Jump to content

121 End Station Budapest


Olsson

Recommended Posts

Vi har tagit för vana att spela Grund-Modulers scenarion ifrån "pärm till pärm" vartefter de ges ut. 5:e Augusti 2006 påbörjades scenario 113, Liberating Bessarabia. Nu, ca 1,5 år senare, efter många mastiga AOO-scenarion har vi nu kommit fram till en riktig best, 121 End Station Budapest. Ca 55 squad:ar, 10 Turns. Ett scenario värdigt en AAR.

 

En bild säger mer. Därför ligger tonvikten i denna AAR på bilderna (länkade till egen hemsida) och inte i texten.

 

AAR 121 End Station Budapest, ftf i Lillån Mars-08

av Olsson

 

Rumanian-Ago, Hungarian-Olsson

 

VC i sammanfattning:

Ungraren skall ha minst en good-order, non-crew, MMC i byggnad J3 (Järnvägsstationen (Factory)) vid slutet.

 

Rumanian Pros:

Många Squadar.

 

Rumanian Cons:

Bra defensiv terräng (stenhus, Rubble).

 

Hungarian Pros:

Bra defensiv terräng (stenhus, Rubble), Pansar.

 

Hungarian Cons:

Färre Squadar, Hth CC (tål inte lika mycket förluster som Rumänen).

 

 

Rumänsk taktik:

Kringående rörelse på sin vänsterflank. Byta Squad mot Squad.

 

Ungersk taktik:

Statiskt Djupförsvar på sin vänsterflank. Taktiskt tillbakadragande på sin högerflank.

Slutligen allmänt tillbakadragande mot VC-byggnad.

 

 

Förlopp:

Turn 1:

Rumänsk framryckning.

 

Turn 2:

Rumänsk framryckning. Nimrod går i position för att möta Rumänska MTR:s. Slås ut.

 

Turn 3:

Ungerska högerflanken faller tillbaka med concealment i behåll. Eld utbyts på Ungerska vänsterflanken, inga egentliga resultat.

 

Turn 4:

1:a stridskänningen på Rumänska vänsterflanken. En PF slår ut Toldi:n. Ungraren fortsätter tillbakadragande. Rumänen går i HtH-CC i hus 45Y4, 1 sq var förloras. Huset förloras.

Zrinyi går i position för att möta Rumänska MTR:s. Shock:as, Slås ut.

 

Turn 4

Turn 4 detalj

 

Turn 5:

Rumänsk long range FT orsakar förluster.

 

Turn 6:

Ungerska högerflanken får en knäck när 9-1 + MMG faller relativt enkelt efter en dålig DFph samt efter att ha missat ett Ambush CC.

Hedersomnämnande till Ungersk hsq (hex 51X2) som förhindrat en Rumänsk överflygling genom 2 st suveräna CC:s.

 

Turn 6

 

Turn 7:

En "All Inn" Rumänsk attack på den Ungerska nyupprättade försvarlinjen. Ungerska lilla dödsstjärnan 9-2+347+HMG lever för en gångs skull upp till förväntningarna. Först mosar den Rumänsk 9-2 med tillhörande 2 squads i föregående PFPh, sedan Ambushar och CC:ar den ner framrusande 9-1 med squad. Var vid setupen fundersam över dess placering, tyckte kanske att det var en något utsatt position mitt i spelplanen. Visade sig funka. Flera Ambush med efterföljande CC fastnar i Melee. En Truck hittade fri väg till baksidan av VC-byggnad, sneaky.

 

Turn 7

 

Turn 8:

Reträtt med alla tillgängliga Ungerska trupper till ett "last stand" i VC-byggnaden. lilla dödsstjärnan kollapsar under trycket.

 

Turn 8

 

Turn 9:

Känner som ungrare mig relativt nöjd med vad jag fått tillbaka i VC-byggnaden. Tror mig kunna ha en relativt bra chans hålla Rumänerna på avstånd.

 

Turn 9

 

Turn 10:

Oväntat många Rumäner kravlar sig ur spillrorna och rusar besinningslöst mot Järnvägsstationen. Ineffektiv DF följs av KIA DC och KIA FT i AFPh följt av effektit HtH CC. Samtliga Ungerska enheter i byggnaden elimineras. Slaget förlorat.

 

Turn 10

 

Förluster:

Ungrare - 2/3 (12 sq + 3 fordon)

Rumän - 1/2 (14,5 sq)

 

Ungersk analys:

Är ändå nöjd med mitt försvar,fungerade som jag tänkt mig med undantag av pansaret som missköttes. Speciellt Zrinyi:ns 105 mm (20 FP) hade ju kunnat orsaka stora skador. Nu åstadkom den ingenting ! Vissa positioner hade jag också tänkt skulle bjuda bättre mostånd (ex. MMG i 51W7).

Rumänens squad övertag blev trots allt tillslut för stort. Känns som att avgörandet låg i den tidiga förlusten av pansaret, det har man inte råd med.

 

Rumänsk analys:

Överlåter jag till Ago.

 

 

Scenariot förlöpte som vi trott med mycket CC och stora förluster. Annorlunda med ett scenario från 1945 i stadsmiljö med så relativt usla enheter. Svårt att bygga stora FG:s, mycket Rowhouses.

Kul scenario som vi ger betyg 4 av 5. Dock tidskrävande, 3 sittningar, ca 10 h.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra AAR

 

Rumänsk analys: Huvudplanen var att låta 4-4-47:orna låsa de ungerska enheterna på norrflanken, utan att vara allt för aggresiv och angelägen om att nå stationen. Under tiden skulle 3-4-7:orna tillsammans med 5-3-7:orna göra en "omfattning" vänster för att gå runt huvudförsvarslinjen. Jag avdelade alla mtr:s och hmg för att lägga eld längs med järnvägen,för att förhindra ungersk förflyttning mellan fronterna. Turligt nog lyckades jag tidigt slå ut alla ungerska AFV (mtr, CH, PF), vilket gjorde avancemanget lättare. Det numerära övertaget hos rumänerna gjorde att jag inte behövde bry mig speciellt mycket om förlusterna utan kunde anfalla utan vara orolig. När jag dessutom kunde använda en "magic truck" för att förflytta HMG till stationen så kändes det bra. Olsson försökte desperat att få in enheter i stationen för att eliminera HMG:n men resterna av rumänernas enheter stormade stationen och lyckades med hjälp av ett par "snake eyes" på FT och DC eliminera de sista ungerska enheterna. Segern blev min men om inte de ungerska AFV:na gått en så tidig död tillmötes och FT inte fungerat till 100% hade utgången kunnat blivit helt annan.

 

Ett mycket bra scenario som kan spelas igen(om tiden finns), kan verkligen rekomenderas.

 

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Håller n iverkligen på och jobbar er igenom AOO? Det är ju en uppsjö med massiva scenarion där. 10 turns är ju bara en uppvärmning!

500

150

280

450

540

510

605

495

440

600

550

165

 

Det där är raddan med enheter * turns från min databas. Ett turneringsscenario ligger på 100-180. Dessa gubbar ligger som en kampanjdag i RBIII, ju. Oj oj oj vad jag är imponerad, och avundsjuk. Berätta gärna vilka som är bäst.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Berätta gärna vilka som är bäst

ARMIES OF OBLIVION

Resultat av spelningar, Olsson - Ago

 

Scenario; Namn; Betyg scenario (1-5 bäst); Vinnar nation; Segermarginal (1-3 störst)

 

111 BALKAN SIDESHOW 5 J 1

112 OUT OF COWARDICE 2 J 2

113 LIBERATING BESSARABIA 2 R 3

114 CAUTIOUS CRUSADERS 3 Sl 2

115 HUNS OF STEEL 4 R 1

116 THE SIXTH BLOW 4 U 3

117 WITH TIGERS ON THEIR TAIL 2 R 3

118 DOWNSIZING THE UPRISING 3 S 3

119 ANCIENT FEUD 3 U 3

120 RETURN TO SENDER 2 T 3

121 END STATION BUDAPEST 4 Ru 2

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...