Jump to content

Använda DC mot fortifierad byggnad


carlsson

Recommended Posts

När man placerar en DC mot en fortifierad byggnad så kan man göra det på två sätt:

a/ Mot fienden i byggnaden som då får full effekt +TEM.

b/ För att skapa en Breach, varav fienden får halv effekt +TEM, och väggen som får full effekt +TEM.

 

Min fundering är; Varför vill man nånsin breacha en fortifierad byggnad? Naturligtvis för att kunna advanca in och ta fienden i CC. Men är inte full effekt +TEM tillräckligt bra?

 

Skulle vara intressant att höra era åsikter kring detta!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att en Fanatisk Ryss i en Fabriks eller stenhusbyggnad kan vara svår att knäcka med +4 TEM, då skulle en "Breach" kunna vara ett alternativ för att kunna attackera i CC. Det skapa valmöjligheter helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att en Fanatisk Ryss i en Fabriks eller stenhusbyggnad kan vara svår att knäcka med +4 TEM, då skulle en "Breach" kunna vara ett alternativ för att kunna attackera i CC. Det skapa valmöjligheter helt enkelt.

 

Visst är det så.

Själv är jag dock extremt försiktig när det gäller CC eftersom CC:n är absolut, och det är ju inte sällan motståndaren har slått en dubbeletta och dödat allt man gick in med. För stor risk helt enkelt, då skjuter jag hellre ut fienden, eller som sagt kastar in en DC...

 

Det är klart, olika situationer ger olika möjligheter och krav. Om det är sista rundan på ett scenario och man MÅSTE slå ut killarna i fortet, ja då är det ju säkrare med en Breach...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

När man placerar en DC mot en fortifierad byggnad så kan man göra det på två sätt:

a/ Mot fienden i byggnaden som då får full effekt +TEM.

b/ För att skapa en Breach, varav fienden får halv effekt +TEM, och väggen som får full effekt +TEM.

 

Min fundering är; Varför vill man nånsin breacha en fortifierad byggnad? Naturligtvis för att kunna advanca in och ta fienden i CC. Men är inte full effekt +TEM tillräckligt bra?

 

Skulle vara intressant att höra era åsikter kring detta!

Vanligtvis väljer man 30 FP +4. Men om fienden är concealed och vägrar skjuta (dvs. han fruktar inte en 12 Fp +4,

så är det bra att man kan deklarera en 6 FP +4 istället (=Breach), det kan även få motståndaren att skjuta när han inser att du kommer åt honom ändå, och om han misslyckas att stoppa ditt breach försök så blir attacken nu 12 FP +4, eftersom enheten droppade sin concealment i sitt försök att stoppa placeringen av sprängladdningen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...