Jump to content

Red Barricades - Tips och trix


B-E Karlsson

Recommended Posts

Hejsan.

 

I slutet av månaden så kommer jag påbörja min första HASL kampanj. Det blir den stora kampanjen (#3) av RB så det är verkligen djupt vatten för mig både regelmässigt och taktikmässigt. Jag ska spela försvarande ryss mot en ordentligt erfarnare motspelare. Att jag kommer få stryk är mer än troligt (sedan kommer jag förhoppningsvis lära mig en massa) men är det någon som sitter på några hjälpfulla tips eller länkar om hur jag ska gå tillväga för att i allafall ge tysken en blodig näsa.

Hur ska jag köpa förstärkningar? Några tips om vad jag ska satsa på??

 

Tacksam för all hjälp och länkar.

Link to comment
Share on other sites

Ge inte upp. Det är nog det viktigaste för ryssen, att inte missa sin personliga moral.

Sen finns det en miljard tips till, men nu ska jag laga mat så det får bli senare....

 

Vi ska själv köra igång en RB på föreningen om några veckor, ska bli fantastiskt skoj! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En sak jag undrat över är hur man ska gå tillväga med att skaffa sig kommissarier. Är det fördelaktigt att byta till sig så många som möjligt? Som jag ser det så kommer jag behöva mina ledare mer till att få upp brutna trupper än att dirigera elden. Rätt fel?

 

Verkar vara jäkligt lite ledare över lag för så stor OB.

Link to comment
Share on other sites

Jag har spelat några kampanjer i RB och spelar just nu den första där vi använder Stavka Leaflet House Rules, och jag måste säga att det är en förbättrad upplevelse jämfört med originalreglerna.

 

Men hursomhelst skulle jag nog säga att det är infanteriet som äger Stalingrad, och jag tycker absolut att du ska ta ut kommissarer för du kommer som du är inne på att använda dina ledare mer till rallning än eldledning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Samma här "ragngand" min 37865 Rb kampanj är igång , också vi kör för första gången med "leaflet" houserules.

 

Så till Kommisarierna , JA jag tar in så många jag kan all dar iveckan , dom behövs.

Artilleri Artilleri Artilleri det är det absolut värsta o bästa du kan skaffa.

Automatiskt HIP på eldledare med TELEFON

Mina motståndare denna gång har ännu mig veterligen inte plockat in en enda , jag finner det lite märkligt.

Link to comment
Share on other sites

Här är länken till Melvins Leaflet-rules som det pratas om: http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=3008&hl=leaflet

Man ska veta att Melvin har spelat RB-kampanjen minst 100 gånger och har en helt annan syn på kampanjen än oss vanliga dödliga. På både gott och ont. ;)

Själv spelar vi med dessa:
- Kindling NA.
- Ingenjörerna kommer alltid in fulla.
- Militian kommer alltid in fulla, inga SW.
- VotG Rubble-regler.
- OBA; Alltid garanterat två Missions.
- Observation Plane (originalreglerna är ju total katastrof).

Ang strategi för ryssen:
- Ha hög personlig moral.
- Planera tidigt för en eller två fästen att fortifiera med minor, wire etc. Längre bak än du tror.
- Maxa alltid mininköpen och placera ut minbälten.
- Planera Rally-punkter för dina Kommisarier.
- Köp alltid in trupp i reserv. Sparar 1 poäng per trupp, blir en del i slutändan.
- Dug-in tanks är grymt bra. Tysken har inte mycket som kan slå igenom KV-1:orna t ex, så att sätta den bakom lite Wire och minor kan förstöra en tysk dag. :D
- Köp alltid in minst ett kompani Inf.
- Köp in OBA nästan varje dag. Använd Field Phone så får du gratis HIP.
- HW-nästen är bra även för ryssen.
- Molotov Cocktails är grymt bra!
I slutändan är det infanteri som vinner kampanjen. Men underskatta inte en skicklig AFV-spelare och var framförallt inte snål med OBA:t.
Link to comment
Share on other sites

Rejäl för-fest alltså ? biggrin.pngbiggrin.png

 

Jag var väldigt nära att skriva "(Förväntar mig nåt fyndigt från Klas)"... happy.png

 

 

Tackar. Matnyttiga tips.

 

Hur långt bak är tillräckligt för några rejäla strongholds?

 

Mmmminor!!

 

I min värld är Kommisariens hus (BB18) och Kraftverket (J21) frontlinjen på ett starkt uppbyggt försvar.

 

 

Har även laddat upp lite filer som jag hoppas är till nytta! Titta här:

http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=3262

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BB 21 CC 21 CC 22 borde enligt "island of fire" vara det "riktiga" apoteket

Det som kallas apotek på maxes karta är förmodligen hus 78.

 

Allt enligt "island of fire"

 

Letar också ständigt efter att hitta rätt historisk benämning på husen , mycket intressant.

 

Så ni har skippat "leaflet regeln" angående tunga vapen Carlsson ??

Jo den känns när man kör tysk.............

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...