Jump to content

Lend Lease attack


Janusz

Recommended Posts

Bra komihåg tips!

 

För att vara ett så litet scenario är det förvånansvärt många fel detta scenario blivit spelat på!

Många glömmer ex. SSR LW +1 dusk DRM eller vad det nu var :D + restricted german set up area samt max antal PF's i scenario.

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Bra komihåg tips!

 

För att vara ett så litet scenario är det förvånansvärt många fel detta scenario blivit spelat på!

Många glömmer ex. SSR LW +1 dusk DRM eller vad det nu var :D + restricted german set up area samt max antal PF's i scenario.

 

Kanske läge för en "Designers Notes" artikel i en framtida Journal ???

Link to comment
Share on other sites

Kanske det!

Jag kom på en till!

 

SVARTA To Hit på ryska Sherman's ! :o:blink:

Det var nån diskussion på spelträffarna i Oslo om att To Hit inte går på nationalitet itan på optiken i AFV's. Alltså ryssarna hade sämre optik än de andra, men här är det brittiska shermans alltså svarta To Hit!?

 

Well, vad vet jag, jag bara designar scenarios. :)

Link to comment
Share on other sites

Kanske det!

Jag kom på en till!

 

SVARTA To Hit på ryska Sherman's ! :o:blink:

Det var nån diskussion på spelträffarna i Oslo om att To Hit inte går på nationalitet itan på optiken i AFV's. Alltså ryssarna hade sämre optik än de andra, men här är det brittiska shermans alltså svarta To Hit!?

 

Det är nog hela paketet (precisionen i kanonen/träningen på bestättning/optiken) som avgör vilket färg TH har - skulle jag i alla fall misstänka.

Link to comment
Share on other sites

Så det ska vara svarta eller röda - To Hits?

 

Jag blir aldrig klok på detta spel, regler eller "realism-tolkare".

Iden om svarta To Hit's kom upp av en f.d. stridsvagns-förare. Men jag vet inte. Blir nog röda (kanske de levererades utan optik!) To Hits även i framtiden.

 

Svarta skulle jag säga, om inget annat anges under kapitel H.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan komma på så gäller väl (a) markeringen på den ryska Sherman endast ESB. Så de ska väl skjuta med röda som alla andra ryssar. Detsamma borde gälla den brittiska Sherman i Lend lease.

Link to comment
Share on other sites

Enligt A25.32 så gäller:

 

25.32 ORDNANCE: All U.S.-built AFV/ordnance [EXC: ATR/MG], including such equipment used by other nationalities (identified by the (a) in the name), uses red To Hit Numbers prior to 1944 and black To Hit Numbers thereafter

 

Scenariot i fråga är ju i Juni 1944 så då borde det vara Svarta TH som gäller.

I den ryska Vehicle Note:n (50) för Sherman III står det inget om att något annat skulle gälla.

 

Motsvarande för britterna (#13) - där står det att Brittisk vehicle note A gäller och den säger:

Pre-44 = Rött och sedan svart.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...