Jump to content

SASL - 1 (Cautious Advance)


Daniel

Recommended Posts

Jag tänkte försöka mig på att skriva en AAR eller kanske rättare sagt en In Action Report.

 

Initialt:

DATE: 06/42

FRIENDLY: Tyskar

ENEMY: Ryssar

 

Information om fiendes styrka samt placering är relativt dålig, ett flertal position

har rapporterats som misstänksamma men dessa rapporter är mycket osäkra (AC# = 2).

 

Uppdrag: Att bryta igenom fiendens linjer samt ta ett antal viktiga mål (2J4).

 

Följande trupper finns till förfogande:

2x 8-1

1x 8-0

9x 4-6-7

2x 2-4-7

2x 2-2-8

4x LMG

1x MMG

1x HMG

2x LtMTR (50mm)

 

Uppställningen nedan visar var varje stack är uppställ utanför brädet.

 

Den grundläggande idéen med uppställningen är att snabbt säkra den högra flanken samt tidigt börja beskjuta kullen (2J4). Efter att den högra flanken har säkrats så blir nästa mål kullen (2J4).

post-7-1113514496.jpg

Link to comment
Share on other sites

Turn 1:

 

En tysk enhet samt en HMG och en assisterande ledare (utanför 2C1) beordrades inta en bra position i 2D1. De besköts hårt i 2C1 vilket till slut resulterade i en förvirrad situation med desperata enheter samt en ok ledare.

 

Det visade sig tidigt att på kullen (2J4) fanns en 4-4-7 enhet som ställe till det för

våra trupper nedan. En advancerade 4-6-7 + LMG (på väg till 2D1) besköts i öppen terräng och slutade som panikslagen enhet i C1.

 

Missödet på högerflanken gjorde att en större enhet trupper beordrades närma sig

kullen samt med alla medel tvinga fienden bort från kullen . Detta lyckades med hjälp av enheterna i L3 samt J1.

 

Några ouppmärksamma enheter H1, H0 drog på sig kraftig eldgivning från byggnaden i F3 varefter fienden fegade ut och drog sig tillbaka till G4.

 

Fortsättning:

Nästa steg blir att säkra kullen, få upp en LtMTR dit upp, till intet göra motståndet på högerflanken och fortsätta advancera inåt.

post-7-1113516478.png

Link to comment
Share on other sites

Turn 2:

 

Målet för den här turnen var att säkra VPO på kullen samt att trycka på framåt.

 

Turnen började med att de flesta av männen hämtade sig från sitt desperata tillstånd. Tyvärr höll det upplyftande tillståndet inte direkt länge. Panik spred sig bland trupperna och endast ett fåtal var ok för att flytta fronten framåt.

 

På högerflanken advancerade en enhet samt HMG mot två positioner där fiendent ev. kunde vara, detta gjordes på eget initiativ då ledaren i 2C1 var panikslagen.

 

Kullen lyckades intas med liten förlust endast en squad fegade ur.

 

Senare i turnen började det hopas sig otrevliga moln på homlen och risken för regn känns överhängande (typiskt). Fiendens nedgrävda enheter på högerflanken fortsatte slakta de advancerande enheterna där och tillsammans med en mycket aktiv fiendekrypskytt så reducerades HMG-enheten och tvingades lämna sitt SW efter sig i flykten.

 

de tidigare fiendeenheterna i 2G4 blev hårt beskjuta och tvingades efter att försökt fly in i ett hus, ge upp och överlämna sig som fångar.

 

Framtidsplaner:

Den förutbestämda VPO:n är nu tagen, men vi känner på oss att chefen har andra

mål som ska intas. Planen är att fortsätta trycka på fram med målet inställt på gruppen av misstänkta positioner rakt framför kullen och invänta nya order om VPO:s.

 

Bilden visar ställningen efter Turn 2.

post-7-1113664736.png

Link to comment
Share on other sites

Jag är kanske inte rätt person att beskriva skillnaden mellan version 1 och 2 eftersom jag endast har version 2, men vad jag har förstått det som så finns det mer nationer att spela och spela emot i version 2.

 

Fortsättningen på uppdraget kommer lite senare, har inte haft tid att spela det senaste.

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte försöka mig på att skriva en AAR eller kanske rättare sagt...

HEj!

SASL ser kul ut!

fråga!

 

Kör du det direkt i VASL!?

 

Det verkar dödskönt att slippa alla counters som kan fara omkring

samt att det är lätt att spara och spela vidare när tid finnes!!!

 

/mvh

fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nej nej, du ska skylla på din motståndare. Det är HAN som inte har tid att spela!

 

Hehe... tyvärr så kan man ju inte skylla på ENEMY i detta fallet! :(

 

Kör du det direkt i VASL!?

 

Jag spelar på ett riktigt bräde eftersom det känns trevligare och jag tycker att jag får bättre kontroll över spelandet. Dessutom så är de fysiska brädena och markerna mycket snyggare än de i VASL.

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Kul!

Läser gärna mer!

mvh

/Jonas

 

p.s. Vad är skillnaden mellan versionerna SASL#1 och SASL#2? Jag har #1 räcker det? Behöver man uppdatera sig?

Hejsan!

Jag har båda versionerna och skillnaden är flera nationer, 7 extra missions (21 samanlagt) och lite regler för natt, båtburet anfall...m.m

mvh

/Cribbe

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...