Jump to content

Att tänka på vid setup


Daniel

Recommended Posts

Hej gott folk!

 

Som vi säker har sett i en annan tråd så är min vinststatistik inte den bästa.

Jag har funderat en del på vad detta kan bero på och det verkar som att en del

ligger i att jag fortfarande har dålig koll på en hel del regler, andra saker som spelar in är att jag fortfarande har dålig timing eller saknar kunskap om generella

strategier under själva spelets gång.

 

En av de viktigaste felen jag gör är nog dock min setup. Jag har jätte svårt för

att göra en setup, det spelar ingen roll om det är som försvarare eller som anfallare (det är nog ev. lite enklare som anfallare). Mitt problem är att jag har svårt att komma på en "plan", alltså fundera ut hur, när, var jag ska agera osv.

 

Så utifrån detta undrar jag om det finns någon som känner för att dela med

sig av hur du går tillväga när du gör en setup, vad tänker du på, vad kollar du upp osv.

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

En spännande tråd, som också skiljer sig beroende på om man är anfallare eller försvarare!

 

Några saker jag direkt kommer på:

- Läs Annual's och Journaler. I dem finns det många matnyttiga tips.

- Vad gäller ren taktik så försök att visualisera spelområdet utan hexagoner och tänk dig i ditt inre vad det är du vill uppnå. Var behöver man sätta upp styrkepunkter, var ska du låta fienden slippa igenom?

- I ASL behövs rallypositioner, dvs platser dit brutna enheter kan springa när dem bryter. Sätt en ledar längst bak i ett skogsmassiv och låt dina brutna stackare springa dit.

- Stacka inte.

- Använd rök. Var dock realistisk; en tysk fallskärmstrupp har 1/6 att lägga rök. Har du en MF över, så försök lägga rök, men basera inte ett anfall över öppen mark på att han ska lyckas, för det gör han troligen inte, vilket däremot en amerikansk dylik gör.

- Fundera på vad dina enheter har för styrkor och svagheter. Är det lämpligt att anfalla med amerikanare med moral 6 genom en Firelane? Klarar en fanatiskt SS-enhet av att äta några duster med fiendekulor? Var behövs din starka enheter och var kan du sätta dem svagare?

- Deploya nästan alltid så mycket som möjligt. Med fler enheter blir du fler mål för fienden vilket betyder att du är svårare att slå ut.

- Och framförallt, det som de allra flesta missar (även ofta jag): Ha en plan! Sätt upp mål, som jag beskrev i första punkten, vad du ska genomföra.

- Sist men inte minst: Håll dig till planen. Börja inte vela.

 

Finns mängder av fler tips och tricks, men nu måste jag jobba...! :)

 

PS. Ingen regel utan undantag. DS.

Link to comment
Share on other sites

I anfall:

Gör setup och runda 1 samtidigt.

Sätt inte upp enligt scenariots instruktioner, utan sätt dina trupper där du vill se dem efter runda 1 (med utgångspunkt i scenariots instruktioner).

Sedan flyttar du tillbaka trupperna till startlinjen, var för sig. På så vis hamnar alla på rätt plats, och du upptäcker om det finns flaskhalsar, som att alltför många enheter tvingas springa igenom samma hex. På samma sätt undviker du att sätta några grupper på ett avsnitt där de sedan kommer bli hopplöst efter och meningslösa, i stället för att delta i huvudangreppet.

 

I försvar:

Var realistisk.

Kan verkligen din huvudförsvarslinje hålla i 5 rundor?

Är det verkligen så svårt för fienden att överleva din eld som du tror?

Vad händer om? Var bered på att fienden kanske inte anfaller som du tänkt dig.

Förlora inte flyglarna! När fienden överflylar dig och kommer in bakom fösvinner rout, säkra rallyplatser, skulk- och omgrupperingsmöjligheter. Ditt försvar blir statiskt och kan besegras bit för bit i isolerade positioner. En liten halvgrupp kan bakom dina linjer ställa till med mer ofog än en hel pluton framför linjerna.

Kom ihåg att det tar längre tid att forcera två halvstarka linjer än en stark.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

En gott tips är: läs Victory Conditions; och när du är klar med det: läst det igen. Jag vet inte hur många gånger jag läst/uppfattat fel och att det sedan gått åt skogen. (Det går ofta år skogen när jag läser rätt oxå; men att inte utgå från VC är en garanti för att det skall sluta illa.)

 

Övrigt som försvarare:

* Glöm inte Bore site

* Fire lane positioner för dina MG

* Sätt inte upp så att en killerstack kan skjuta dig sönder och samman i första prep.

* Se till att du hotar eventuella snabba/öppna attacklinjer.

* Om du har dummies, försök att utnyttja dessa maximalt (ett helt kapitel i sig).

* Försök att få lite trupper concealed vid start.

* Lär dig utnyttja residual fire så att få enheter kan täcka många hexar.

* Eld disciplin - skjut inte på första bästa enhet.

osv. osv. ...

Link to comment
Share on other sites

En gott tips är: läs Victory Conditions; och när du är klar med det: läst det igen. Jag vet inte hur många gånger jag läst/uppfattat fel och att det sedan gått åt skogen. (Det går ofta år skogen när jag läser rätt oxå; men att inte utgå från VC är en garanti för att det skall sluta illa.)

 

Gäller även SSR.

 

Dessutom om det är något oklart i VC/SSR - se till att bestämma med motståndaren innan man börjar hur det skall tolkas/spelas.

Link to comment
Share on other sites

Gäller även SSR.

 

Dessutom om det är något oklart i VC/SSR - se till att bestämma med motståndaren innan man börjar hur det skall tolkas/spelas.

 

 

Vilket får mig att tänka på: Gå igenom hela scenariot med din motståndare innan ni börjar:

- Hur ligger kartorna?

- Vilka trupper, kommer in var?

- Är det några speciella enheter som behöver gås igenom extra så att båda förstår hur det fungerar?

- Vilka SSR finns och vad betyder dem? (Några SSR, som t ex Extreme Winter, som behöver gås igenom?)

- Victory Conditions? Här måste man vara överens INNAN man börjar spela.

 

Det är alltid bra att båda har en övergipande bild av scenariot innan man kör igång! :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...