Jump to content

AFV Smoke Dispenser turordning


carlsson

Recommended Posts

Situationen är följande:

Jag spenderar 1 MP och blir då påskjuten från en AT-kanon som har legat HIP. Hur jag än gör får AT-kanonen ett skott till på mig innan jag försvinner ur dennes LOS. Jag vill gärna inte bli träffad av den eftersom det i princip garanterar en säker död.

 

I det läget; Får jag kasta rök INNAN jag spenderar nästa MP?

Eller är det bara att hålla tummarna och be till högre makter?

Link to comment
Share on other sites

I det läget; Får jag kasta rök INNAN jag spenderar nästa MP?

Eller är det bara att hålla tummarna och be till högre makter?

 

Nja, du får inte lägga rök INNAN du spenderar 1 MP, men å andra sidan kan inte den lede fi skjuta på dig innan du spenderat 1 MP.

Försök lägg rök, om du lyckas har du spenderat 1 MP. Om du misslyckas, har du inte spenderat någon MP

och får försöka hitta ett annat sätt att ta dig ur knipan.

Link to comment
Share on other sites

Situationen är följande:

Jag spenderar 1 MP och blir då påskjuten från en AT-kanon som har legat HIP. Hur jag än gör får AT-kanonen ett skott till på mig innan jag försvinner ur dennes LOS. Jag vill gärna inte bli träffad av den eftersom det i princip garanterar en säker död.

 

I det läget; Får jag kasta rök INNAN jag spenderar nästa MP?

Eller är det bara att hålla tummarna och be till högre makter?

 

Ja absolut! Kanske har jag missförstått din fråga här men reglerna i D 13 är enligt mig ganska tydliga på denna punkt (för atta vara ASLRB :). Du spenderar 1 MP och blir beskjuten. Nu poppar du rök +1MP (motståndaren kan skjuta igen eftersom du spenderat ett nytt MP poäng). Men nu har han röken att räkna med. Hade du inte lyckats med att poppa rök= Inget spenderat MP poäng och enligt C. 6.17 så får han inte skjuta. Däremot tror jag att "du är kokt i....", om du hunnit spendera två eller mer poäng i samma ruta innan första skottet går eftersom D. 13.2 säger att 1MP kostnaden för rök inte kan sammanfalla/sammanräknas med någon annan MP kostnad.

B)

Link to comment
Share on other sites

Däremot tror jag att "du är kokt i....", om du hunnit spendera två eller mer poäng i samma ruta innan första skottet går eftersom D. 13.2 säger att 1MP kostnaden för rök inte kan sammanfalla/sammanräknas med någon annan MP kostnad.

Beror givetvis på vilken MP skottet tas emot. I bland väntar man ju för att få ner vissa To Hit DRMs.

Link to comment
Share on other sites

Situationen var dessvärre något krångligare, och i min iver att förenkla frågan något tog jag bort jag "vissa" viktiga detaljer...

 

Fordonet i fråga är en OT, som har gått BU. Den enda rök som dom har är Inherent Crew Smoke. Frågan lyder således:

- Får man gå CE *och* kasta rök innan man spenderat klart sitt nästa MP?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Situationen var dessvärre något krångligare, och i min iver att förenkla frågan något tog jag bort jag "vissa" viktiga detaljer...

 

Fordonet i fråga är en OT, som har gått BU. Den enda rök som dom har är Inherent Crew Smoke. Frågan lyder således:

- Får man gå CE *och* kasta rök innan man spenderat klart sitt nästa MP?

 

:)

 

BU OT kan lägga rök på en 1:a (dr) och man använder samma regler som för Smoke Dispenser, således spenderar man 1 MP om man lyckas lägga Smoke eller ingen i annat fall.

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Situationen var dessvärre något krångligare, och i min iver att förenkla frågan något tog jag bort jag "vissa" viktiga detaljer...

 

Fordonet i fråga är en OT, som har gått BU. Den enda rök som dom har är Inherent Crew Smoke. Frågan lyder således:

- Får man gå CE *och* kasta rök innan man spenderat klart sitt nästa MP?

Ja du får gå CE innan du försöker lägga rök. Misslyckas rök-läggningen är du fortfarande CE dock även om ingen MP spenderas.

Tror tom att du kan gå CE och försöka skjuta kanon-crewn med t.ex. kanon/AAMG.

Har du tidigare i MPh gått BU, skjutet BFF så kan du inte byta BU/CE status.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...