Jump to content

Har köpt starter kitet.... what next?


Cpt. Hanson

Recommended Posts

Kom hem från Gothcon för några timmar sen, där jag testade ASL och köpte starter kitet... Om jag nu bestämmer mig för att satsa på att ASL, vad bör jag köpa i nästa steg? Grundreglerna plus någon utav boxarna? Startkit nr 2?... Förslag?

Link to comment
Share on other sites

Har inte bestämt mig än, har bara spelat en enda gång faktiskt än så länge :D

 

kan man köpa någon annan modul till regelboken än "Beyond valor" ifall man vill spela något annat än "bara" ryssar mot tyskar? (Gillar iof östfronten, men är bara nyfiken vad man har för alternativ) Eller är beyond valor så himla bra att man inte bör starta med någon annan modul?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror iofs Starter Kit 2 är bra eftersom man troligen lär sig på ett smidigt sätt hur Ordnance fungerar. Säkert smidigare än kapitel C. Jag tror alltså att det är vettigt att köpa ASLSK 2 oavsett om man avser att fortsätta med de tyngre grejerna sen.

 

Ska man satsa på riktiga ASL måste man i princip börja med Beyond Valor eftersom många av systemets grundmarkörer finns där.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... verkar vara delade meningar på den fronten...

 

Men men... finns det några andra moduler som ni kan rekommendera ifall jag väljer att köpa regelboken + beyond valor? (det är iof nog en fråga som ligger rätt långt fram i framtiden...) är det i princip bara att köpa den modul som behandlar den front/del utav kriget som man är intresserad utav?

Link to comment
Share on other sites

Regelboken kommer man ju inte undan. Men efter den finns två alternativ.

 

Det första är Beyond Valor - Tyskar Ryssar på östfronten. Modul kommer att innehålla många kartor plus allt man behöver till både tyskar och ryssar.

 

Det andra är att istället köpa Paratrooper - Tyskar mot Amerikanska fallskärmsjägare i samband med dagen D. Boxen är en riktig tunnis men innehåller 8 små tajta infanteribetonade scenarion och två kartor. Man behöver dock fler kartor än man får i modulen.

 

Efter någon av dessa är det bara att köpa modul efter tycke och smak. Gung Ho och Code of Bushido brukar de flesta köpa sist eftersom de innehåller nya och ganska krångliga regler om jungelstrider, landstigningar, grottsystem och så vidare. Det finns till och med folk på detta forum som även efter tio års tid inte vill spela dessa två moduler för att de inte tycker det riktigt passar in i ASL-systemet. (Jag nämner inga namn Ola. ;) )

 

Tack Robert och Klas för att ni arrangerade ASL-turneringen på Gothcon. Trots att det "bara" var 8 deltagare fick jag möta 6 olika. Det var hur kul som helst!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Regelboken kommer man ju inte undan. Men efter den finns två alternativ.

 

Det första är Beyond Valor - Tyskar Ryssar på östfronten. Modul kommer att innehålla många kartor plus allt man behöver till både tyskar och ryssar.

 

Det andra är att istället köpa Paratrooper - Tyskar mot Amerikanska fallskärmsjägare i samband med dagen D. Boxen är en riktig tunnis men innehåller 8 små tajta infanteribetonade scenarion och två kartor. Man behöver dock fler kartor än man får i modulen.

 

Efter någon av dessa är det bara att köpa modul efter tycke och smak. Gung Ho och Code of Bushido brukar de flesta köpa sist eftersom de innehåller nya och ganska krångliga regler om jungelstrider, landstigningar, grottsystem och så vidare. Det finns till och med folk på detta forum som även efter tio års tid inte vill spela dessa två moduler för att de inte tycker det riktigt passar in i ASL-systemet. (Jag nämner inga namn Ola. ;) )

 

Tack Robert och Klas för att ni arrangerade ASL-turneringen på Gothcon. Trots att det "bara" var 8 deltagare fick jag möta 6 olika. Det var hur kul som helst!!! :)

Hmm tror nog att jag väljer beyond valor i så fall... paratrooper verkar inte innehålla så himla mycket... plus att jag nog nästan är mera intresserad utav Öst fronten.

 

Hade nog tyckt att det vore kul att prova på lite jungel strider, men om det är väldigt avancerat så bör man kanske vänta...

Link to comment
Share on other sites

PTO (Pacific Theater of Operations) rockar! Det visar helt klart hur starkt systemet är; Att man kan presentera en helt annan sida av striderna med jungel etc, och ändå använda samma grundregler! :)

 

Det trista angående PTO (Japaneser etc) är att de modulerna inte trycks längre och ingen verkar veta vad som kommer att ersätta dem... :(

Link to comment
Share on other sites

Hade nog tyckt att det vore kul att prova på lite jungel strider, men om det är väldigt avancerat så bör man kanske vänta...

SÅ krångligt är det inte, men det bästa är ändå att försöka hitta någon som redan har dessa moduler. Senare moduler (som Code of Bushido/Gung Ho! med djungelregler) bygger nämligen på att man har tidigare moduler. Man behöver brickor, spelplaner, regler o.s.v. från t.ex. Yanks för att kunna nyttja de senare modulerna fullt ut.

 

Code of Bushido innehåller Japaner, men det går ju inte att spela med bara dem. Man behöver dessutom Amerikaner (Yanks) och/eller Britter (For King and Country?). Därför måste man ha någon av dessa innan det är mening att köpa CoB.

 

Jag skulle starkt rekommendera att man, när tiden är rätt, siktar på att skaffa "Beyond Valor", "Yanks" och "For King and Country". Dessa moduler innehåller grunden som resten bygger på eftersom man får de viktigaste nationaliteterna: Ryssar, Tyskar, Amerikaner och Britter. Code of Bushido kommer därnäst med djungelregler & Japaner.

Link to comment
Share on other sites

Kom hem från Gothcon för några timmar sen, där jag testade ASL och köpte starter kitet... Om jag nu bestämmer mig för att satsa på att ASL, vad bör jag köpa i nästa steg? Grundreglerna plus någon utav boxarna? Startkit nr 2?... Förslag?

starter kit #2 verkar vara en sjyst väg att gå, för eller senare kommer du att köpa allt (ifall du fastnar).

 

Själv tänker jag starta upp mitt ASL spelande till hösten, 12 år efter senaste genomläsningen av regelboken och det känns som om starter kit #1 och #2 är den perfekta vägen att komma igång med (och så får man ju allt köpt) samt få igång några gamla SL/CoI spelare med. :)

 

har det någon gång gjorts en svensk översättning av reglerna, såsom för SL?. som sagt var, kul att ha allt som finns att få tag på. B)

Link to comment
Share on other sites

Hmm ok, får som sagt fundera på om jag ska gå "Starterkit vägen" med lite i taget som uppvärmning innan man släpper den stora regel "bomben" eller "stora regelklumps vägen" med allting på en gång.

 

När det gäller moduler så tycker jag egentligen att de flesta utav modulerna verkar spännande (de enda egentliga undantagen är paratroopers och partisans som inte låter så himla spännande) Men finns det några moduler som man absolut bör undvika, däför att dom rent ut sagt är dåliga? Eller är det i princip bara att välja och vraka efter att man köpt grund modulerna (Beyond valor, Yanks! och for king and country)?

Link to comment
Share on other sites

Modulerna innehåller ju förutom scenarion också brickor och bräden. Så även om scenariona i t.ex. The last Hurrah kanske inte är superbra (det kanske de är, vet inte själv) så lär det finnas massor med bra scenarion med Norrmän/Polacker/Holländare/Belgier eller Greker. Detsamma gäller brädena.

 

När man köpt grunden, regelbok+BV så har man redan otroligt många scenarion att välja på, om man söker lite på nätet. det största hindret är då bräden. Köper man Yanks/FKaC löser sig detta till stor del, samt Amerikanerna/Britternar. I det läget kan man förmodligen spela i flera år utan att köpa mer.

Sen har vi alla historiska grejer.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

har starter kitet dykt upp i spelbutiker? kan tänka mig att det är en produkt som åtmistonde kan locka en del ungdomar som tröttnat på meningslösa datorspel (även om det finns ett fåtal som faktiskt går att spela).

 

ang. översättning... jo det blir ju lite termer att f ö rsvenska eller helt enkelt beh å lla p å engelska. Kan en svensk översättning av starter kit reglerna hjälpa till att få nya spelare? Själv körde jag igång med Squad Leader som 13-åring och hade jag då haft en regelboken på svenska (den hittade jag senare) så hade det säkert kortat ner inlärningen med ett par veckor, månad eller så.

Link to comment
Share on other sites

När man köpt grunden, regelbok+BV så har man redan otroligt många scenarion att välja på, om man söker lite på nätet. det största hindret är då bräden. Köper man Yanks/FKaC löser sig detta till stor del, samt Amerikanerna/Britternar.

låter som ett bra förslag för newbies... ang. kortorna så kan man ju alltid shoppa nu under deras MMP close out.

Link to comment
Share on other sites

Men finns det några moduler som man absolut bör undvika, däför att dom rent ut sagt är dåliga? Eller är det i princip bara att välja och vraka efter att man köpt grund modulerna (Beyond valor, Yanks! och for king and country)?

Av grundmodulerna så finns det inga som man bör undvika av det skäl som har nämnts: man får med kartor och liknande som används i andra moduler. Det enda undantaget är möjligen Paratrooper eftersom den inte tillför något som inte finns i Yanks (med undantag för kartan, men den kan man ju skaffa löst).

 

Däremot finns det en del historiska moduler som kanske inte är så väldigt viktiga eller bra. Den som jag direkt tänker på är Blood Reef: Tarawa som jag själv tycker är dålig. Jag skulle gradera moduler på följande vis:

 

Måste ha (enormt mycket spelvärde för pengarna):

 

Beyond Valor

Yanks

For King and Country

Code of Bushido

Red Barricades

 

Vill ha (Tillför viktiga komponenter):

 

West of Alamein

Hollow Legions

Croix de Guerre

The Last Hurrah

Partisan

Doomed Battalions

Gung Ho

 

Kan skippa (kul, men inget viktigt bygger på dessa):

 

Kampfgruppe Peiper I & II

Pegasus Bridge

Paratrooper

Hedgerow Hell

Streets of Fire

Operation: Watchtower

Operation: Veritable

A Bridge Too Far

Solitare ASL

Starter Kit #1

 

Bör skippa (inte speciellt kul/bra):

 

Blood Reef: Tarawa

 

Om man har de två första kategorierna så har man hela systemet (förutom några bräden) och kan då spela så gott som alla scenarion från journaler och andra tidningar. Man kan skippa någon modul här, men jag skulle inte rekommendera det. De senare två kategorierna kan man däremot skippa utan vidare betänkligheter eftersom det finns ytterst lite som använder komponenter från dessa moduler.

Link to comment
Share on other sites

Av grundmodulerna så finns det inga som man bör undvika av det skäl som har nämnts: man får med kartor och liknande som används i andra moduler. Det enda undantaget är möjligen Paratrooper eftersom den inte tillför något som inte finns i Yanks (med undantag för kartan, men den kan man ju skaffa löst).

 

Däremot finns det en del historiska moduler som kanske inte är så väldigt viktiga eller bra. Den som jag direkt tänker på är Blood Reef: Tarawa som jag själv tycker är dålig. Jag skulle gradera moduler på följande vis:

 

Måste ha (enormt mycket spelvärde för pengarna):

 

Beyond Valor

Yanks

For King and Country

Code of Bushido

Red Barricades

 

Vill ha (Tillför viktiga komponenter):

 

West of Alamein

Hollow Legions

Croix de Guerre

The Last Hurrah

Partisan

Doomed Battalions

Gung Ho

 

Kan skippa (kul, men inget viktigt bygger på dessa):

 

Kampfgruppe Peiper I & II

Pegasus Bridge

Paratrooper

Hedgerow Hell

Streets of Fire

Operation: Watchtower

Operation: Veritable

A Bridge Too Far

Solitare ASL

Starter Kit #1

 

Bör skippa (inte speciellt kul/bra):

 

Blood Reef: Tarawa

 

Om man har de två första kategorierna så har man hela systemet (förutom några bräden) och kan då spela så gott som alla scenarion från journaler och andra tidningar. Man kan skippa någon modul här, men jag skulle inte rekommendera det. De senare två kategorierna kan man däremot skippa utan vidare betänkligheter eftersom det finns ytterst lite som använder komponenter från dessa moduler.

Tack pmanlig, ska spara den där listan. Om jag börjar köra "på riktigt" så kommer jag nog att åtminstone köpa de tre stora nations modulerna (BV, Yanks och For king & country)

 

Tack allihopa för hjälpen förresten :D

 

Två sista fråga bara: Vad finns det för versioner utav spelet och är äldre versioner kompitabla med nya? (kan vara bra att veta ifall man t.ex. ska köpa begagnat)

Link to comment
Share on other sites

Två sista fråga bara: Vad finns det för versioner utav spelet och är äldre versioner kompitabla med nya? (kan vara bra att veta ifall man t.ex. ska köpa begagnat)

 

Alla olika versioner av moduler/regler är kompatibla. Dom moduler som har kommit ut i en andra utgåva (med större text i kapitel H, bättre tryck/stansning av counters, ev. fler kartor) är:

 

Beyond Valor (En tredje utgåva är på gång)

Paratrooper

The Last Hurrah

Hollow Legions

Doomed Battalions

 

For King And Country kan väl ses som en andra utgåva av de brittiskt brickorna med tillhörande kapitel H.

Link to comment
Share on other sites

Använder inga andra scenarion SS trupper, eller var du ironisk?

 

Det ingår blåa SS-brickor i BV, men av någon anledning tryckte MMP upp en hel uppsättning svarta SS-brickor som en del av A Bridge Too Far.

 

Har varit mycket diskussion om vilken färg som är bäst osv. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det ingår blåa SS-brickor i BV, men av någon anledning tryckte MMP upp en hel uppsättning svarta SS-brickor som en del av A Bridge Too Far.

 

SS-squads/half-squads kommer enligt följande:

 

Beyond Valor (1:a och 2:a utgåvan):

6-5-8/3-4-8 (blå)

 

KGP I:

6-5-8/3-4-8 (blå)

 

KGP II:

8-3-8/3-3-8 (blå)

 

Doomed Battalions (1:a och 2:a utgåvan):

8-3-8/3-3-8 (blå)

4-6-8/2-4-8 (blå)

 

A Bridge Too Far:

6-5-8/3-4-8 (blå)

4-4-7/2-3-7 (blå)

5-4-8/2-3-8 (blå)

 

plus

 

6-5-8/3-4-8 (svart)

8-3-8/3-3-8 (svart)

4-6-8/2-4-8 (svart)

5-4-8/2-3-8 (svart)

4-4-7/2-3-7 (svart)

2-2-8 (svart)

1-2-7 (svart)

 

 

blåa 5-4-8 och 4-4-7 finns endast i ABTF.

Link to comment
Share on other sites

KGP II:

8-3-8/3-3-8 (blå)

Det var väldigt generöst att kalla dem (blå)... :lol:

 

blåa 5-4-8 och 4-4-7 finns endast i ABTF.

De används förvisso inte på så många andra ställen heller... Jag kan komma på några KE-scenarion som kanske skulle kunna använda dessa brickor, i övrigt så används de väl bara i ABTF?

Link to comment
Share on other sites

Sedan ABtF har det (enligt mig) blivit klart vanligare att designers ger SS ELR lägre än 5, och att deras moral inte är understruken, och att 548 används för SS när de inte ska vara fullt så grymma som 658.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

KGP II:

8-3-8/3-3-8 (blå)

Det var väldigt generöst att kalla dem (blå)... :lol:

 

Sant - dom 8-3-8:or som kom i DB tror jag var ersättningsbrickor till dom lila som kom i KGP II.

 

Även PANZOOKA brickorna ersattes.

 

blåa 5-4-8 och 4-4-7 finns endast i ABTF.

De används förvisso inte på så många andra ställen heller... Jag kan komma på några KE-scenarion som kanske skulle kunna använda dessa brickor, i övrigt så används de väl bara i ABTF?

 

Kan nog stämma. Det kanske några scenarion där det finns t.ex. 4-4-7:or och där det står i en SSR att dom är SS och att t.ex. den brutna moralen är ett högra och där skulle man kanske kunna använda dom.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...