Jump to content

ASLSK 2


Klas Malmström

Recommended Posts

Underrättelsetjänsten på aslsweden har snappat upp följande meddelande från www.consimworld.com:

 

Brian = Brian Youse

 

"ASLSK1 has been very well received. We've sold a bit over 70% of our print run to date.

 

ASLSK2 is a go, Ken and I have one map done and are finishing the other this Saturday night. Once I have the maps we'll be looking for scenario submissions. Once we have a list of people interested in designing a scenario we'll send out a list of what's allowed or not in the scenario. Once we get some scenarios we'll find some blind playtest groups to give 'em a go while we get a grognard group or two to playtest for balance.

 

Meanwhile....

 

Ken is working on writing up the rules sections, which he'll give to Perry for accuracy and ASLability. They'll get laid out appended to the ASLSK1 rulebook once we mark that one (probably a very light background color) so that ASLSK1 grognards won't need to reread what they have. Meanwhile, we'll add errata from the first and come up with new examples for the new content.

 

Additionally, we'll work on re-laying out the QRDC, since I don't know where the space will come from we'll have to either a) shrink what we have down (I hate that) or B) go to a folded 11x17 sheet which is a wee bit more expensive but will provide lots of space (in fact we'd have to leave a lot of it blank for ASLSK3 charts).

 

And, once the scenarios are roughly finalized, we'll need to do the countersheets. ASLSK2 will have 2 countersheets, a full 1/2" sheet and a half 5/8" sheet. Maybe a quarter 5/8" sheet if we don't need much more than that...

 

Additionally, i'll come up with a new box. Pinks, purples, or greens?

 

Then, it'll be done.

 

Ken and I have targeted six months.

 

Brian"

Link to comment
Share on other sites

Trevligt! De siktar på ett halvår också, det känns riktigt bra, man måste få lite fart i det för att nybörjare ska fastna tror jag, samtidigt som det inte får ta för lång tid, för då tröttnar man kanske istället.

Ett halvår känns precis lagom.

Link to comment
Share on other sites

ASL SK 2 är kanoner och on board mortars eller? Är det nåt mer än det som kommer inkluderas?

 

Apropå tiden; jag har ju börjat med ASL via ASL SK 1, och det kommer nog bli ganska perfekt med 6 månader. Mindre tid ger inte tillräcklig utvecklingstid. Och om man inte spelar ihjäl sig med ASL SK 1 så kan man nog få det att räcka ett tag också. Jag har ju bara spelat 2 scenarion på lite drygt en månad.

Edited by Odium
Link to comment
Share on other sites

Jag läste också lite av Brians andra inlägg.

ASLSK2 ska enligt Brian vara "To hit", dvs AT-vapen, granatkastare och liknande, förmodligen lvl 1 kullar, men inga övervåningar.

 

Så ingen avancerad LOS. Inga infanteriregler som hoppades över i #1 (concealment, firelanes m.m.) dyker upp.

 

De siktar tydligen på att göra varje ASLSK fristående. Känns inte detta lite fel?

1: Kommer det finnas spelare som hoppar in direkt på #2?

2: Alla systembrickor som var med i #1 måste vara med i 2:an, så man betalar för något man redan har.

3: Allt infanteri för scenariona trycks igen. Så ASLSK1 kan man bara lägga undan, slänga eller sälja. Brickor, regelbok och kartor blir överflödiga.

4: När väl tvåan kommer blir också #1 passé. Varför köpa #1? För de sex scenariona? Lite dyrt för 220,-

5: ASLSK kommer inte använda ASL:s potential i geomorphiska bräden och flexibel countermix. I stället blir det som vilket annat brädspel som helst; man köper, spelar sig trött och lägger sedan undan. Köp sedan ny ASLSK, upprepa. Enda fördelen är att man slipper lära om ALLA regler.

 

Jag måste erkänna att jag känner mig lite lurad. När #3 kommer kan en erfaren spelare slänga ihop ett par scenarion som motsvarar scenariona från #1 och #2, med överstrykningspenna markera regelparagraferna som gäller för dessa scenarion, så har man tre ASLSK för priset av ett.

 

Jag trodde verkligen att de skulle bygga på varandra. När man hade ASLSK1-3 kunde man spela verkligt stora scenarion med 6 bräden som bas, en hel del trupper, kanoner och fordon. Sådana scenarion kunde finnas i ASLSK3, journal eller på deras web-site. Men med alla ASLSK fristående kommer få äga alla tre, så få designers kommer skapa storverk på brädena som är ganska ovanliga.

 

Hmm gnäll...

Jag var SÅ extatisk över ASLSK. Nu är jag lite mer nyanserad

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig till fullo, de gör ju sina tidigare produkter helt värdelösa, plus att de kommer bara att bli dyrare och dyrare, eftersom de hela tiden måste inkludera fler och fler saker. Helt fel sätt att tänka!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan heller inte läsa att Brian har sagt så, snarare tvärtom, att nya spelare inte behöver läsa igenom alla regler igen...

 

They'll get laid out appended to the ASLSK1 rulebook once we mark that one (probably a very light background color) so that ASLSK1 grognards won't need to reread what they have.

 

Eller hur? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som har tänkt på att det kanske kommer att vara problem att få tag på de olika Starter Kit:en efter ett tag? Med tanke på att det har varit problem med att flera moduler har varit OOP under lång tid så kanske det är rätt så bra om SK kommer att vara helt fristående...?

Link to comment
Share on other sites

För mig verkar det som det räcker med den beställning jag har av ASLSK1.

Skall försöka köpa kartorna separat samt möjligen kopiera scenarios, från övriga moduler.

ASLSK krånglar bara till det med vilka regler som gäller till vilka ASLSK-moduler, men eftersom jag räknar med att kartor kommer passa ihop med övriga ASL-kartor behöver man dessa för framtida bruk.

 

Tror också att jag kommer spela ASLSK-scenarios med "vanliga ASL-regler"!?

Link to comment
Share on other sites

För mig verkar det som det räcker med den beställning jag har av ASLSK1.

Skall försöka köpa kartorna separat samt möjligen kopiera scenarios, från övriga moduler.

ASLSK krånglar bara till det med vilka regler som gäller till vilka ASLSK-moduler, men eftersom jag räknar med att kartor kommer passa ihop med övriga ASL-kartor behöver man dessa för framtida bruk. 

 

Tror också att jag kommer spela ASLSK-scenarios med "vanliga ASL-regler"!?

 

Personligen har jag inte skaffat ASLSK och ämnar inte göra det varför jag INTE vill se "riktiga" ASL scenarion i t.ex. Journal använda ASLSK kartorna.

 

Sedan tror jag att det är bra att de olika ASLSK är oberoende av varandra (inte minst på p.g.a att för eller senare kommer dom att var svåra att få tag på, som Patrik påpekade). Sedan kanske det finns personer som vill börja med kanoner och tanks isf infanteri.

 

Regelboken i ASLSK 2 kommer ju att bygga på den i ASLSK 1 vad jag har förstått, så det borde väl inte vara något problem att spela ett ASLSK 1 scenario med reglerna för infanteri som finns i ASLSK 2, då de är samma [EXC: errata] som reglerna för infanteri i ASLSK2.

 

En nackdel kan dock vara att scenarion i ASLSK 2...N inte kan använda kartor från tidigare om de skall vara helt oberoende.

 

Men det kan ju alltid dyka upp ASLSK scenario i t.ex. Journal - inte för många bara. :D

Link to comment
Share on other sites

Personligen har jag inte skaffat ASLSK och ämnar inte göra det varför jag INTE vill se "riktiga" ASL scenarion i t.ex. Journal använda ASLSK kartorna.

Ha! :P

 

Se på hur det gick med de kartor som inte ingick i moduler - det finns gott om scenarier som använder bräde 1-15, och folk har fått skaffa dessa separat för att kunna spela allt. Jag tror inte designers kommer att hålla sig i schack, utan räknar med att det kommer att dyka upp scenarier som nyttjar de bräden som finns i ASLSK.

Link to comment
Share on other sites

INTE vill se "riktiga" ASL scenarion i t.ex. Journal använda ASLSK kartorna.

Varför då? Om man lägger en halv ASLSK karta + en halv Action Pack karta + ett par overlays så kan den ju bli OK!

 

Men det klart, om man inte köper ASLSK's så har man ju inte kartorna! :o

Jag skrev om detta på Consimworld, att jag förväntade mig att ASLSK kartorna kommer till försäljning som standard "components". Men enligt Perry skulle jag inte förvänta detta!?

Hallå, alla andra kartor inkl. Deluxe har ju funnits, detta är knepigt från MMP.

 

Hmmmm, lite negativt detta. Ang, blandning av kartor i Journal så är nog det oundvikligt eftersom Pete Shelling har designat och använt kartor till ASLSK1. (tror inte han kan hålla sig borta från en "crossover").

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Personligen har jag inte skaffat ASLSK och ämnar inte göra det varför jag INTE vill se "riktiga" ASL scenarion i t.ex. Journal använda ASLSK kartorna.

Ha! :P

 

Se på hur det gick med de kartor som inte ingick i moduler - det finns gott om scenarier som använder bräde 1-15, och folk har fått skaffa dessa separat för att kunna spela allt. Jag tror inte designers kommer att hålla sig i schack, utan räknar med att det kommer att dyka upp scenarier som nyttjar de bräden som finns i ASLSK.

 

Förvisso - men man kan ju alltid hoppas att dom har lärt sig. :D:D

 

Jag vet inte om MMP har sagt om man skall kunna köpa kartorna separat eller inte.

Jag vill minnas att dom inte har tryck upp några "extra" av ASLSK 1 kartorna för att hålla kostnaderna nere.

 

Det skall för övrigt bli intressant att se hur det blir med framtida kartor och de höga kostnaderna för monterade kartor. Jag tyckte nog att ASLSK kartorna var i tunnaste laget och hade trott att de skulle vara lite tjockare.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Brian har sagt att regelboken ska bli "appended" så att mani nte behöver äga #1 för att kunna spela #2. Man ska kunna slänga sin gamla regelbok.

 

Det jag menar med "inte geomorphiska" är att de inte utnyttjar och demonstrerar ASLs styrka. Genom att användas i en modul och sedan läggas åt sidan känns ASLSK som vilket annat spel som helst. Om man i stället byggde på tidigare ASLSK skulle man visa upp systemets enorma flexibilitet.

 

Jag förstår argumentet med att ASLSK#1 kan ta slut, och att man därför inte vill att de senare ska vara beroende av de tidigare. MEN, jag trodde att ASLSK inte skulle vara en engångstryckning som en HASL, utan en sak som alltid skulle finnas tillgängligt för nyfikna spelare, precis som BV och RB.

 

Med denna inslagna linje blir egentligen tidigare ASLSK överflödiga när de senare kommer. Om man bara lade in en countersheet till i #3, och designade några scenarion till, skulle det kunna ersätta #1 och #2. Vem vill köpa #1 om man kan köpa #3? De kunde ha gjort #3 på en gång.

 

Vad jag VERKLIGEN hade velat se är ett scenario som växer från #1 till #3. Varje ny SK tar samma scenario, lägger till lite nya trupper och regler, lägger till en av sina kartor och ändrar lite på VCs. Ett litet slag som växer och som man återvänder till flera gånger, men det blir liksom alltid fräscht. Gammal kärlek...

Ungefär som SL1-3, streets of Stalingrad.

 

Jag tror inte allt är hugget i sten. De som är med på Consimworld kan säkert lägga fram ASLswedens åsikt, om vi enades om något. MMP är, när allt kommer omkring (først som sist) en gäng killar som har det här som hobby, som vi.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det jag menar med "inte geomorphiska" är att de inte utnyttjar och demonstrerar ASLs styrka.

Ja det var ju en egen definition. :D

 

Jag tror inte dessa kartor kommer "läggas åt sidan", tvärsom tror jag att de kommer återanvändas i scenarios många gånger om. Problemet är ju "engångstryckning", om ASL spelare måste köpa alla ASLSK's för att säkra att de kan spela framtida scenarios, tar de ju slut för eventuella newbies som egentligen borde köpa aslsk's!

 

I övrigt håller jag med, det hade ju varit en cool grej att göra en fortsättning av scenarios genom modulerna.

 

(først som sist)

Tog du med det norska tangentbordet hem till svedala ? :P

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår argumentet med att ASLSK#1 kan ta slut, och att man därför inte vill att de senare ska vara beroende av de tidigare. MEN, jag trodde att ASLSK inte skulle vara en engångstryckning som en HASL, utan en sak som alltid skulle finnas tillgängligt för nyfikna spelare, precis som BV och RB.

Det ironiska var att det var just BV & RB som jag tänkte på när jag påpekade att saker kan bli slut... :(

 

Jag tycker också att det verkar konstigt om modulerna inte skulle bygga på varandra. Ett av målen med ASLSK är väl att priset skall hållas ned, och om alla moduler innehåller allt från föregående så lär de väl bli dyrare??? Regelboken kan jag förstå om de utökar (praktiskt att ha regler på samma ställe, och bra när man lätt kan se vad som är nytt) men systembrickor och liknande från ASLSK #1 behöver ju inte finnas med igen, eftersom det skulle ge en dyrare modul.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med att Brian, eller vem det nu är som ansvarar för ASLSK, har kommit till en dålig slutsats gällande fortsättningsmodulerna till ASLSK-serien.

 

Det jag reagerar mest över är detaljer som får "nybörjartröskeln" att bli högre. Att exempelvis göra större och större boxar, som blir dyrare och dyrare är en typiskt dum idé. Ju högre inköpspris, ju färre spelare.

 

Jag tycker även beslutet att samla ihop reglerna för varje ny modul är en dumt, trots att det blir bekvämare för de som köper alla boxar i ordning att slippa ha två eller tre tunna regelhäften bredvid sig när de ska spela. Och att det inte tvingar folk att köpa produkterna i någon speciell ordning. Varför? jo, de som spelare som direkt köper modul 3, och således hoppar över modul 1 och 2 kommer i högre utsträckning inte orka igenom reglerna när det är så mycket att läsa. - för en "normal" människa är faktiskt redan 12 sidor regler så mycket att spelet inte ens är värt att köpa, hur ska det då bli för en som direkt köper modul 3 och upptäcker 36 sidor???

 

När det gäller journal så kommer det garanterat komma med scenarion för de som har ASLSK, tyvärr måste jag säga, för även om ASLSK är bra för att hobbyn får fler spelare, så är faktiskt upplägget gjort på ett sånt sätt att det kan dela hobbyn i flera mindre läger.

 

Om jag fick bestämma :P så skulle några scenarion för ASLSK få vara med i Journal, men bara under följande förutsättning:

 

1. Scenariot är designat som ett orginal ASL scenario.

2. Scenariot är designat på orginalbräden.

3. En optional SSR beskriver vilka förändringar man måste göra för att kunna spela scenariot med ASLSK regler.

4. Scenariot ska naturligtvis vara balanserat både för spel med ASL regler och ASLSK regler.

Link to comment
Share on other sites

Blir lite orolig över att ASLSK inte blir en så bra produkt som vi trodde

Nja, jag menar i och för sig att produkten redan är en succe, om man läser på consimworld och vårt eget forum så är det många tidigare SL spelare + newbies som tagit tag i denna semi-ASL modul.

Sen återstår det ju att se hur många som gör den ordentliga crossower'n till ASL? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

3. En optional SSR beskriver vilka förändringar man måste göra för att kunna spela scenariot med ASLSK regler.

4. Scenariot ska naturligtvis vara balanserat både för spel med ASL regler och ASLSK regler.

 

Nej och Nej! :angry:

En optional SSR kommer leda till att ALLA scenarios i framtiden har SSR för olika användning i olika SK's - inte snyggt.

Balanserat för både ASLSK och ASL, hur ska detta gå till? Ett scenario med öppet område och en del LMG's - vad händer med firelanes. Resulterar bara i en massa extra SSR för om man spelar den eller den modulen från SK's eller ASL.

Link to comment
Share on other sites

Blir lite orolig över att ASLSK inte blir en så bra produkt som vi trodde

 

Nja, jag menar i och för sig att produkten redan är en succe, om man läser på consimworld och vårt eget forum så är det många tidigare SL spelare + newbies som tagit tag i denna semi-ASL modul.

 

Visst är ASLSK #1 en succé, och en mycket bra produkt!

Vad jag menade var att fortsättningen inte var vad vi hade tänkt oss. Vi här verkar vara rörande överens om vad som borde gällt, och det var det jag menade - ASLSK #1 är superbra, men ASLSK-serien blir inte vad vi hade trott och hoppats på...!

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

En sak jag insett är att ASLSK#2 egentligen är en massa nya regler.

 

Den ska innehålla "To hit". Då behövs:

1: Ett par lätta mortars till varje land, samt dismantle för dem.

2: Intensive-fire brickor.

3: små AQ-brickor.

4: crews.

 

Det var allt av små counters. LÄgg till stora rök, ett par kanoner och mortars, så är allt med. Allt kan få plats på en A6.

 

Det jag vill säga är att #2 hade blivit väldigt tunn låda om man inte tryckte om alla brickor från ettan. Det är mest nya regler, bräden och scenarion.

 

Så de kanske gör såhär för att inte #2 ska bli ett tjockt kuvert.

 

Trean blir lite biffigare, eftersom fodon för med sig en massa system-brickor.

 

Ja ja, den som lever, och köper, får se

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Så de kanske gör såhär för att inte #2 ska bli ett tjockt kuvert.

 

Fast, hade det gjort nånting?

 

Jag har hela tiden sett ASLSK 1-3 som tre separata moduler med OLIKA regler/saker i varje. Dessutom, hade det blivit kuvert av de andra modulerna hade det varit ÄNNU bättre, för då hade man kunnat lagra allt i ASLSK-lådan som den första modulen bestod av.

 

Som nån tidigare sa; De här grejerna var aldrig tänkta att ta slut, dem ska finnas jämt!

 

imho :huh:

Link to comment
Share on other sites

Den ska innehålla "To hit". Då behövs:

1: Ett par lätta mortars till varje land, samt dismantle för dem.

2: Intensive-fire brickor.

3: små AQ-brickor.

4: crews.

 

Det var allt av små counters. LÄgg till stora rök, ett par kanoner och mortars, så är allt med. Allt kan få plats på en A6.

Vilka nationaliteter finns med i ASLSK #1? US, Tyskar och Ryssar? Då vore det ju inte fel att lägga till squads från en eller fler nya nationaliteter i ASLSK #2 om det verkar bli tunt med brickor...? Jag kan också tänka mig att det behövs fler vapen än de du räknar upp: ATR, BAZ, PSK, PIAT samt en hel del olika 5/8"-brickor (AA, ART, AT, INF).

Link to comment
Share on other sites

Balanserat för både ASLSK och ASL, hur ska detta gå till?

 

Genom den föreslagna SSRen: Typ: Om du spelar med ASLSK reglerna så lägg till två LMG och en 4-6-7 squad. Stryk SSR1 (kindling is NA)... Alla modifieringar som en ASLSK spelare behöver veta står i en enda optional SSR.

 

Och om jag gissat rätt angående reglerna kommer denna SSR fungera för ASLSK#1, #2 och #3.

 

Allt detta är naturligtvis min högst personliga åsikt. :)

Link to comment
Share on other sites

Alla modifieringar som en ASLSK spelare behöver veta står i en enda optional SSR.

I så fall hoppas jag dessa SSR för scenarios "ändringar" kommer som nedlastningsbara filer för ASLSK spelare på MMP's WEB och inte på original ASL scenario-card.

Tjolahopp.

Link to comment
Share on other sites

I så fall hoppas jag dessa SSR för scenarios "ändringar" kommer som nedlastningsbara filer för ASLSK spelare på MMP's WEB och inte på original ASL scenario-card.

 

Det förslaget är egentligen ännu bättre, eller varför också publicera detta i Journal. Huvudsaken är att inte det tar för stor plats i tidningen och att ändringarna är så minimala som möjligt. Ta Fighting Withdrawal till exempel. Det skulle kunna räcka med en sån här text till exempel:

 

"SSR1 is NA (weather), det brinner inte i några hus (ignorera SSR), Lägg till en Turn och lägg till två ryska LMG".

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ta Fighting Withdrawal till exempel. Det skulle kunna räcka med en sån här text till exempel:

 

"SSR1 is NA (weather), det brinner inte i några hus (ignorera SSR), Lägg till en Turn och lägg till två ryska LMG".

 

nja, det finns ju en del andra problem. ASLSK har ju inga walls, hedges, graveyards, upper levels, bypass, kommissarier, HIP, deploy, sniper, opportunity-fire eller concealment.

Nu inser jag att det bara var ett exempel, men om nu t.ex. Pete gör ett scenario på bräde y, så kommer det i grund få vara ASLSK scenario, som KAN spelas med fulla regler. Om man gör tvärtom så blir det en enorm skillnad på de två versionerna. Om vi tar exemplet ovan, och räknar bort skillnaderna i kapitel B, så förlorar ryssarna HIP, inte firelane (för ammo shortage förbjuder FL), kommissarien, SAN 6, dummies och concealment. Finnarna förlorar sin deploy-förmåga och bypass-tempo (byggnader sinkar verkligen ner en snabb spurt). Jag skulle säga att de två versionerna blir så olika att en SK-spelare och en ASL-spelare knappt skulle kunna ha en meningsfull taktikdiskussion baserad på deras individuella erfarenheter. Därmed får man två scenarion, med samma namn, men som förvirrar diskussioner och som ändå kräver helt separat speltestning.

 

Som SK-spelare skulle jag också känna mig lite lurad om jag gick in i en diskussion (online eller IRL) mellan spelare kring scenario X, bara för att efter en stund inse att de egentligen diskuterar ett annat scenario än det jag spelat. Det blir liksom sperata "vuxen- och barnversioner", och man har BARA spelat SK-versionen. Bättre då att veteraner sätter sig och provar ett SK-scenario ibland, som flera av oss gjort. Då kan vi sedan ha intressanta diskussioner med nybörjare, där vi alla talar om samma sak. Det ger nybörjare en positiv känsla, och håller ihop hobbyn.

 

Janusz

som tror "welcome back (S4)" skulle vara mycket mer spännande om inte HMGen ROFadetre gånger första rundan. Eller hade haft låst CA efter första skottet :)

Link to comment
Share on other sites

Du har övertygat mig Janusz (och lite du också Ola)! Det är svårt att göra en ASL -ASLSK scenariomix med redan befintliga eller nya scenarion. Tyvärr, men det är nog så att vi som kan ASL får anpassa oss till nybörjarna. Slutsatsen leder fram till frågan huruvida journal ska publicera eller inte publicera ASLSK scenarion eftersom det inte gick att kompromissa.

 

Om jag såg till mitt eget bästa skulle jag nog tycka att Journal inte skulle publicera några ASLSK scenarion i Journal. Men för hobbyns bästa tror jag nog att Journal gör rätt i att ha med ett eller två ASLSK scenarion per nummer. Dessutom, vilket egentligen är en helt annan fråga, anser jag att det är hög tid att sluta publicera massa SOLO-ASL scenarion. :o (Ni som tycker att det är bra får ursäkta mig, uttalandet är högst subjektivt ;) )

Link to comment
Share on other sites

OK, då har jag spelat det första ASLSK scenariot.

ASL S6 - Released From The East

Vi spelade med "riktiga" ASL regler rakt av, slapp slå för väder och vi la aldrig ut någon sniper, i övrigt standard ASL på ett SK scenario.

 

Största ändringarna som (kan ha) påverkat scenariot:

Firelanes (som inte användes)

smoke (som inte användes)

Concealment

HOB

Bypass movement

 

I stort tror jag att detta underlättade för försvararen (concealment i stenbyggnad) men bypass movement för angriparen gjorde också att angripande trupper hade "normal" räckvidd.

Vinst German Defender

 

(Tror jag kommer fortsätta med att spela ASLSK scenarios med vanliga ASL regler utan sniper).

Link to comment
Share on other sites

I stort tror jag att detta underlättade för försvararen (concealment i stenbyggnad) men bypass movement för angriparen gjorde också att angripande trupper hade "normal" räckvidd.

Vinst German Defender

 

Intressant slutsats, men den viktiga frågan då: Var det kul?

 

Jag är lite förvånad över att kommissarien inte gjorde någon skillnad, han ger ryssen en rally på 10 eller mindre i alla lägen. Att concealment kan vara viktigt är också sant, men dessutom borde övervåningar medfört en del skillnad, särskilt när man talar om building control. Infanterirök är faktiskt med i SK, så det var inget nytt. Men dash är ju himla praktiskt i gatustrid, och finns inte i SK. Tillika låst CA för MG.

 

I SK är också No quarter alltid infört, så man routar alltid.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Intressant slutsats, men den viktiga frågan då: Var det kul?

Tja, scenariot var väl ok, men spelningen blev lite ojämn p.g.a av att min motståndare avr relativt färsk (endast spelat 8 st scenarios förut) och tog dessutom en alltför omständig väg till VC-byggnader.

Jag vet inte, ASL är ju ett infanteri-spel, men scenarios utan AFV's känns lite "platta". Det är något som saknas. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Du borde pröva! Det är skitkul!

En annan stor fördel är att man alltid har en vettig motspelare - sig själv.

 

Jag vet, jag borde pröva SASL, speciellt då jag äger ett ex av spelet. Men frågan är om det behövs fler SASL scenarion än det redan finns? Matts hur stort är behovet av nya SASL scenarion tycker du? Och om man fick välja hur, låt oss säga 12 scenarioplatser i Journal skulle uppfyllas, hur skulle du då välja?

 

Min uppdelning skulle ungefär vara såhär:

Vanliga ASL scenarion 11 st.

ASLSK scenarion 1 st.

SASL scenarion 0 st.

Link to comment
Share on other sites

I SASL är det egentligen bara fantasin som hindrar spelaren från att göra egna, vettiga och fullt spelbara scenarion.

Det finns ett antal riktigt roliga varianter ute på diverse hemsidor, bland annat en serie "Mission impossible-scenarior" som i vissa lägen kan utvecklas till rena kampanjerna (Ranger GSASL). Hans Mielants kampanjer är också mycket bra.

 

Vad som kan tillföra något är lite udda SSR, till exempel det landstigningsscenario på Omaha Beach som var med i näst senaste ASL Journal. Det finns med en landstigningsoperation i SASL 2nd ed, men den i ASL Journal var rejält "trimmad". Jag har fortfarande inte hört om någon som skulle ha klarat av den.

"Trimningen" består bla av specialregler för placering av bunkrar, större risk för att springa på en HMG etc etc. Sånt, menar jag, kan man laborera med själv om man bara är insatt i spelet.

 

Som inspiration är ett nytt scenario bra att hitta i en kommande Journal, det går inte att komma ifrån.

Men jag viker mig gärna för det större behovet att publicera ASLSK-scenarior för att få fler att börja spela ASL, helt klart.

Om jag fick önska?

8-3-1, kanske? Alltså 8 ASL, 3 ASLSK och 1 SASL-scenario.

Nu kommer jag själv inte att ägna ASLSK någon tid eftersom jag har fullt sjå med att lära mig ASL och därför inte vill anstränga mig med att "glömma" vissa regler, men jag tror att ASLSK är såpass viktigt att en uppmuntran till alla nybörjare behövs.

För mig personligen skulle 11 ASL och 1 SASL vara det bästa. Men, som sagt, dyker det bara upp något enstaka SASL-scenario någon gång ibland är det fullt tillräckligt för min del.

 

Jag ska försöka jobba lite på en AAR med bilder från en SASL-mission i framtiden bara för att äcklas lite ... :D

Link to comment
Share on other sites

Ju mer du snackar om SASL ju mer övertygad blir jag att även de som tycker SASL är bra ska få sin beskärda plats i Journal. Men den slutsats som jag ofelbart kommer fram till är att MMP´s politik av idag att ge ut bara 12 scenarion per tidning är heeelt fel.

 

Utöver 12 sidor publicerade scenarion i Journal 5 så finns följande artiklar:

1 sida. Instruktion av Ökenkampanjen.

2 sidor. History and the Game: Frontal Assault. - excerpter ur en historiebok.

4 sidor. The Jungle isn´t Neutral - analys av jungel.

4 sidor. Scenario Analysis: HS17, Water Doul" - scenarioanalys.

6 sidor. Poor bloody Infantry - analys av Kampanjen Operational Veritable.

9 sidor. Bay Games 1994 - analys av tournamentscenarion från 1994.

3 sidor. Acts of Defiance - analys av scenariot med samma namn.

2 sidor. Heads UP! Heads down! - CE eller BU?

 

22 sidor tillägnas analys av redan existerade scenarion/kampanjer. Medräknat ökenkampanjens instruktionssida så är 13 sidor i Journal 5 tillägnat åt nygjorda scenarion. 6 sidor regelanalys och 2 sidor ur en bok som inte har någonting med ASL att göra. Vi får sifforna 22 - 13 - 6 - 2.

 

Man frågar sig om detta är en rimlig uppdelning? Jag tycker att det inte är det. Att antalet analyssidor är nästan dubbelt så många som antalet sidor scenarion saknar proportion.

 

Om jag fick bestämma skulle uppdelningen vara ungefär såhär:

24 sidor ASL scenarion (varav 20 ASL, 1 delux, 1 SASL och 2 ASLSK)

6-12 sidor scenarioanalys

6-12 sidor regelanalys

0-2 sidor ASL kopplad till någon historisk artikel

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Ju mer du snackar om SASL ju mer övertygad blir jag att även de som tycker SASL är bra ska få sin beskärda plats i Journal. Men den slutsats som jag ofelbart kommer fram till är att MMP´s politik av idag att ge ut bara 12 scenarion per tidning är heeelt fel.

 

Utöver 12 sidor publicerade scenarion i Journal 5 så finns följande artiklar:

1 sida. Instruktion av Ökenkampanjen.

2 sidor. History and the Game: Frontal Assault. - excerpter ur en historiebok.

4 sidor. The Jungle isn´t Neutral - analys av jungel.

4 sidor. Scenario Analysis: HS17, Water Doul" - scenarioanalys.

6 sidor. Poor bloody Infantry - analys av Kampanjen Operational Veritable.

9 sidor. Bay Games 1994 - analys av tournamentscenarion från 1994.

3 sidor. Acts of Defiance - analys av scenariot med samma namn.

2 sidor. Heads UP! Heads down! - CE eller BU?

 

22 sidor tillägnas analys av redan existerade scenarion/kampanjer. Medräknat ökenkampanjens instruktionssida så är 13 sidor i Journal 5 tillägnat åt nygjorda scenarion. 6 sidor regelanalys och 2 sidor ur en bok som inte har någonting med ASL att göra. Vi får sifforna 22 - 13 - 6 - 2.

 

Man frågar sig om detta är en rimlig uppdelning? Jag tycker att det inte är det. Att antalet analyssidor är nästan dubbelt så många som antalet sidor scenarion saknar proportion.

 

Om jag fick bestämma skulle uppdelningen vara ungefär såhär:

24 sidor ASL scenarion (varav 20 ASL, 1 delux, 1 SASL och 2 ASLSK)

6-12 sidor scenarioanalys

6-12 sidor regelanalys

0-2 sidor ASL kopplad till någon historisk artikel

 

:D

 

Jag kan tänka mig att innehållet till en viss del styrs av vad MMP får inskickat till sig.

 

Ett annat problem är att med 24 scenarion isf t.ex. 12 så skjuter priset iväg. Inte för att jag tror i i Europa är så priskänsliga, men det verkar dom vara i USA.

Link to comment
Share on other sites

Utgivningshastighet och speltestning.

 

En artickel på två sidor tar 1 snubbe ett par månader att knåpa ihop, sedan skickar han det till MMP, som tar en titt, Perry kollar om regelkommentarer stämmer, korrekturläsning ett par timmar, färdigt.

 

Två scenarion skickas in. MMP kollar historiska källor. MMP provspelar för att se om det är roligt. Speltestning för balans, ett par fem partier, kanske 60 timmar per scenario om de är hyffsat små. Korrigerng kollas med deisgner, färdigt.

 

Vi vet att speltestning är en flaskhals hos MMP, annars skulle säkert AoO, VotG och Red October varit ute nu. Efter Journal 3 sade det att "alldrig så många scenarion igen", för att det slukade så mycket resurser.

 

Jag tycker dessutom om presentationer av moduler och scenarion. Nybörjare tjänar mycket på att läsa en bra scenarioanalys. Jag vill rekomendera McGraths från General. De är så detaljerade så det nästan är löjligt (ställ upp färre stackar p denna flank, så att fiendens sniper måste placeras på den andra).

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det är scenarion som tar extra lång tid att göra. Men MMP har ett helt år på sig för varje Journal, och det borde finnas tillvägagångssätt som gör att 24 scenarion per tidning inte är en omöjlighet. Tvärtom tror jag det är fullt möjligt.

 

Optimist javisst! :D

Link to comment
Share on other sites

Men MMP har ett helt år på sig för varje Journal

MMP har sagt att denna tid skall reduceras ned till ca. 8 månader.

Men med framgången på Starter Kit + ambitionen att ge ut nya SK's relativt snabbt - vete sjutton.

Men men, en ny Starter Kit med nya kartor är väl bättre än en Journal med ännu en ny remake av Pavlov's House :D

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Det er fint med mange scenarioer å velge blant, men for min del vil jeg mye heller ha 12 som jeg kan stole på at er skikkelig spilltestet, enn 24 som bare er halvveis spilltestet.

 

Det håller jag med om!

 

Men jag tror inte 12 blanserade och speltestade scenarion å ena sidan och 24 halvtestade scenarion är de enda alternativen. Jag tror att MMP är kapabla att ge ut 24 balanserade och speltestade scenarion per år. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er fint med mange scenarioer å velge blant, men for min del vil jeg mye heller ha 12 som jeg kan stole på at er skikkelig spilltestet, enn 24 som bare er halvveis spilltestet.

 

Men vad med 12 scenarion som är halvtestade?

 

I senaste journal (5) har vi följande:

Bloody Nose [J83] German/Romanian 10 Russian 4

Makin Taken [J84] American 6 Japanese 13

Ptichin' In [J85] Partisan 16 German 5

Frontal Assault [J86] German 1 British 9

Escape to Wiltz [J88] American 6 German 14

 

Inte helt bra, även om vår "sample" är liten. Just "frontal assault" är riktigt jobbigt för tyskarna, och jag vete fan hur de ska klara det.

 

Janusz

PS. Jag brukar inte klaga på MMP, för jag vet att det är svårt att testa ett scenario nog. Jag hoppas bara de har mer tur med VotG och RO. DS

Link to comment
Share on other sites

Frontal Assault [J86] German 1 British 9

Detta är nog ett klassiskt exempel på att den historiska biten fått alltför stor betydelse. Tror att detta beror på att han som gjort scenariot är historiker "in profession" och att MMP publicerat scenariot utan större fokus på spelbarhet.

 

(Man undrar ju om det är samma designer som för indeed?)

Indeed! [J39] British 0 German 14
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...