Jump to content

PDF fil av ASL Starter kit#1?


snowjim

Recommended Posts

Hej!

 

Vi köpte ASL Stater kit #1 för ett tag sen och har hunnit spela 2 ggr. Då vi gärna vill spela lite oftare(ialla fall nu i början) än vad vi träffas(någon helg då och då) så tänkte vi skule prova spela lite över nätet(sett något om möjligheten).

 

Nu är problemet att vi båda skule bahöva ASL Starter kit reglerna, finns det möjligen någon som kan scanna in den till oss?

 

Viss vo skule kunna göra det själv, men tyvär har vi inte tillgång till någon scanner.

 

MVH

SnowJim

 

Ps jag hoppas detta inte bryder mot några reglern?

Link to comment
Share on other sites

Ps jag hoppas detta inte bryder mot några reglern?

 

Enligt svensk lag får du ta kopior själv för eget bruk.

 

Att i ett forum fråga om du kan få kopior kan av vissa anses som moraliskt osedligt, medan det inte stör andra. Vi har inga regler på ASL Sweden om dessa frågor.

Mitt tips är att ta reglerna till ett kopieringscenter och kopiera reglerna för eget bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hehe jo jag förstår att folk kan reagera på det, men i detta fallet har jag spelet, och dessutom om jag inte hade hafft spelet så hade jag inte hafft så mycket nytta av reglerna.

 

Det finns en hel del företag som delar ut reglerna gratis, men då är det brädspel där det kanske inte e merän 40 sidor regler eller så(inte 150 sidor som i ricktiga ASL).

 

I vilket fall som så hoppades jag på att någon hade en scaner och kunde scana in de 12 sidorna(Vilket går snabbt), på så vis hade vi kunnat börja spela över nätet direkt, för stället vänta tills nästa ggr vi träffas(månad eller så) då vi kunde kopiera reglerna.

 

Om det finns någon som vill hjälpa oss så maila inscanad version till nilsson.jimmy@gmail.com(ingen begränsning på storlek)

 

MVH

SnowJim

Link to comment
Share on other sites

Vi köpte ASL Stater kit #1 för ett tag sen och har hunnit spela 2 ggr. Då vi gärna vill spela lite oftare(ialla fall nu i början) än vad vi träffas(någon helg då och då) så tänkte vi skule prova spela lite över nätet(sett något om möjligheten).

 

Nu är problemet att vi båda skule bahöva ASL Starter kit reglerna, finns det möjligen någon som kan scanna in den till oss?

Bryter bara mot copyright lagen... kan inte din vän köpa ett eget ex. Två VASL spelare borde betyda två personer som äger spelet. Att snuva ett företag som MMP på pengar är väl typ det sämsta man kan göra för hobbyn.

 

Bara min åsikt,

/stefan

Link to comment
Share on other sites

Vi köpte ASL Stater kit #1 för ett tag sen och har hunnit spela 2 ggr. Då vi gärna vill spela lite oftare(ialla fall nu i början) än vad vi träffas(någon helg då och då) så tänkte vi skule prova spela lite över nätet(sett något om möjligheten).

 

Nu är problemet att vi båda skule bahöva ASL Starter kit reglerna, finns det möjligen någon som kan scanna in den till oss?

Bryter bara mot copyright lagen... kan inte din vän köpa ett eget ex. Två VASL spelare borde betyda två personer som äger spelet. Att snuva ett företag som MMP på pengar är väl typ det sämsta man kan göra för hobbyn.

 

Bara min åsikt,

/stefan

Säg då att en spelgrupp spelar regelbundet 30 brädspel, denna gruppen består av 5 medlemar.

 

Menar du då att varje medlem ska ha sitt eget ex av spelet och reglerna? i såfall ska det köpas in 150 spel för stället 30?

 

I vilket fall som så handlade detta inte om att snuva något företag på pengar, det finns inga planer på att köpa ytterligare en kopia till av spelet, men mycket möjligt fortsättnings moduler.

 

Vi skule själva kunna kopiera vårat ex av reglerna, men som jag förklarat så skule detta ta tid. Med lite hjälp av någon snäll person som OCKSÅ äger reglerna så skule vi kunna börja spela spelet direkt över internet =D.

 

Förövrigt tycker jag multimanpublishing verkar vara lite fjantiga med reglerna, det borde inte vara så hemskt att ge möjlighet att ladda ner ialla fall reglerna via deras hemsida.

 

Väldigt många andra brädspels tillverkar erbjuder reglerna till deras spel på deras hemsidor.

 

Det handlar inte om att kopiera spelet så att man slipper köpa det, man måste ju ändå ha spel markörer o liknande som följer med spelet.

 

Angånde copyright så är det väll inga problem att göra kopia på något man redan äger för eget bruk?

 

MVH

SnowJim

Link to comment
Share on other sites

Hej Snowjim,

 

Säg då att en spelgrupp spelar regelbundet 30 brädspel, denna gruppen består av 5 medlemar.

 

Menar du då att varje medlem ska ha sitt eget ex av spelet och reglerna? i såfall ska det köpas in 150 spel för stället 30?

Inte alls, en förening kan mycket väl äga saker gemensamt. Antingen ligger allt samlat på en plats eller så har man delat upp dessa ting. Dock så finns inget som helst utrymme for kopiering.

 

I vilket fall som så handlade detta inte om att snuva något företag på pengar, det finns inga planer på att köpa ytterligare en kopia till av spelet, men mycket möjligt fortsättnings moduler.

Det resonemanget fungerar lika lite då det handlar om olaglig nedladdning av musik eller film. Man kan inte säga "jag skulle ändå inte köpa" och ha det som ursäkt. Dock så är jag väl medveten om att är ganska ensam om den åsikten. Och svar ja, jag köper de filmer jag vill se... finns ingen som helst tid att ladda ner något eller se något som jag inte tycker är värt att köpa. B)

 

Förövrigt tycker jag multimanpublishing verkar vara lite fjantiga med reglerna, det borde inte vara så hemskt att ge möjlighet att ladda ner ialla fall reglerna via deras hemsida.

Det är något som du är i din fulla rätt att tycka. Jag tycker att de gör helt rätt som saljer reglerna eftersom det hjälper till att göra hela produkten bättre samt gör att de som bara vill köra VASL faktiskt måste köpa reglerna. Det är nog även troligt att det onda bolaget HASBRO inte tillåter någon sådan nerladdning. Mitt tips till dig är att du gör en förhandsbeställning hos Trojan Games på ASL Combat Pack, dvs ASLRB (lite uphotad v2) + BV (v3) f ö r 990 SEK. Att reglerna just nu är out of print är ju riktigt beklagligt.

 

Väldigt många andra brädspels tillverkar erbjuder reglerna till deras spel på deras hemsidor.

Väldigt många andra brädspel är en tunn kartong, inte en livsstil... :D

 

Angånde copyright så är det väll inga problem att göra kopia på något man redan äger för eget bruk?

jag tror att svensk lag ger dig rätt att kopiera för eget bruk, ifall syftet är att den kopierade versionen är en backup, dvs något som du använder förutom ifall originalet går åt helsike. Det är alltså inte tillåtet att ge bort en kopia, även då den börjar kännas lite gammal. Det är inte heller tillåtet att ge bort originalet utan att förstöra kopian.

 

Och, Snowjim, förstå mig rätt... Jag framför endast lagens åsikt samt hur jag tycker att man skall agera för att hålla ASL i liv... Ifall du och dina vänner kopierar eller inte bryr jag mig inte så värst mycket om. Ville bara ta chansen att framföra en motvikt till de kopiator vänliga posterna.

 

Vänliga hälsningar,

/stefan

Link to comment
Share on other sites

"Kopiatorvänliga posterna" LOL!

 

Ville bara inflika att det var debatt för några år sen om att ge ut reglerna i PDF-format. Personligen tror jag inte att det skadar hobbyn; Blir man en inbiten ASL-are så lär man köpa allt ändå. Däremot så ger det fler presumtiva spelare! :)

 

Men det är en diskussion som har tusen svar...

Link to comment
Share on other sites

Blandar lite från dina båda inlägg, Stefan:

 

Bryter bara mot copyright lagen...
Inte alls, en förening kan mycket väl äga saker gemensamt. Antingen ligger allt samlat på en plats eller så har man delat upp dessa ting. Dock så finns inget som helst utrymme for kopiering.
jag tror att svensk lag ger dig rätt att kopiera för eget bruk, ifall syftet är att den kopierade versionen är en backup, dvs något som du använder förutom ifall originalet går åt helsike. Det är alltså inte tillåtet att ge bort en kopia, även då den börjar kännas lite gammal. Det är inte heller tillåtet att ge bort originalet utan att förstöra kopian.

Kort fråga: är du jurist och vet (om ens det är en garanti) att det är så, eller är det din tolkning/uppfattning? Jag är det inte, men mitt intryck är att lagen inte säger det du ger uttryck för ovan. Kopiering för personligt bruk är OK, och kopiering av begränsad mängd material för vissa ändamål är också helt OK. Att kopiera reglerna för att kunna spela med någon på distans är något som jag tror är helt lagligt så länge ena parten äger ett original.

 

kan inte din vän köpa ett eget ex. Två VASL spelare borde betyda två personer som äger spelet.

Varför det, egentligen? FtF = två spelare, ett ex.

 

Jag tycker att de gör helt rätt som saljer reglerna eftersom det hjälper till att göra hela produkten bättre samt gör att de som bara vill köra VASL faktiskt måste köpa reglerna.

Frågan är: gör det spelet bättre? Jag är inte alls säker på att det är så. Jag skulle i stället kunna argumentera för att det gör spelet sämre eftersom det blir mycket svårare/krångligare/dyrare att uppdatera reglerna med jämna mellanrum. E-regler är förvisso lätta att kopiera, men de har många andra fördelar också...

 

Att reglerna just nu är out of print är ju riktigt beklagligt.

Ja, och på samma gång ett väldigt bra argument till varför det är beklagligt att rättigheten att kopiera för eget bruk och i icke-komersiella sammanhang urholkas. Visst är det konstigt att reglerna inte trycks när nu MMP fortfarande finns kvar, men så gott som alla böcker, filmer, o.s.v. kommer förr eller senare att sluta tryckas och/eller att bli svåra att få tag på. Att då inte kunna framställa egna kopior för att fylla det behov som inget företag är intresserat av att fylla vore minst sagt beklagligt.

 

Att snuva ett företag som MMP på pengar är väl typ det sämsta man kan göra för hobbyn.
Och, Snowjim, förstå mig rätt... Jag framför endast lagens åsikt samt hur jag tycker att man skall agera för att hålla ASL i liv... Ifall du och dina vänner kopierar eller inte bryr jag mig inte så värst mycket om. Ville bara ta chansen att framföra en motvikt till de kopiator vänliga posterna.

Min uppfattning är att i dagsläget så håller balansen (när det gäller lagstiftning) stadigt på att förskjutas till fördel för de slemma mellanhänder som inget producerar utan bara lever på att kopiera det andra gör och sälja det vidare. Därför tycker jag att det är viktigt att påminna om varför man som privatperson vill ha kvar rätten att kunna kopiera saker för eget bruk.

 

Missförstå inte: jag vill att artister, författare o.d. skall få inkomster från de de skapar. Därför köper jag det jag vill ha. Det jag inte tycker om är att förlora rättigheten att använda det jag äger på de sätt jag vill, och jag tycker heller inte att vissa mellanhänder (som t.ex. film- och musikkonsortium) har något existensberättigande i dagens kommunikationssamhälle. Via internet kan man t.ex. köpa direkt från artister/småföretag i stället, och det föredrar jag framför att göda slemmiga storföretag.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att MMP nästan skulle tjäna på att ge ut starter-kit till självkostnadspris. ASL-spelare är det mest fanatsika som finns, enligt min erfarenhet. De flesta spelare jag känner har fler än en modul eller regelbok - bara för att. En som jag känner har köpt 6? Beyond Valor. Själv nöjer jag mig med tre (inklusive den som jag beställt av Andreas) regelböcker. :o

 

Med detta som bakgrund så tycker jag personligen att det är helt okej att kopiera regler från starter-kit. Oavsett vad lagen generellt och specifikt säger om detta. :ph34r:

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att i dagsläget så håller balansen (när det gäller lagstiftning) stadigt på att förskjutas till fördel för de slemma mellanhänder som inget producerar utan bara lever på att kopiera det andra gör och sälja det vidare. Därför tycker jag att det är viktigt att påminna om varför man som privatperson vill ha kvar rätten att kunna kopiera saker för eget bruk.

 

Trodde att lagen var till för att stoppa det som du beskriver ovan. Huvudsakligen genom att bara tillåta kopiering av upphovsrättsskyddat material ifall ägaren till upphovsrätten tillåter det.

 

Men som sagt var, jag skrev bara vad jag tror. Nu är jag dock ganska säker att inget annat än kopiering för eget bruk är tillåtet. Att låna en bok på biblioteket och kopiera är tillexempel inte tillåtet. Att kopiera något och ge till en vän är inte heller tillåtet, spelar ingen roll ifall det är ett spel som de spelar tillsammans.

 

Angående regelboken, håller med om att det kanske skulle vara bra att ha den som en e-bok för nedladdning och enbart sälja moduler med brickor och kartor. Men nu finns VASL och det komplicerar situationen. Och sedan vet vi ju inte hur avtalet mellan Hasbro och MMP ser ut.

 

P.S. kan inte någon fixa knappar för å ä och ö i forum menyn, utländskt tangentbord är inget kul...

Link to comment
Share on other sites

Oj vad mycket diskution det blev om detta helt plötsligt, detta var absolut inte min mening.

 

Att låna en bok på bibliutekent kan absolut inte jämföras med denna situvation då vi faktiskt har köpte en kopia.

 

I vilket fall som så är problemet löst och detta behöver inte diskuteras mycket längre.

 

MVH

SnowJim

Link to comment
Share on other sites

Trodde att lagen var till för att stoppa det som du beskriver ovan. Huvudsakligen genom att bara tillåta kopiering av upphovsrättsskyddat material ifall ägaren till upphovsrätten tillåter det.

Nej, inte alls. Lagen har en mängd undantag som tillåter olika slags kopiering för privat och icke-kommersiellt bruk. Anledningen är rätt så enkel. Lagen är nämligen inte till för att se till att upphovsrättsinnehavare har 100% kontroll över sitt verk eller liknande. Syftet är helt enkelt att få så stor spridning som möjligt av intressant material.

 

Dilemmat som uppstår är att för att något skall spridas så måste det först produceras, och om det skall produceras så är det en väsentlig fördel om den som producerar kan jobba heltid med att producera. Att man kan tjäna pengar på någonting är ju som bekant ett ganska bra incitament. Lagen är till för att balansera de här två behoven: behovet att få material producerat genom att låta upphovsrätten kontrollera hur det sprids till viss del (för att kunna tjäna pengar) och behovet att få maximal samhällsnytta genom att ge materialet så vid spridning som möjligt.

 

Det som var det huvudsakliga problemet när lagarna skrevs var kommersiell kopiering, kopiering som verkligen berövade upphovsrättsmannen möjligheten att tjäna pengar. Privat kopiering existerade inte ens (det har var långt före kopieringsmaskinens tid) så lagen kom definitivt inte till för att stoppa det.

 

Problemet med att ge upphovsrättsinnehavaren för stor kontroll är att spridning då begränsas onödigt mycket (i vissa fall stoppas helt), vilket inte alls är meningen.

 

Nu är jag dock ganska säker att inget annat än kopiering för eget bruk är tillåtet. Att låna en bok på biblioteket och kopiera är tillexempel inte tillåtet. Att kopiera något och ge till en vän är inte heller tillåtet, spelar ingen roll ifall det är ett spel som de spelar tillsammans.

Ovanstående stämmer definitivt inte. Du har bl.a. rätt att kopiera i utbildningssyfte (i vissa fall) och att kopiera delar av böcker och liknande, t.ex. att citera delar i en diskussion, recension o.d. Jag är inte jurist, men jag har läst lagtexten och vet att det finns sådana klausuler. Vad gäller ovanstående fall vet jag inte hur de skulle bedömas. Det kan nog gå åt vilket håll som helst - ibland är inte juridik direkt logisk eller uppenbar.

 

Angående regelboken, håller med om att det kanske skulle vara bra att ha den som en e-bok för nedladdning och enbart sälja moduler med brickor och kartor. Men nu finns VASL och det komplicerar situationen. Och sedan vet vi ju inte hur avtalet mellan Hasbro och MMP ser ut.

Så sant, så sant. Jag säger inte att det skulle vara bra att göra den tillgänglig elektroniskt. Det jag ville belysa var att motsatsen inte heller är självklar.

 

P.S. kan inte någon fixa knappar för å ä och ö i forum menyn, utländskt tangentbord är inget kul...

Om du sitter på en Windows-maskin finns det ett hjälpmedel som heter "Teckenuppsättning" (?Character map?) där du kan kopiera de tecken du behöver. Finns under Accessories->System tools. Annars kan du prova med Alt+0229 (å), Alt+0228 (ä), Alt+0246 (ö), Alt+0197 (Å), Alt+0196 (Ä) och Alt+0214 (Ö).

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag dock ganska säker att inget annat än kopiering för eget bruk är tillåtet. Att låna en bok på biblioteket och kopiera är tillexempel inte tillåtet. Att kopiera något och ge till en vän är inte heller tillåtet, spelar ingen roll ifall det är ett spel som de spelar tillsammans.
Ovanstående stämmer definitivt inte. Du har bl.a. rätt att kopiera i utbildningssyfte (i vissa fall) och att kopiera delar av böcker och liknande, t.ex. att citera delar i en diskussion, recension o.d. Jag är inte jurist, men jag har läst lagtexten och vet att det finns sådana klausuler. Vad gäller ovanstående fall vet jag inte hur de skulle bedömas. Det kan nog gå åt vilket håll som helst - ibland är inte juridik direkt logisk eller uppenbar.

Nu var det i och för sig kopiera en bok som man inte äger som jag menade (tolka inte om allt jag skriver), eller en hel regelbok och ge bort. Visst finns undantag, men de är faktiskt ganska begränsade då det gäller undervisning. Tro mig, jag vet. Att högskolor och universitet missbrukat situationen, samt blivt ordentligt tillsagda av kontrollerande myndigheter är inget plus i kanten.

 

Däremot kan jag i forskningsyften kopiera lite friare, åtminstonde något som jag hoppas då jag ser ut över drivorna med kopierade artiklar. :)

 

Jag tror att vi egentligen skriver samma saker, bara att du verkar förstärka eller lägga extra meningar i det jag skriver... så nu avslutar jag den här diskussionen från min sida.

 

Tack för tipset om alt+XXXX. Jag har redan koll på det och det fungerar inte med mitt tangentbord, antagligen för att jag saknar den sifferuppsättningen som finns till höger på ett stort tangentbord.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi egentligen skriver samma saker, bara att du verkar förstärka eller lägga extra meningar i det jag skriver... så nu avslutar jag den här diskussionen från min sida.

Hmmm... :angry:

 

Det där tycker jag var ett ganska onödigt påhopp. Jag försöker inte lägga ord i din mun, men jag tycker däremot att du har betett dig otrevligt och det gör att jag är mer raljerande än vanligt. Om du tycker att jag har fått fel uppfattning så kanske du skulle fundera över hur du själv skriver i stället för att anklaga andra?

 

Det finns mycket mer som kan sägas, men om du tycker att det behövs så föreslår jag att vi tar det privat för att skona forumet. Om inte så skulle det vara trevligt med en ursäkt, så kan vi glömma saken sedan.

Link to comment
Share on other sites

För de som inte vill läsa lagtexten direkt, så finns det ett intressant examensarbete från Lunds Universitet: Examplarframställning för enskilt bruk. Arbetet sammanfattar även rättspraxis på området.

 

Något som är soklart är att det är OK att framställa papperskopior av t ex starterkitreglerna för enskilt bruk, t ex inom familjen eller bland nära vänner.

Link to comment
Share on other sites

Hej Patrik,

 

Ber om ursäkt... det var inte meningen att låta tvär... tyckte bara att vi framförde ungefär samma åsikt så det kändes inte viktigt att fortsätta diskussionen. Ha det bra. :)

 

Mattias: tack för upplysningen. Är ju inte alls dumt med att det är tillåtet att kopiera till nära vänner...

Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt... det var inte meningen att låta tvär... tyckte bara att vi framförde ungefär samma åsikt så det kändes inte viktigt att fortsätta diskussionen. Ha det bra. :)

OK, allt lugnt. Då blåser vi faran över; ni som sprang och gömde er kan titta fram igen! :lol:

 

Jag vill också be om ursäkt för att tonläget blev lite skarpt. Det är inte alltid lätt att reda ut missförstånd, och även om jag försöker göra det på snäll och fredlig väg så lyckas det inte alltid.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...