler, vilket är kampanjer och scenarion på en stor historisk karta där just kampanjer erbjuder en extra dimension eftersom man spelar en serie strider över samma terräng där varje ny dag tar vid där föregående slutade med behållna trupper samt nyinköpta förstärkningar inför varje ny dag. Den första var Red Barricades (Strider om ett fabriksområde i Stalingrad 1942), sedan kom Kampfgruppe Peiper I och II (Ardennerna 1944), Pegasus Bridge (Normandie 1944), Blood Reef Tarawa (Pacific), A Bridge Too Far (Arnhem 1944) samt nu senast Valor of the Guards (Stadskärna, Stalingrad 1942).

 

Hör av dig via pm eller epost om du vill ta en titt på BV.

Link to comment
Share on other sites

En viktig bit av fulla ASL-reglerna är concealment, vilket representeras av ?-counters som ej följer med till någon nation i Starterkiten, så med de amerikaner man har från SK kommer man inte så långt när det gäller fulla ASL-scenarion eftersom concealment används i stort sett hela tiden. Men man kan ju t.ex. låna ryska ?-counters från BV till det om man vill.

 

Hur mkt man bör köpa på en gång beror ju främst på hur mkt variation man vill ha och hur länge man har tålamod att vänta på att MMP trycker nytt. Köper man ASL-regelboken och Beyond Valor har man rätt många speltimmar framför sig med tyskar vs. ryssar, speciellt om man ser till de gratisscenarion som finns publicerade på MMPs hemsida (http://www.multimanpublishing.com/downloads.php Action pack 1, Classic ASL bl.a.) samt en hel del andra scenarion som finns för nedladdning på www.desperationmorale.com

 

Dock har jag insett att ASL har en tendens att skapa ett visst ha-begär om man fattar tycke för spelet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Är The last hurrah! värt att skaffa? Jag har för mig att det kommer ingå i en nytryckning av någonting..? Har jag rätt eller fel?

Hej Karl!

 

TLH har du ingen större anledning att skaffa, då det kommer att ingå i den kommande utgivningen av Doomed Battalions v3 som kommer att innehålla både TLH och gamla DB.

 

MMP kommer tydligen att skicka BV för nytryckning nu och om två månader lägga ut FKAC för preorder och samtidigt med det skicka DBv3 till tryckeriet då det i princip är klart för tryckning.

Link to comment
Share on other sites

okej, då vet jag.

 

är det någon annan än jag som stör mig på mmps hemsida? ingen riktig information om vad som kommer hända med vissa moduler, vilka som kommer tryckas ihop med andra i nyutgåvor osv osv. riktigt dålig layout där.

Link to comment
Share on other sites

undrar om det är värt att köpa partisan för 15 dollar plus frakt..? blir ju ändå billigare än att köpa det i sverige...

 

Som jag har förstått det ingår partisan-counters i Armies of Oblivion. Dock får man ju en bunt scenarion och nån karta också om man köper Partisan.

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det ingår partisan-counters i Armies of Oblivion. Dock får man ju en bunt scenarion och nån karta också om man köper Partisan.

 

måste HA måste HA måste HA. Hur ska man kunna klara sig utan att köpa allt asl-material som finns? Jag tycker redan att Beyond Valor och Yanks är för lite, och jag har spelat 5 fulla scenarion och inte ens gett mig in i tanks ännu..

 

Jag tror jag tycker om att puncha counters...

Link to comment
Share on other sites

måste HA måste HA måste HA. Hur ska man kunna klara sig utan att köpa allt asl-material som finns? Jag tycker redan att Beyond Valor och Yanks är för lite, och jag har spelat 5 fulla scenarion och inte ens gett mig in i tanks ännu..

 

Jag tror jag tycker om att puncha counters...

 

 

Hehe, så sant. Frågan är om det lönar sig att beställa från MMP ändå.. om tullen lägger sina smutsiga händer på paketet får man nog lägga på en dryg hundring för att de ska ge ifrån sig det. De gillar också att puncha counters :)

 

Jag har dock inte beställt mer än en tidning därifrån så jag vet inte om det är vanligt med tullavgift på MMP-paket till sverige.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, så sant. Frågan är om det lönar sig att beställa från MMP ändå.. om tullen lägger sina smutsiga händer på paketet får man nog lägga på en dryg hundring för att de ska ge ifrån sig det. De gillar också att puncha counters :)

 

Jag har dock inte beställt mer än en tidning därifrån så jag vet inte om det är vanligt med tullavgift på MMP-paket till sverige.

Hejsan!

 

För egen del har jag inte råkat ut för tullen på mina 6-7 beställningar från MMP, så jag tror inte att risken är överhängande, men om man åker dit blir det en hundring plus 25% på varuvärdet.

Link to comment
Share on other sites

undrar om det är värt att köpa partisan för 15 dollar plus frakt..? blir ju ändå billigare än att köpa det i sverige...

Alla trupper i Partisan återfinns mycket riktigt i AOO, men jag upptäckte att man har olika beteckningar A-Z på AOO respektive Partisan, så jag blev "tvuingen" att köpa mig ett nytt Partisan då jag gett bort counters från det gamla.

 

Om man beställer från MMP, bör man låte ett Pegasus Bridge slinka med för 15 USD, speciellt nu när britterna är på återmarsch.

Link to comment
Share on other sites

Jag har beställt minst tio beställningar från MMP och aldrig råkat ut för tull. (peppar, peppar)

Från och med års-skiftet har värdet på hur mycket någon man beställer från utanfär EU höjts rejält.

Från att ha varit c:a 20 Euro (från hur länge som helst) så tror jag att det numera ligga på c:a 150 Euro.

Fast på tullverkets hemsida står det fortfarnade att gränsen är 500 SEK.

Link to comment
Share on other sites

Så, Partisan beställt! Men trist läsning:

 

"While we do get your order out within a couple of days, please allow

time for the shipping carrier - at least three weeks for domestic orders and

sixteen weeks for foreign orders (faster shipping methods are available upon

request and at additional charge)."

 

Ska jag behöva vänta 4 månader på att få det? Blä.

Link to comment
Share on other sites

Så, Partisan beställt! Men trist läsning:

 

"While we do get your order out within a couple of days, please allow

time for the shipping carrier - at least three weeks for domestic orders and

sixteen weeks for foreign orders (faster shipping methods are available upon

request and at additional charge)."

 

Ska jag behöva vänta 4 månader på att få det? Blä.

Det där med 16 veckor kan du nog glömma. Det är nog en kvarleva från den tiden man kunde välja att skicka

paketen med båt. MMP är ju som sagt var inte hypersnabba med att uppdatera hemsidan.

 

Senast jag beställde (förvisso endast en tidning) tog det c:a 1-2 veckor.

Link to comment
Share on other sites

Jag inser att om det fanns en firma som bara hanterade ASL och behövde någon anställd, så skulle det vara mitt drömyrke. Att plocka med countersheets hela dagarna, lägga dom i fina nya lådor, lägga med lite regler, aaaaahh!

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...