Jump to content

LOS


GreenBladeRising

Recommended Posts

Hej!

Kommer nu med ytterligare en fråga. Angående LOS och LOS mellan olika höjdnivåer, hur räknar man ut LOS ifrån en höjd exakt... jag tänker på i de fall där hus etc står på marknivå och man vill skjuta några hexes bortom dessa.

 

Vi gjorde som följande när vi spelade sist att vi ritade upp ett rutnät. Där en höjd är en ruta hög och ett hus likaså. Eftersom enheten befinner sig på en rutas höjd så drog vi en linje ifrån centrum på rutan ovanför denna ruta så att säga till centrum på den ruta där beskjutningen skulle ske, i detta fall gick linjen precis ovanför taknocken och jag hade således LOS.

 

Frågan är alltså följande, gjorde vi detta på ett korrekt vis eller hur beräknar man LOS i höjdled, i exemplet utgår vi ifrån enplansbyggnader.

 

tack på förhand!

 

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Kapitel A.6 innehåller exakt det du vill veta, i synnerhet A6.4:

6.4 Blind Hexes: Assuming an otherwise clear LOS, even if a firing (or target) unit is at an elevation > the height equivalent of any intervening full level obstacle, a number of potential target hexes that are both directly behind that obstacle and also equal to the full level height equivalent (i.e., ignoring any half-level) of that obstacle are considered Blind Hexes to the firer. Blind hexes cannot be seen by the firer unless the Blind Hex is at an elevation ³ the full-level height of the obstacle (in which case it is not a "Blind" hex after all). This "blind" area can increase as the range to the obstacle increases (6.41), and/or decrease according to the extent of elevation advantage over the obstacle (6.42)

 

Dvs, 1-våningshinder såsom hus, träd, etc bildar alltid 1 blind hex. Oavsett hur högt upp du är. För var femte hex mellan skytten och hindret ökas antal blind hexes med ett.

 

Med kullar så är det lite annorlunda; Där bildas en blind hex först efter den femte hexen, och bildar sedan ytterligare blind hexes för var femte hex.

 

Frågesport!

Hur många blind hexes?

1. Jag står på level 2. 6 hexes bort ligger ett envåningshus.

 

2. Jag står på level 2. 1 hex bort ligger ett envåningshus.

 

3. Jag står på level 3. 3 hexes bort ligger ett envåningshus.

 

4. Jag står på level 2. 4 hexes bort ligger en envåningskulle.

 

5. Jag står på level 3. 5 hexes bort ligger en envåningskulle.

 

6. Jag står på level 1. 4 hexes bort ligger en envåningskulle.

 

 

Rätt svar i vit text nedan:

 

 

1. 2

2. 1

3. 1

4. 0

5. 0

6. Oändligt (jag står på samma nivå som kullen är hög)

Link to comment
Share on other sites

Tack tack,

Jag är ju ASLSK'are ännu så den biten hade jag förståss inte tillgång till. Så, första hex efter en blind hex går att beskjuta? I ditt exempel, räknar du level 1 som markplan eller en nivå ovanför?

 

Eftersom ingen påpekat det än: Markplan är level 0. (Det nämns inte i SK-reglerna eftersom det bara är markplan och kullhöjd som existerar; i fulla regler får du flervåningshus, flerstegskullar, dalar och sänkor med mera).

 

I SK blir det ganska enkelt eftersom kullarna aldrig är högre än level 1, och blind hexes med andra ord aldrig blir relevanta. Du kan se från en kulle över en envåningsbyggnad (alla byggnader är envåningshus i SK) till en kulle på andra sidan, men du kan aldrig se markplan "bakom" byggnaden (eller bakom en andra kulle, eller en skog, eller en grönskande orchard).

 

Se sida 3 i din SK2-regelbok.

 

Du kan också ganska lätt visualisera detta om du tänker dig att alla hinder är exakt lika höga. De fulla LOS-reglerna är dock inte alltid lika lätta att visualisera. :-)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom ingen påpekat det än: Markplan är level 0. (Det nämns inte i SK-reglerna eftersom det bara är markplan och kullhöjd som existerar; i fulla regler får du flervåningshus, flerstegskullar, dalar och sänkor med mera).

 

I SK blir det ganska enkelt eftersom kullarna aldrig är högre än level 1, och blind hexes med andra ord aldrig blir relevanta. Du kan se från en kulle över en envåningsbyggnad (alla byggnader är envåningshus i SK) till en kulle på andra sidan, men du kan aldrig se markplan "bakom" byggnaden (eller bakom en andra kulle, eller en skog, eller en grönskande orchard).

 

Se sida 3 i din SK2-regelbok.

 

Du kan också ganska lätt visualisera detta om du tänker dig att alla hinder är exakt lika höga. De fulla LOS-reglerna är dock inte alltid lika lätta att visualisera. :-)

 

 

Tack för förtydligandet!

 

mvh

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...